شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##اتحاد#برای#سرنگونی#دولت/#گروه#مسلح#متحد#شدند!

اتحاد برای سرنگونی دولت/ 9 گروه مسلح متحد شدند!

۹ جنبش مسلحانه در اتیوپی اعلام کردند که عزم خود را برای پیشروی به سوی آدیس آبابا پایتخت و سرنگون کردن دولت "آبی احمد" نخست وزیر جزم کرده اند.

اتحاد برای سرنگونی دولت/ 9 گروه مسلح متحد شدند!

به گزارش منیبان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره، همزمان با این اعلام، شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای طرف های درگیر در اتیوپی را به پایان دادن به اقدامات خصمانه و مذاکره به منظور برقراری آتش بس فراخواند.

شورای امنیت همچنین خواستار آرام شدن شرایط به منظور آغاز مذاکرات ملی جهت دستیابی به یک راه حل فراگیر در اتیوپی شد.

شورای مزبور از تمامی طرف های درگیر خواست تا رسیدن کمک های بشردوستانه را به طور کامل و در محیطی امن و بی هیچ محدودیتی بر اساس قانون بین المللی انسان دوستانه تضمین کنند.

بیانیه یاد شده همچنین نسبت به تاثیرات منفی درگیری های نظامی بر وضعیت زندگی مردم در اتیوپی و امنیت و ثبات این کشور و منطقه ابراز به شدت نگرانی کرد.

 

نقشه راه

فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا دیروز جمعه در آدیس آبابا گفت وگوهای فشرده ای با " دمکه مکوئن" معاون نخست وزیر و وزیر خارجه و وزیر دفاع "ابراهام بلای" و وزیر دارایی "احمد شیدی" انجام داد.

منابع الجزیره فاش کردند که "جفری ولتمن" فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا به منظور پایان  یافتن بحران در منطقه تیگرای در اتیوپی پیشنهادها و نقشه راهی ارائه داده است .

طرح ولتمن در بردارنده طرح آتش بس و عقب نشینی نیروها به دوران قبل از چهارم نوامبر جاری و رسیدن کمک های بشردوستانه و آغاز فوری گفت وگوهای سیاسی است.

اتحادیه اروپا برای توقف جنگ در شمال اتیوپی در حال هماهنگی با اتحادیه آفریقا و فرستاده آمریکا است.

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا از اتباع آمریکایی در اتیوپی خواست تا هر چه سریع تر این کشور را ترک کنند. در همین راستا وزارت خارجه آمریکا یک تیم کاری به منظور نظارت بر فرآیند خروج  اتباع خود از این کشور تشکیل داده است.

 

 درخواست اروپا برای توقف صادرات اسلحه به اتیوپی

" ماریا رودریگرز راموس " رئیس کمیسیون روابط با آفریقا در پارلمان اروپا در گفت وگو با الجزیره بر لزوم توقف صدور تسلیحات به اتیوپی به عنوان یک اقدام بازدارنده تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای اتحادیه اروپا در حال بررسی موضوع ارسال نیروهای سازمان ملل جهت برقراری امنیت در منطقه بسر می برند . اروپا در مورد بحران در تیگرای موضع یکپارچه ای اتخاذ کرده است.

وی گفت : نهادهای اتحادیه اروپا نسبت به بحران فزاینده در اتیوپی و پیامدهای آن بر ثبات در منطقه شاخ آفریقا به شدت نگران هستند.

 

 رویکرد سازمان ملل

" فرحان حق نائب " سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: " مارتین گریفیتث " نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز (جمعه) در آدیس آبابا با آبی احمد نخست وزیر اتیوپی دیدار کرد و با وی در خصوص وضعیت مردم گفت وگوهای سازنده ای انجام داد.

فرحان توضیح داد : گریفیتث فردا (یکشنبه) با نمایندگان سازمان های غیردولتی و آژانس های سازمان ملل دیدار کرده و با آنها در خصوص تلاش های صورت گرفته جهت رساندن کمک های بشردوستانه به نیازمندان گفت وگو خواهد کرد.

وی افزود : نیازهای انسانی در سراسر اتیوپی در حال افزایش است و سازمان ملل جهت تامین هزینه تلاش های بشردوستانه با چالش هایی روبرو شده است .

 

 أئتلاف نظامی

۹ گروه مخالف دولت اتیوپی چندی پیش از تشکیل یک ائتلاف جدید به منظور سرنگون کردن دولت آبی احمد خبر دادند . این در حالی است که کشور اتیوپی به دلیل شدت گرفتن نبردها میان نیروهای اتیوپیایی و جبهه آزادیبخش ملی تیگرای در حالت فوق العاده بسر می برد.

نمایندگان گروه های یاد شده در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کردند که این ائتلاف جدید نظامی جبهه آزادیبخش ملی تیگرای و ارتش آزادیبخش اورومو را در برمی گیرد که اساسا همپیمان هستند و طی ماه های گذشته در منطقه تیگرای و أمهره در شمال کشور در حال نبرد با نیروهای دولتی بسر می برند.

ائتلاف مزبور همچنین جبهه انقلابی عفار برای وحدت دمکراتیک و جنبش دمکراتیک أغاو و جنبش آزادیبخش مردمی بنی شنقول و ارتش آزادیبخش ملی لغامبیلا و حزب دمکراتیک کیمانت و جبهه آزادیبخش ملی سیداما و مقاومت کشور سومالی را در برمی گیرد.

ائتلاف مزبور اعلام کرد که با توسل به زور و یا انجام مذاکرات در صدد منحل کردن دولت آبی احمد و به دنبال آن تشکیل یک دولت انتقالی است.  

ائتلاف افزود: این جبهه به منظور مقابله با ضرر و زیان های ناشی از نخست وزیری آبی احمد در میان مردم اتیوپی در داخل و خارج تشکیل شده است . جبهه مزبور از لزوم همکاری و یکپارچه سازی نیروها به منظور انتقال مسالمت آمیز قدرت حکایت دارد.

از سوی دیگر ارتش اتیوپی دیروز (جمعه) از  نظامیان قدیمی خواست تا برای نبرد با شورشیان بار دیگر به صفوف نظامیان ملحق شوند.

ارتش با صدور بیانیه ای از نظامیان قدیمی خواست تا از تجربه و سابقه خود در جهت ناکام گذاشتن حمله مستمر ویرانگر جاری در کشور استفاده کنند.

وبگردی