شهر خبر

سازمان «حشد شعبی» عراق:

نتایج تحقیقات درباره حوادث تأسف‌برانگیز بغداد را اعلام می‌کنیم

نتایج تحقیقات درباره حوادث تأسف‌برانگیز بغداد را اعلام می‌کنیم

سازمان «حشد شعبی» عراق با صدور بیانیه ای با اشاره به حوادث روز گذشته منطقه سبز بغداد اعلام کرد: نتایج تحقیقات درباره حوادث تأسف‌برانگیز بغداد را به زودی اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، سازمان «حشد شعبی» عراق بیانیه ای را در خصوص حوادث اخیر در منطقه سبز بغداد منتشر کرد. حشد شعبی در این بیانیه تأکید کرد: علیرغم گمانه‌زنی های صورت گرفته، سازمان حشد شعبی تاکنون هیچ موضع گیری رسمی در خصوص حوادث بغداد نداشته است.

بر اساس این گزارش، حشد شعبی همچنین عنوان کرده است: تمامی آنچه که رسانه ها از آن به عنوان موضع گیری رسمی حشد شعبی در خصوص حوادث بغداد یاد می کنند، عاری از صحت است. سازمان حشد شعبی درحال حاضر یک کمیته حقیقت یاب تشکیل داده است تا درباره حوادث روز گذشته تحقیق کند.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: نتایج کمیته حقیقت یاب در خصوص حوادث تأسف برانگیز روز گذشته در بغداد که به دنبال هدف قرار دادن تظاهرات مسالمت آمیز مردم رقم خورد را اعلام خواهد کرد.

شب گذشته وزارت بهداشت عراق از زخمی شدن ۱۲۵ نفر از تظاهرات کنندگان در پی درگیری‌ها با نیروهای امنیتی این کشور خبر داد. در بیانیه منتشر شده از سوی سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه آمده است که در جریان درگیری میان معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق و نیروهای امنیتی ۱۲۵ تن از جمله ۲۷ شهروند معترض زخمی شدند.

رئیس جمهور عراق تظاهرات اخیر در این کشور در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی و وقوع درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان را تأسف بار توصیف کرد. برهم صالح در ادامه گفت: «برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است. (از تمامی طرف‌ها) خواستار خویشتن داری هستیم. در هر حال باید مصحلت و منافع کشور در تمامی امور سنجیده شود».

افزون بر این، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نسبت به زخمی شدن شماری از معترضان مردمی در درگیری با نیروهای امنیتی این کشور واکنش نشان داد. قیس الخزعلی در این باره گفت: «بشدت اقدام نیروهای امنیتی در بکارگیری سلاح علیه تظاهرات مسالمت آمیز مردمی را محکوم می‌کنیم».

وی در بخشی دیگر از سخنانش اشاره کرد: «باید هرچه سریع‌تر اشخاصی که به سوی مردم تیراندازی کردند و موجب قتل آنها شدند را پیگیری و مجازات کرد». دبیرکل عصائب اهل الحق توضیح داد: «باید شخصی که دستور چنین اقدام (غیرقانونی و خشونت باری) را علیه مردم صادر کرده مجازات کرد، جز این، هر کاری که انجام شود تلاش برای سرپوش گذاری و تبرئه فرد خاطی خواهد بود».

وی افزود: «از تمامی معترضان خواهان خویشتن داری و سّد راه سودجویانی هستیم که در راستای تضییع حقوق شهروندی مردم عراق دست به هر کاری می‌زنند». خزعلی در ادامه بیان کرد: «از نیروهای امنیتی هم خواستار آن هستیم که از مردم حمایت کرده و خود را در اجرای اقدامات «خبیثانه» سهیم نکنند».