شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید

تشکیل ائتلاف جدید با هدف سرنگونی دولت اتیوپی


تشکیل ائتلاف جدید با هدف سرنگونی دولت اتیوپی

ائتلافی متشکل از ۹ گروه مخالف دولت اتیوپی برای براندازی دولت این کشور تشکیل شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی افزایش اختلافات میان جبهه آزادی بخش تیگرای و دولت آدیس آبابا، نخست وزیر اتیوپی در پائیز سال گذشته به ارتش فدرال  این کشور دستور داد،  یگان‌های رزمی خود را به ایالت تیگرای (شمال اتیوپی و هم مرز با سودان) اعزام و جبهه آزادی بخش تیگرای که حاکم بر این ایالت است، از قدرت برکنار کند.

ارتش فدرال اتیوپی ماموریت را  انجام داد اما یکسال است که آتش جنگ در ایالت تیگرای شعله ور است و به تازگی جبهه آزادی بخش تیگرای از تصرف دو شهر راهبردی در این ایالت خبر داده‌ است.

این شهرها در 400 کیلومتری  شمال پایتخت اتیوپی قرار دارند و نخست وزیر این کشور  با اعلام وضعیت فوق العاده از ساکنان پایتخت خواسته است برای دفاع از خانه و محله خود مسلح شوند. این در حالی است که  رهبران کشورهای آفریقایی و غربی از دولت اتیوپی و جبهه آزادی بخش تیگرای خواسته‌اند به جنگ پایان دهند و مشکلات خود را با استفاده از راهکارهای سیاسی حل و فصل کنند.  به گفته نخست وزیر اتیوپی،  جبهه آزادی بخش تیگرای هرگونه  توافقنامه آتش بس با دولت آدیس آبابا  را  رد کرده است.

رهبران 9 گروه مخالف دولت اتیوپی دیروز در واشنگتن ائتلاف جدیدی علیه این دولت تشکیل دادند که هدفش سرنگونی دولت آدیس آبابا  از طریق سیاسی  یا با استفاده از نیروی نظامی است.

به نوشته روزنامه الرای الیوم، این ائتلاف که نامش « جبهه متحد نیروهای فدرال و کنفدرال اتیوپی» است، در نظر دارد،  پس از سرنگونی دولت اتیوپی یک دولت انتقالی در این کشور تشکیل دهد.

این ائتلاف یک مرکز فرماندهی تشکیل داده است تا میان اعضاء هماهنگی‌های لازم را در زمینه‌های سیاسی و نظامی انجام دهد.

سازمان دهندگان ائتلاف جدید با اشاره به توافق جبهه آزادی بخش تیگرای با جبهه آزدی بخش «اورومو » برای سرنگونی دولت آدیس آبابا گفتند: با تشکیل این ائتلاف توافقنامه جبهه آزادی بخش تیگرای و جبهه اورومو تقویت و گسترش می‌یابد.

دولت آدیس آبابا در واکنش به تشکیل ائتلاف مزبور، آن را اقدام تبلیغاتی خواند و اعلام کرد: برخی از گروه‌های شرکت کننده در این ائتلاف، سابقه دیرینه‌ای در انجام خشونت‌های قومی و قبیله‌ای دارند.

در بیانیه دولت اتیوپی آمده است: دولت آدیس آبابا مسئولیت حفظ امنیت کشور را به عهده دارد و شایسته است، دوستان اتیوپی در جهان از روند دموکراتیک در این کشور حمایت کنند.

در این بیانیه تاکید شده است: هیچ مقایسه‌ای میان یک دولت منتخب و دموکراتیک با گروه‌های تروریستی و بازیگران قومی و قبیله‌ای وجود ندارد چرا که آنها  فقط  بذر خشونت و ویرانی می‌کارند.

در همین حال، تلویزیون  دولتی اتیوپی از  تظاهرات دیروز ( جمعه ) ساکنان 7 شهر در منطقه اورومو این کشور خبر داد و اعلام کرد: در  این تظاهرات هزاران نفر در حمایت از « آبی احمد » نخست وزیر اتیوپی به خیابان‌ها آمده بودند.

نخست وزیر اتیوپی از قوم اورومو است. این گروه بزرگ‌ترین قومیت در این کشور به شمار می‌رود. اوروموها نقش برجسته‌‎ای در راهیابی آبی احمد به کاخ نخست وزیر داشتند اما از زمانی که هزاران نفر از اعضای این گروه توسط نیروهای امنیتی اتیوپی دستگیر شدند،  برخی از اوروموها از حمایت آبی احمد دست برداشته‌اند.

انتهای پیام/