به گزارش برنا؛ در زندگی ما افراد موضوعات مختلفی وجود دارد که با شنیدن آنها ناخودآگاه وحشت و هیجانی دلهره آور در وجودمان ایجاد می شود جن یکی از همین موضوعاتی است که هر زمان صحبت از آن به میان می آید افکار بسیار عجیب و ترسناکی به ذهنمان می آید با وجود اینکه شاید فقط در فیلم های ترسناک جن و ارواح دیده باشیم.

باید بدانید اگر بخواهیم یک دیدگاه وسیع و گسترده به جن و ارواح داشته باشیم بایستی بگوییم هر موجود ماوراء الطبیعه ای همچون فرشته ها و شیاطین که از دید انسان پوشیده باشد جن نام میگیرد.

اکثر مردم بر این باورند اجنه گروهی از موجودات زنده هستند که با وجود نامرئی بودن دارای تفکرات و احساسات هستند که خلقتشان به هزار سال قبل از بشر بر می گردد و از آتش خلق شده اند.اما باید دید حقیقت پنهان و راز آلود این موجودات چه هست؟

از دیرباز تا به امروز کنجکاوی و تحقیقات بسیار زیادی در مورد «جن» توسط انسان ها وجود داشته که طبق همین کنجکاوی ها باورهایی متفاوت و همچنین متناقض در باب این موضوع در ذهن آنها شکل گرفته است که می توان گفت هیچکدام از آنها مستند و قابل اعتماد نمی باشند.

قبل از هر چیزی به معنای لغوی واژه جن می پردازیم ، به معنای نامرئی ، دور از نظر و پنهان می باشد. در حقیقت این واژه ناظر به ماهیت جن است به همین خاطر بچه ای که هنوز متولد نشده و در بطن مادر حضور دارد و دیده نمی شود جنین نامیده شده است.«جن» یک عنوان از طرف خداوند متعال می باشد که برای معرفی این مخلوقات در قرآن کریم در نظر گرفته شده است.

تفاوت بین جن با فرشته در چیست؟

    هر جایی که عطر خوش و پاکیزگی و طهارت و غسل وجود داشته باشد ملائکه طالب آنجا هستند و از تعفن و ظلمت بیزارند اما برعکس محل مورد علاقه اجنه مکان های تاریک و متعفن است و بیشتر طالب جاهای کثیف و ناپاک میباشند.

    فرشته ها جایی که در آن گناه و معصیت حضور داشته باشد وارد نمی شوند اما اجنه بیشتر در مکان هایی حاضر هستند که گناه در آن فراوان باشد.

    در محیطی که شخص حائض و جنب وجود دارد فرشته وجود ندارد اما به قرائت قرآن و لباس سفید علاقه مند هستند.

    سخن چینی جنها را خوشحال و شادمان می کند.

    زن های با حجاب باعث خوشحالی فرشتگان می گردند و چنانچه هر خانه ای از این زن ها داشته باشد جن می تواند وارد آن شود.

    جن ها از موجودات عالم پایین می باشند اما ملائکه از موجودات عالم ملکوت محسوب می شوند.

    ملائکه اهل گناه و معصیت در برابر خداوند نیستند اما اجنه گناه و از امر الهی سرپیچی می کنند.

    شرک ، مرگ و جهنم شامل حال فرشتگان می شود اما اجنه مرگ را تجربه کرده و جهنمی برای ستمکارانش وجود دارد.

    ملائکه با وجود اینکه دوستدار انسانها هستند در آموزش گناهان آنها نیز نقش دارند و از درگاه الهی برایشان طلب بخشش و آمرزش می کنند اما اجنه و شیاطین دشمن بشر و انسان بوده و هستند.

چند مورد از شباهت ها و تفاوت های بین جن و انسان

- جن ها موجوداتی هستند که دارای شعور و فیزیکی غیر ارگانیک می باشند و از دیدگاه ادیان از لحاظ شآن وجودی در مرتبه پایین تر از انسان و بالاتر از حیوان قرار دارند. در فرهنگستان فارسی معنی دیو به جن داده اند و در فرهنگستان عرب ،جن به آن گفته می شود و همچنین در فرهنگ لاتین demon یا jinn معرفی شده است در کل معنای واحدی که بر جن داده شده است پوشیده و مخفی بودن آن از حواس ما است.

- قابلیت زندگی کردن را دارند و به خاطر همین است که جن به خانه و مسکن هیچ احتیاجی ندارد چراکه سرما و گرما ، و همچنین بوران بر جن تاثیری ندارد ، وسایل حمل و نقل برای اجنه نیاز نیست بنابراین از این موضوع می توان دریافت که نیاز به شهر و کاشانه ای نداشته و دارای تکنولوژی و صنعت نمی باشند.

- مثل همه جانداران دیگر اجنه هم غذا می خورند اما مقدار آن بسیار کمتر از مقداری است که انسان ها مصرف می کنند.

- جن ها همانند انسان ها دارای جنسیت نر و ماده می باشند و قابلیت تولید مثل داشته و همچنین می توانند تشکیل خانواده بدهند و به صورت یک جماعت زندگی کنند اما جامعه ای ندارند.

- از دیدگاه انسان ها خصوصیت فیزیکی اجنه بسیار عجیب است ، به دلیل نداشتن عنصر خاک ، عنصر اصلی وجودی جن آتش می باشد و با این حال به هر شکل و اندازه ای که بخواهند تبدیل می شوند آنها قدرت جابجایی هر چیزی را در یک لحظه دارند و همچنین سرعت نقل مکان آنها بسیار سریع است.

- با وجود این که جن دارای عقل و شعور است اما نمی توان گفت عقل فلسفی یا هنری و یا ابزار ساز. به طور کلی می توان گفت عقل جن فقط خلاصه شده است در این که بتواند امور روزمره و یا همان عقل معاش را ارزیابی کند و همچنین هوش و قوه تشخیص برای یافتن گذشته و آینده و خواندن فکر دارند.

- ابلیس یا همان شیطان معروف ترین جن می باشد که بسیار از آن شنیده اید و چون تلاش زیادی برای نزدیکی به حق کرد به جایگاه فرشته های مقرب دست یافت ولی به خاطر سجده نکردن بر انسان و شریک قرار دادن خود بر خدا از درگاه پروردگار رانده شد.

- همچون انسان ها برای جن ها نیز نامگذاری وجود دارد و آنها دارای اسم ، فامیلی و زبان و رسم خاص میباشند و قادر به فهمیدن زبان آدمیان بوده و قدرت تکلم دارند.

- در شرایطی انسان قادر به تسخیر جن می باشد و در شرایط خاص دیگری توانایی تسخیر انسان را دارد. انسانی که مسخر شده دیوانه ، مجنون و دیوزده معرفی می شود اما جن تسخیر شده را موکل معرفی می کنند. اجنه بر صفر قسمت تقسیم شده اند 1- دیو 2- جن 3- پری ، که از لحاظ مکانی زیر دست فرشته ها هستند.

- عمر جن ها نسبت به انسان ها زیاد است و حدود هزار سال به بالا تخمین زده شده است همان جن هایی که در سوره جن از آنها یاد شده و با شنیدن اولین آیات قرآن بر سر هم خراب شدند شاید هنوز هم که هنوز است زنده اند. جن ها نیز همچون انسان ها دارای فرمانده و فرمانبردار ، کافر و متدین ، دانا و نادان ، ارباب و بنده هستند. زمانی که اجنه می میرند و از بین میروند دیگر هیچ احتیاجی به گورستان و قبر نخواهند داشت.

- با وجود اینکه جنیان به چشم دیده نمیشوند اما مانند امواج ماهواره ای و رادیویی همیشه با ما حاضر هستند برخی از آن ها به واسطه بدن شخصیت های ضعیف در خانه ها در حال رفت و آمد هستند برای دور کردن این جن های مزاحم کافیست 4 آیه از قرآن را که با قل آغاز می شود خوانده و در خانه آویزان کنید.

- بعضی از ما در دیدگاه جن ها به شکل همزاد به نظر می رسیم و آنها به ما علاقه دارند و کمک زیادی به ما می کنند و علاقه بسیار زیادی به جواهرات ما مخصوص انگشتر های نگین دار عقیق که روی آنها آیاتی از قرآن حک شده است دارند ، آنها اگر سخنی با ما داشته باشند دلسوزی خود را بیشتر در حاضر شدن در خواب های ما نشان می دهند. بیشتر جن ها خدمتگزار ارواح اولیا بوده و کمک حال انسان ها هستند اما خیلی دیگر از آنها مثل دیگر آدمیان اهل شیطنت هستند و اکثر آنها ضرری به دیگری نمی رساند و همچون ما درگیر این دنیا و تقدیر خود هستند.

چه چیزی جن ها را می ترساند؟

ترس از خروس سفید و کبوتر

بعضی از حیوانات همچون خروس سفید ، کبوتر و اسب اصیل موجب هراس اجنه می شوند و چنانچه در خانه ای اسب اصیل وجود داشته باشد جن ها جرات وارد شدن به آن خانه را ندارند.

همانطور که اشاره شد اجنه بسیار زیادی از کبوتر دارند بالاخص اگر این کبوتر به رنگهای سفید و دورنگ باشند. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:«هر منزلی که کبوتر داشته باشد جنی نمیتواند به آن خانه آفتی برساند»

خروس سفید از دیگر حیواناتی است که جنیان هراس بسیار زیادی از آنها دارند چنانچه خانه ای از این حیوان داشته باشد اجنه نمی توانند به آن خانه ورود کنند. همانطور که در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:«اگر در خانه ای خروس بال گشاده سفید وجود داشته باشد هم خود آن خانه و هم هفت خانه اطراف آن از بلا به دور می ماند و یک بال زدن کبوتر دورنگ خیلی بهتر از هفت خروس سفید است»

گفتن بسم الله

اجنه و شیاطین با شنیدن کلمه مقدس «بسم الله» از محلی که در آن حضور دارند فرار می کند به خاطر همین است توصیه شده پیش از غذا خوردن و همچنین پیش از اینکه آب جوش روی زمین بریزید حتماً «بسم الله» بگویید تا شریک غذای شما نشده و برکت غذایتان کم نکند.

در این باب از پیامبر اکرم صلی الله پرسشی شد:که آیا شیطان می تواند با انسان هم غذا شود؟ حضرت فرمودند:«آری ، بسم الله زمزمه نشود افراد آن سفره با شیطان هم غذا شده و برکت از طعامشان گرفته می شود.»

اجنه به دنبال چه مکانها و افرادی هستند؟

    مکان هایی که در آن واجبات به جا آورده نمی شوند.

    مکان هایی که هیچ وقت صدای قرآن از آنها شنیده می شود.

    مکان هایی که صدای موسیقی در آن به شدت بالاست.

    مکان هایی که بساط لهو و لعب در آنجا به پاست.

    جایی که هیچ وقت بهداشت اصولی در آن رعایت نمی شود.

    مکان هایی که در آنجا قمار بازی می شود.

    آن دسته مکان هایی که در آنجا مواد مخدر استعمال و شرب خمر انجام می شود.

    مکان هایی که در مجاورت عوارض طبیعی همچون کوه، جنگل، چشمه، باغ و بیابان هستند.

    مکان های واقع در نزدیکی درختان مرکب بالاخص درخت نارنج.

    شخصی که از انجام غسل واجب سر باز می زند.

    شخصی که اهل زنا است.

    افرادی که اقدام به دست زدن به اعمال ختومات و علوم غریبه است.

    شخصی که در انجام امور واجبات خود تنبل است.

    فردی که با حیواناتی همچون گربه و سگ انس گرفته است.

در چه صورتی جن ها مزاحم انسان می شوند؟

درباره این موضوع که در چه صورت جن ها برای انسان ها مزاحمت ایجاد میکنند راه حل های بسیار زیادی وجود دارد که که خرافات بودن آنها و کاربردشان اثبات نشده است.

در آیه ٢٧٥ از سوره بقره از طرف خداوند آمده است:آن دسته از افرادی که ربا میخورند در قیامت نمیتوانند برخیزند مگر مثل کسی که در نتیجه تماس با شیطان دیوانه شده و تعادل خود را از دست داده است.

در تفسیر این آیه توسط علامه طباطبایی آمده است:هر چند آیه به هر گونه دیوانگی و جنون ناشی از تماس با شیطان اشاره ندارد اما بر آن است که برخی از جنون ها می تواند از ناحیه شیطان باشد.

نتیجه اینکه جنیان و شیاطین به هیچ وجه سلطه قهری و غیر ارادی و تصرف بر انسان نداشته و هر گونه انحرافی که از سوی آنها درباره انسان صورت می پذیرد همراه با اختیار و اراده انسان می باشد ولی در اینکه برخی از سختی های زندگی انسان از طرف شیاطین است شکی نیست که جملگی برای امتحان و آزمایش ما است.بنابراین باید گفت بین سختی و انحراف تفاوت بسیاری وجود دارد.انحراف مختص مومنین نمی باشد اما سختی ها برای آنها مقدر شده است.

راه های درمان و علاج

    تغییر مکان و محل زندگی هر چند به صورت موقت.

    پرهیز از تنهایی.

    تلاوت سوره هایی از قرآن مانند « چهار قل» و «و ان یکاد».

    صدقه در آوردن.

    مراجعه به نزد افرادی که آزار جنینان را مهار میکنند.

جن ها چگونه عاشق می شوند؟

به جنی که پس از همنشینی با انسان نسبت به او علاقه پیدا میکند و حس تملک در اون ایجاد می شود جن عاشق گفته می شود و فرقی هم ندارد که این جن از چه راهی وارد بدن انسان شده است جادو یا دیگر راه ها!

البته ناگفته نماند در اینجا منظور از عشق همان عشق معروف انسانها به همدیگر یا سایر موجودات نیست.عشق موجود در میان اجنه ها بسیار متفاوت می باشد و بیشتر همین عشق ها در میان انسان مونث و اجنه های مذکر اتفاق می افتد و اکنون شاهد آن هستیم که زن ها به نسبت بیشتر از مرد ها درگیر این معضل هستند.

جالب است بدانید جن ها هم عاشق جسم انسان ها و هم عاشق روح آنها می شوند چنانچه جنی به روح انسان علاقه مند شود میتوان نتیجه گرفت که پیگیر لذت جویی جنسی و جسمی از شخص نیست و علاقه اش بیشتر معطوف فعل و انفعالات روحی او می باشد.

جایگاه و منزل این نوع اجنه در ناحیه قفسه سینه و سر می باشد و بیشتر علاقه مندند بر افکار و احساسات انسان مسلط باشند تا جسمش.

اما بر عکس جنی که به جسم فرد علاقه مند شده است تنها هدفی که از دوست داشتنش دارد این است که لذت جویی جسمی و جنسی از او داشته باشد که جایگاهش در زیر قفسه سینه و انتهای دستگاه تناسلی می باشد و هیچ تمایلی به مسلط شدن بر احساسات و روحیات او ندارد.

در بعضی از مواقع همزاد شیطانی خود شخص علاقه مند و عاشق او میشود و گاهی اوقات جنی دیگر ، ولی در هر حال باید در اسرع وقت درمان شروع شود تا فرد درگیر مشکلات روحی و جسمی بیشتری نشود.

جن ها از چه چیزهایی خوششان می آید؟

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که جن ها به کدام یک از خانه ها علاقه مند هستند؟ و از چه چیزی خوششان می آید جن هایی که علاقه مند به شنیدن صدای قرآن هستند به خانه هایی می روند که از آنجا صدای قران بیایید.

بر اساس احادیث اهل بیت علیه السلام و آنچه در قرآن کریم آمده جن ها یکی از مخلوقات روی زمین هستند.

«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‌»(ذاریات:56)

و من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند).

«سَنَفْرُغُ لَکُمْ آیُّهَ الثَّقَلانِ»(الرحمن:31)

بنابراین از اینکه بعضی از افراد احساس می کنند جن موجود توهمی و خیالی است سخت در اشتباه است چرا که جن ها موجودات خارجی و واقعی محسوب می شوند اما به علت کیفیت خلقتی از دیده ها پنهان هستند.

یکی از عادات مردم مصر که برای بیرون راندن اجنه و شیاطین از خانه خود انجام می دهند این است که به مدت دو هفته منزل خود را ترک کرده و صدای قرآن را در خانه بلند کرده و با این تفکرات بر این باورند که اجنه را از از خانه خود دور کردند اما محمود عابدین به این باور انها انتقادی وارد کرد و گفت این طرز تفکر یک تفکر کاملا اشتباهی است چرا که با این کار برخلاف تصور شان جن های مومن به آن خانه جذب می شوند و علاقه مند می شود تا صدای قرآن را گوش فرا دهند.

احضار روح و تسخیر جن

درباره احضار جن و روح باید بدانید که خداوند آن را از گناهان کبیره تلقی کرده و به شدت تحریم کرده است چرا که این کار انسانها را از مسیر حقیقت فاصله داده و به عبادت کردن شیطان سوق می دهد و در نهایت او را به تباهی می کشاند. قران کریم در مورد تسخیر جن و شیطان فقط از حضرت سلیمان در سوره ی انبیا آیه 82 یاد می کند.

ضرر جن ها به انسان

چنانچه یاد خدا و چهارده معصوم همیشه همراه انسان باشد و هیچ وقت از حد و حدود شرعی خود فراتر نرود هیچ ضرری از طرف هیچ اجنه ای به او وارد نخواهد شد.

در شرایط عادی هیچ ضرری از طرف جن ها به انسانها نمی رسد مگر اینکه انسانها اقدام به آسیب زدن به جن ها بکنند و آنها را در صدد انتقام جویی برآورند.

برای اینکه هیچ ضرری از سوی انسان ها متوجه جنیان نشود بایستی در آغاز بعضی از کارها بسم الله الرحمن الرحیم را زمزمه کنند همچون ریختن آب داغ به آستانه یا چاه و یا هم چنین روی آتش و نیز زمانیکه به آستانه در می رسند و به هنگام حمام رفتن و دیگر موارد که در شرع به آنها تاکید شده است.