شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

وضعیت شکننده کرونا در مازندارن/ زنگ خطر روند افزایشی در استان‌های همسایه

وضعیت شکننده کرونا در مازندارن/ زنگ خطر روند افزایشی در استان‌های همسایه

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به روند افزایشی شمار مبتلایان در استان‌های همسایه هشدار داد و گفت : وضعیت این استان‌ها زنگ خطر جدی برای مازندران محسوب می‌شود و تنها راه کاهش نگرانی هم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سیمین بابایی  افزود : در حال حاضر مازندران از یک ثبات نسبی در وضعیت کرونایی برخوردار است ولی تغییر رنگ بندی ها در هفته های اخیر نشان می دهد که وضعیت کرونایی استان بسیار شکننده است و در صورت جدی نگرفتن رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن ممکن است خیلی زود به وضعیت پرخطر کرونایی برسد.

 وی از افزایش روند ابتلا در ۱۱ استان کشور خبر داد و گفت: استان های همسایه مازندران از جمله استان گلستان و سمنان در حال حاضر روند افزایشی کرونا را طی می کنند که این زنگ خطری برای مازندران است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود  : میزان ابتلا به آنفلوانزا  نیز در استان افزایش یافته است که وضعیت نگران کننده دیگری است برای این که تداخل آنفلوانزا و کووید ۱۹ کار را برای کادر درمان و تمامی مردم سخت تر می کند.

وی با بیان اینکه هنوز هم استفاده از ماسک و تزریق واکسن تنها راه نجات از کرونا است، تاکید کرد : تنها راه کاهش ابتلا تداوم استفاده از ماسک پس از تزریق واکسن است ، اما متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان روند کاهشی دارد و زیر ۵۰ درصد می باشد.

بنابر آخرین ازریابی سامانه ماسک متعلق به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روز گذشته منتشر شد تعداد شهرستان های نارنجی استان از ۲ به سه شهرستان رسید و در حال حاضر شهرستان های نور، قائمشهر و تنکابن در وضعیت پرخطر کرونایی قرار دارند. 

همچنین بر اساس این ارزیابی پنج شهرستان مازندران در وضعیت آبی و  ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد هستند.

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی یک هفته اخیر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان از ۳۷۰ نفر در روز شنبه هفته گذشته به ۴۵۵ نفر در ظهر امروز شنبه رسیده است .

واکسیناسیون ۹۰ درصدی جمعیت هدف 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که شامل ۹۰ درصد از جمعیت هدف استان است.

وی  افزود : همچنین بیش از یک میلیون و ۵۴۱ هزار نفر نیز هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند که حدود ۶۷ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان می باشد.

بابایی توضیح داد : بالاترین میزان واکسیناسیون برای جمعیت ۵۰ تا ۶۰ سال بوده است که ۹۷ درصد از این گروه سنی واکسن زدند و کمترین استقبال متعلق به گروه سنی ۲۰ الی۳۰ سال بوده که تاکنون ۷۸ درصد از این گروه واکسینه شده اند.

وی گفت: در حال حاضر واکسیناسیون دانش آموزان نیز به بالای ۹۰ در صد رسیده است و ۴۵ درصد از دانش آموزان استان نیز هر دو دز واکسن را دریافت کردند.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه  علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : تنها اهرمی که می تواند از میزان بستری و مرگ و میر کرونا بکاهد واکسیناسیون است و از این جهت لازم است تمام گروه های سنی برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

 وی به تاثیر مثبت تزریق واکسن در کاهش مرگ و میر کرونایی اشاره کرد و گفت : خوشبختانه  میزان مرگ و میر کرونایی در مازندران نسبت به سایر استان های کشور پایین تر است و در طول هفته گذشته میزان مرگ و میر به طور میانگین به زیر ۲ نفر در روز رسید. 

بابایی بیان کرد: برای کنترل بهتر شیوع کرونا تمامی افراد بالای ۶۰ سال و افراد پر خطر باید دز یادآور و سوم کرونا را تزریق کنند.

منبع: ایرنا