شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنزین

چرا بنزین سوپر تقاضا ندارد؟

بالا بودن میزان تبخیر بنزین سوپر، عدم تمایل جایگاه داران به فروش بنزین سوپر، کاهش تقاضا به دلیل گرانی و ... دلایلی است که عمدتا برای کمبود بنزین سوپر در اغلب پمپ بنزین ها بیان می شود. چرا مردم تمایلی به مصرف بنزین سوپر ندارند؟

بنزین سوپر به بنزین معمولی گفته می‌ شود که برای بالا بردن عدد اکتان آن، به آن مقداری افزودنی اضافه شده‌ است. برخی از کارشناسان خودرو می گویند با توجه به پایین بودن کیفیت سوخت موجود در کشور استفاده از بنزین سوپر که اکتان بالاتری دارد بهتر است و استفاده دائم از بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در دراز مدت احتمال وارد کردن خسارات به موتور خودرو را دارد. بنابراین استفاده از بنزین سوپر برای سلامت موتور خودروها اهمیت زیادی دارد. اما چرا بنزین سوپر در اغلب جایگاه ها دیده نمی شود؟

 مدیرعامل تعاونی پارافین ایران چندی پیش گفت: تبخیر بنزین سوپر بسیار بیشتر از بنزین معمولی است. بنابراین جایگاهداران نه تنها حق الزحمه‌ ای برای بنزین سوپر دریافت نمی کنند، بلکه زیان هم می‌ دهند.

همچنین رضا نواز، سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور گفته است: اکنون در جایگاه‌های سوخت با کاهش عرضه بنزین سوپر مواجه هستیم به طوری که به هر جا مراجعه شود، معمولا مشاهده می‌شود که بنزین سوپر ندارند.

دلیل این مسئله، این است که تبخیر بنزین سوپر بسیار بیشتر از بنزین معمولی است. به دلیل بالا بودن قیمت بنزین سوپر و کمبود مشتری، در مخازن بیشتر می ماند و هر چقدر ماندگاری بیشتر شود تبخیر بیشتری اتفاق می‌ افتد؛ بنابراین جایگاهدار نه تنها حق الزحمه‌ای دریافت نمی‌کند بلکه زیان هم می‌ دهد.

بنزین سوپر ضرر و زیان بالایی برای جایگاهداران دارد

رئیسی فرد در ابتدا گفت: بنزین سوپر به دلیل این که اکتان بالایی دارد و برای اتومبیل های خاصی طراحی شده است، مورد استفاده متقاضیانی که نیاز به بنزین سوپر دارند قرار می گیرد. بیشتر هم ماشین های وارداتی و خارجی که نیاز به این دارند که بنزین خالص تری مصرف کنند، متقاضی بنزین سوپر هستند.

وی افزود: در اکثر جایگاه های شمال تهران بنزین سوپر توزیع و عرضه می شود. به دلیل خالص بودن و اکتان بالاتر، فراریت فرآورده های نفتی درخصوص بنزین سوپر بیشتر است. فرآورده های نفتی فرار هستند و تبخیر می شوند. این مساله مشکل و ضرر و زیان بالایی هم برای جایگاهداران ایجاد می کند. البته کیفیت بنزین در این مساله دخیل است.

رئیس انجمن صنفی شرکت های زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی سراسر کشور، در پاسخ به این سوال که چرا جایگاهداران، بنزین سوپر ارائه نمی کنند، گفت: تعدادی از جایگاه ها به دلیل مصرف کم مردم بنزین سوپر ارائه نمی کنند، چون بنزین در مخزن می ماند و استفاده نمی شود و ضرر تبخیری که ایجاد می شود را جایگاه دار باید از جیب خود بپردازد. لذا وقتی بنزین سوپر فروش زیادی ندارد و در منطقه ای است که مشتری کمتری دارد، بنزین سوپر را تخلیه و عرضه نمی کنند.

استفاده از مکمل به جای بنزین سوپر را توصیه نمی کنم

وی ادامه داد: اما بنزین سوپر متقاضی خاص خود را دارد. این متقاضیان در دوره ای که تعدادی از جایگاهدارها بنزین سوپر نداشتند، معترض بودند. زیرا اتومبیل های برخی از مردم به بنزین سوپر نیاز دارد و اگر بنزین سوپر مصرف نکنند، مجبور می شوند مکمل های دیگری استفاده کنند. البته من استفاده مکمل به جای بنزین سوپر را توصیه نمی کنم.

مازاد بنزین سوپر صادر می شود

رئیسی فرد درخصوص وضعیت صادرات و واردات بنزین سوپر در ایران گفت: بنزین سوپر در ایران در پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه اراک تولید می شود و از کیفیت خوبی هم برخوردار است و در این خصوص وارداتی نداریم اما صادرات در شرایط خاصی باتوجه به تحریم ها انجام می شود. مازاد بنزین سوپر حتما صادر می شود.

مدتی بود که بنزین سوپر با تاخیر به جایگاه ها ارسال می شد. به این دلیل که پالایشگاه ها اورهال ( تعمیرات و سرویس های دوره ای ) می شدند و مجبور بودند حدود ۱۵ روز تولید را کم کنند و در ادامه توزیع هم کم انجام می گرفت. در حال حاضر به محض این که درخواست بنزین می کنیم، کمتر از ۱۵ ساعت بنزین ارسال می شود و متقاضیان هم استفاده می کنند.

اقشار جامعه بنزین سوپر را به دلیل تنگدستی و مشکلات اقتصادی استفاده نمی کنند

وی در ادامه تاکید کرد: به این دلیل استقبال از بنزین سوپر کمتر است که بنزین سوپر سهمیه ای نیست. بنزین سوپر در حال حاضر لیتری ۳۵۰۰ تومان است و به دلیل تنگدستی و مشکلات اقتصادی اقشار جامعه کمتر از بنزین سوپر استفاده می کنند. متاسفانه طبقه متوسط بیشتر متوسط رو به پایین شده است که به سختی زندگی خود را اداره می کند.

من بسیاری از مواقع می دیدم که به دلیل قیمت بالای بنزین سوپر، بسیار کسانی که پیش از این بنزین سوپر استفاده می کردند، دیگر استفاده نمی کنند. برخی نه به دلیل مدل ماشین، بلکه به دلیل این که موتور شتاب بیشتری بگیرد و سلامت بماند، از بنزین سوپر استفاده می کردند. اما در حال حاضر به دلیل گرانی کمتر استقبال می شود.

کمبود بنزین سوپر در کشور نداریم

رئیسی فرد در آخر گفت: در خصوص بنزین سوپر کمبودی در کشور وجود ندارد و هر زمان که تقاضا کردیم ارسال شده است. اکثر جایگاه هایی که در حال حاضر بیشترین متقاضی بنزین سوپر هستند، در شمال تهران، شمال غرب و شمال شرق قرار دارند.

هر زمان که تقاضا کردیم کمتر از ۱۵ ساعت به دست ما رسیده است. چون زمانی که از انبار ری بارگیری شود و تا به جایگاه ها برسد، حداکثر ۱۵ ساعت زمان می برد. اگر جایگاهداران با برنامه بنزین سوپر را درخواست کنند، هیچ جایگاهی بدون بنزین سوپر نخواهد ماند.

منبع: رکنا