شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#یمن

هدف عربستان از حمله به یمن چه بود؟

هدف عربستان از حمله به یمن چه بود؟

جنگ عربستان علیه یمن، اقدامی برای تضعیف یمن به عنوان همسایه جنوبی است.

به گزارش مشرق، جنگ عربستان علیه یمن که ۲۵۰ هزار کشته و میلیاردها دلار خسارت اقتصادی به این کشور وارد کرده، سبب شده است سازمان ملل از این بحران به عنوان بدترین بحران بشردوستانه ساخته دست انسان یاد کند.

موضوع جنگ عربستان علیه یمن دستمایه یادداشتی در «فارین پالیسی» قرار گرفته است.

به زعم نویسنده یادداشت، جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه یمن در سال ۲۰۱۵ جدیدترین مورد تلاش‌های طولانی عربستان برای کنترل و تحت سلطه درآوردن اقتصاد و تشکیلات سیاسی یمن است.

عربستان در بیش از سه دهه گذشته، کارزار اقتصادی برای سرکوب همسایه جنوبی خود در تلاش برای جلوگیری از ظهور آن به عنوان رقیب منطقه‌ای به راه انداخته است.

اخیرا نیز عربستان اقدام به لغو ویزای کار ده‌ها هزار کارگر مهاجر یمنی و بازگشت آن‌ها به کشور جنگ زده شان کرده است.

این یادداشت در ادامه، تصمیم «ریاض» برای اخراج کارگران یمنی را بخشی از الگوی دیرینه می‌داند که از زمان ایجاد دولت مدرن سعودی در دهه ۱۹۳۰، یمن واحد را تهدیدی برای سلطنت خود می‌دید.

پیشتر نیز عربستان، تلاش‌هایی برای دامن زدن به اختلاف‌های داخلی و تضعیف اقتصاد یمن در قالب کنار گذاشتن یمن از شورای همکاری نفت خیز خلیج فارس و تعمیق ناآرامی‌های سیاسی و بحران حاکمیتی منجر به چند پاره شدن یمن کرده است.

یادداشت در ادامه تاکید دارد که تلاش‌های چند دهه‌ای عربستان برای ممانعت از توسعه یمن یا ایجاد دولتی ضعیف در این کشور با اهداف امنیتی مفید نبوده و تنها به درگیری نظامی پر هزینه‌ای منجر شده که بی ثباتی منطقه‌ای را به دنبال داشته است.

فارین پالیسی در بخش دیگری نوشت که اگرچه عربستان با تلاش‌های قبلی یمن برای پیوستن به شورای همکاری خلیج فارس مخالفت کرده، اما جنگ اخیر عربستان علیه یمن محاسبات منطقه‌ای را تغییر داده است.

عربستان با وجود هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری در جنگ علیه یمن شاهد مخاطرات امنیتی بیشتری در مرزهای جنوبی خود در قیاس با ۶ سال پیش است.

منبع: میزان