شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آسیب

زنان نسبت به عوارض این بیماری آسیب پذیرترند

زنان نسبت به عوارض این بیماری آسیب پذیرترند

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی HPV ایجاد می شوند، گفت: زگیل های تناسلی هم بر زنان و هم بر مردان تاثیر می گذارد، اما زنان نسبت به عوارض آسیب پذیرترند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عاطفه مریدی با اشاره به تعریف بیماری ویروسی اچ پی وی و زگیل های تناسی اظهار کرد: زگیل تناسلی به ضایعات مسطح یا برجسته و متعددی اطلاق می شود که معمولا هم رنگ پوست، بدون درد گاهی با خارش و بیشتر در قسمت بیرونی دستگاه تناسلی دیده می شود.

وی با بیان این که زگیل دستگاه تناسلی دارای انواع مختلف کم خطر و یا پرخطر است افزود: برخی از انواع ویروس اچ پی وی در صورت عدم درمان به موقع حتی می تواند تبدیل به سرطان دهانه رحم شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: هر ویروس اچ پی وی که وارد بدن می شود لزوما به معنی این نیست که فرد در معرض ابتلا به سرطان ویا انواع بیماری های دهانه رحم است.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با بیان این که ویروس اچ پی وی مانند سایر ویروس هاست که افراد ممکن است به آن مبتلا شوند گفت: نکته مهم در درمان موفق زگیل های تناسلی، سیستم ایمنی قوی بدن فرد مبتلاست.

دکتر مریدی تقویت سیستم ایمنی ضمن پیروی از سبک زندگی سالم و توجه به تغذیه مناسب در درمان اچ پی وی را ضروری دانست و ادامه داد: احتمال این که ویروس اچ پی وی در زنان ودختران جوان باقی بماند، به این علت که سلول ها مدام در حال فعالیت است، بیشتر به نظر می رسد.

وی وعده های غذایی منظم، مصرف میوه و سبزی تازه، تامین کافی ویتامین های ضروری در بدن را پایه و اساس درمان موثر در زمان ابتلا به ویروس اچ پی وی ذکر کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به علل اصلی ابتلا به زگیل تناسلی افزود: عامل این بیماری یک ویروس است که معمولا از طریق تماس پوستی در حین تماس جنسی منتقل می شود.

دکتر مریدی با بیان این که زگیل تناسلی نوع خوش خیم ویروس اچ پی وی است توضیح داد: حتی ممکن است زگیل تناسلی در ناحیه دهان، معقد ویا دست نیز ایجاد شود بنابراین لازم است متخصصان به زوج های جوان پیش از برقراری ارتباط جنسی این موضوع را یادآور شوند که تماس جنسی باید تنها از روش معمول باشد چرا که ارتباط جنسی دهانی و یا از راه معقد می تواند زوجین را با مشکلات پیچده ای روبه رو کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این موضوع که درمان زگیل تناسلی در ناحیه حلق ومعقد به مراتب سخت تر از راه متعارف و طبیعی ارتباط جنسی است، گفت: باید در جلسات مشاوره در این باره اطلاعات کافی در اختیار زوجین قرار داده شود.

وی در پاسخ به این سوال که زگیل تناسلی در چه افرادی بیشتر دیده می شود، اظهار کرد: زگیل تناسلی در اغلب زنان و مردانی که از لحاظ جنسی فعال هستند ایجاد می شود، بنابراین در دختران جوان و یا کودکان این ویروس به ندرت وجود دارد. اما اخیرا در افرادی که رابطه جنسی ندارند هم وجود زگیل تناسلی گزارش شده، نکته اینجاست که با اعمالی مثل لیزرکردن و یا اپیلاسیون اگر چنانچه آلودگی وجود داشته باشد و در ادامه خراش های مخاطی نیز در پوست ایجاد شود، این موضوع می تواند فرد را مبتلا کند.

وی در ادامه با بیان این موضوع که ویروس زگیل تناسلی در هر دوجنس وجود دارد ولی در زنان بیشتر از مردان دیده می شود ادامه داد: سن پایین برقراری رابطه جنسی، این که فرد چند بار ازدواج کرده، استعمال دخانیات، مصرف الکل و قلیان، ابتلا به بیماری های زمینه ای مثل دیابت، ضعف سیستم ایمنی، مصرف داروهای دارای کورتون، افرادیکه پیوند شده و مبتلایان به "اچ آی وی" بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با بیان این که ممکن است مادر مبتلا به ویروس HPV، این عفونت را به نوزاد منتقل کند ادامه داد: در روند بارداری و زایمان احتمال دارد ویروس اچ پی وی به نوزاد منتقل شود بنابراین این موضوع هیچ ارتباطی به زایمان طبیعی یا سزارین ندارد چرا که ممکن است این عفونت در مایع آمنیوتیک وجود داشته باشد.

وی در ادامه خطاب به مادرانی که مبتلا به ویروس اچ پی وی هستند نیز گفت: مراقبت از نوزادی که مادر مبتلا به این ویروس را دارد همانند سایرین است و نباید به دلیل ابتلا به این ویروس مادر از نوزاد خود جدا شود.

این استاد دانشگاه با بیان این موضوع که عفونت های اچ پی وی در شرایط مرطوب نفوذپذیری بیشتری دارد، تاکید کرد: ممکن است این ویروس در مکان‌هایی مثل استخر یا حمام عمومی حتی در حمام خانه نیز منتقل شود بنابراین باید دقت کنید که از مکان هایی که موارد بهداشتی به خوبی رعایت می شود استفاده کنید.

دکتر مریدی به افرادی که قصد استفاده از دستگاههای لیزر را دارند توصیه کرد: حتما به مراکزی که ازتجهیزات یکبار مصرف استفاده می کنند مراجعه کنید چرا که اچ پی وی خارج از بدن انسان قابلیت فعالیت را دارد ولی هنوز مدت زمان ماندگاری آن در محیط مشخص نیست.

وی با اشاره به این که زگیل های تناسلی بیشتر از طریق تماس جنسی و خراشیدگی های مخاطی منتقل می شوند ادامه داد: امکان ابتلا به این ویروس به سایر اعضای خانواده از طریق سرویس بهداشتی، حوله و یا مادر شیرده به نوزاد وجود ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: ویروس HPV در شیر مادر ترشح نمی شود و امکان ابتلا از مادر به نوزاد وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با طرح این سوال که چطور می توان فهمید که ویروس اچ پی وی در بدن وجود دارد یا خیر توضیح داد: هیچ تست آزمایشگاهی یا خونی برای تشخیص این بیماری وجود نداد و تنها با معاینه پزشک می توان از ابتلا یا عدم ابتلا به این ویروس مطمئن شد.

وی توصیه کرد: در زمان استفاده از توالت فرنگی می توانید از روکش های یکبار مصرف استفاده کنید تا احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده به این ویروس به صفر برسد.

محل کاشت ناخن های مصنوعی از دیگر فاکتورهای خطر ماندگاری و انتقال ویروس HPV است که دکتر مریدی به آن اشاره کرد.

وی تاکید کرد: برای آقایان نیز هیچ تست اثبات شده ای برای ابتلا به ویروس اچ پی وی وجود ندارد و مشکلی که وجود دارد این است که در بیشتر موارد ابتلای مردان به این ویروس تست منفی گزارش می شود.

دکتر مریدی به راههای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV اشاره کرد و افزود: انجام واکسیناسیون قبل از تماس جنسی و رسیدن به سن برقراری تماس های جنسی و حتی قبل از ازدواج ضرورت دارد در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته از سنین پایین واکسیناسیون علیه این ویروس انجام می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه استفاده از کاندوم را در تماس های جنسی برای پیشگیری از بیماری اچ پی وی ضروری دانست.

وی با تاکید بر این موضوع که زگیل های تناسلی اساسا قابلیت تبدیل شدن به فرم های بدخیم را ندارد توضیح داد: این بیماری بدخیم نمی شود، این بیماری درمان می شود ولی درمان به معنای حذف آن نیست به این معنی که با انواع محلول ها یا روش های جراحی می توان این ضایعات را برداشت و بعد از درمان مکرر بسته به وضعیت ایمنی بیمار می توان ضایعات را بدون درمان رها کرد.

دکتر مریدی گفت: حتی می توان زگیل های تناسلی را بدون درمان رها کرد، اگر این بیماری آسیبی به فرد نزند، می توان تا زمان افت لود ویروس درمان را رها کرد چرا که زگیل تناسلی مثل ضایعاتی شبیه تبخال اگر آزار دهنده نباشد خود بخود برطرف می شود.

وی با اشاره به این که زگیل های تناسلی بیشتر در دهان، اطراف مقعد و ناحیه تناسلی خارجی دیده می شود افزود: درهرگونه رابطه جنسی در صورتی که فرد آلوده به ویروس باشد، می تواند به راحتی منتقل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا شده اند می توانند باردار شوند توضیح داد: نکته اینجاست که در بارداری سیستم ایمنی بدن افت می کند بنابراین ممکن است تعداد ضایعات بیشتر و حتی ضایعات بزرگتر شوند.