شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایستگاه مترو#پایان سال
۱۱مانع اصلی توسعه متروی تهران

این سه ایستگاه مترو تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند

کدخبر: 452456
اقتصادنیوز:‌مدیرعامل متروی تهران از بهره برداری 3 ایستگاه مترو تا پایان سال 1400 خبر داد .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ،تکمیل ایستگاه های خطوط 6 و 7 متروی تهران همچنان اولویت اصلی شهرداری تهران است . مدیران حوزه حمل و نقل شهرداری تهران از تکمیل و بهره برداری 3 ایستگاه دیگر از خط 7 مترو تا پایان امسال خبر می دهند . خط 10 متروی تهران که از فروردین ماه فعالیت اجرایی آن آغاز شده به گفته مدیرعامل مترو به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم فعالیت های عمرانی آن به کندی پیش می رود .

در این سال ها 11 چالش اصلی سبب شده که مدیران شهری نتوانند به وعده های مترویی خود عمل کنند و براساس برنامه ریزی های انجام شده ایستگاه هایی که گاهی تا 90 درصد تکمیل شده است را بهره بردار کنند .

1

تحریم ها و عدم امکان و یا مشکلات جدی در ورود تجهیزات خریداری شده ؛افزایش هزینه‌های اجرایی مترو به بیش از ۴ برابر، ضرورت اجرای کارهای زیرساختی مورد نیاز مانند پایانه‌ها، سامانه های تهویه، ورودی های جدید ،سامانه های برق همچنین شکایت های حقوقی قدیمی بسیار ناشی از عدم پرداخت و ایجاد مشکلات برای پیمانکاران و مشاوران،تاخیر و طولانی شدن زمان تحقق مشارکت به طوری که اوراق مصوب سال ۹۷،۹۸ در سال ۹۹ محقق شد ،همچنین عدم تحقق کامل اوراق سال ۹۸ تاکنون و عدم تحقق فاینانس های موجود خطوط ، عدم تحقق قرارداد ۶۳۰ واگن وزارت کشور تاکنون ،بدهی سنوات به پیمانکاران و مشاوران تا ۷۰۰ میلیارد تومان و عدم امکان افتتاح حساب به دلیل احکام دادگاه ها بر علیه مترو و بدهی ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیون تومانی شامل اصل و سود به سیستم بانکی و عدم امکان بهره گیری از ظرفیت های اعتباری آن ها چالش های اساسی مترو در این سال هاست . اما با وجود این چالش ها برنامه های توسعه ای کوتاه  مدت وبلند مدت متروچیست ؟

2

علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران به اکو ایران دراین رابطه می گوید :‌در بازنگری طرح جامع ریلی چهار خط مترو به خطوط متروی تهران اضافه شد؛ خط 8، 9، 10 و 11. سال افق طرح هم سال 1420 تعریف شده است ، یعنی 20 سال دیگر ، پس از تکمیل و بهره برداری از این چهار خط مترو 156 کیلومتر به خطوط متروی تهران افزوده می شود. خرداد سال گذشته بود که وزیر کشور وقت طرح جامع جدید  را به شهرداری ابلاغ کرد .

3

وی ادامه می دهد :‌از همان زمان مشاوران مترو،مطالعات لازم را برای  امکان‌سنجی مسیرها ، محل ایستگاه‌های این چهار خط را آغاز کردند که مقدمات کار آماده شود و بعد برنامه ریزی های لازم برای  اولویت‌بندی خطوط در 20 سالی که می‌خواهد انجام  شود انجام شود؛ یعنی برنامه ریزی برای سه تا 7 سال ،  مراحل پایانی کار مشاوران است  و چهار خط را از جنبه‌های مختلف و از جمله  بحث‌های زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل ، تلاقی‌های بررسی و مطالعات درحال تکمیل است.

5

او درپاسخ به این پرسش که کمیسیون تخصصی شورای شهر معتقد است که تا تکمیل خطوط موجود نباید خط متروی تازه ای آغاز شود هم توضیح می دهد  :‌تکمیل خطوط فعلی باید در دستور کار بلاشد اما ما یک طرح بالا دستی داریم و باید به طرح جامع ریلی توجه کنیم . فعالیت ها مترو با توجه نقطه نظرات شورای شهر ششم است و حدود یک ماه پیش هم ارائه ای در کمیسیون حمل و نقل شورا داشتیم و وضعیت کنونی خطوط و برنامه های آینده را تشریح کردیم .

6

امام در خصوص سرانجام خط 10 متری تهران که فعالیت های اجرایی آن آغاز شده است هم می گوید : عملیات اجرایی خط 10 از فروردین ماه آغاز شده که با سرعت کم درحال پیشرفت است  آن هم به خاطر این که منابع غیرنقد برای آن پیش‌بینی کردیم که هنوز محقق نشده است .

7

او درخصوص برنامه های مترو تا پایان سال 1400 می گوید :‌همانند سه ،چهار سال گذشته همچنان اولویت‌مان تکمیل خطوط 6 و 7 است و تکمیل خطوط 3 و 4 بهره‌برداری‌شده قبلی. ما از ابتدای سال  پنج ایستگاه در خطوط 3، 6 و 7 افتتاح کردیم. در تلاش هستیم سه   ایستگاه دیگر هم در خط 7 تا آخر سال به پایان برسانیم که اولینش ایستگاه توحید که ایستگاه تقاطعی خط 4 و 7 است، دو  ایستگاه 17 شهریور که ایستگاه تقاطعی 6 و 7 است و ایستگاه بوستان گفتگو. یک ایستگاه هم بخش میانی خط 6 هست ؛ خط 6 تا میدان امام حسین دو سال پیش از دولت‌آباد (از پایین) افتتاح شد و یک بخش آن هم  آخر پارسال و اول امسال از دانشگاه تربیت مدرس تا ایستگاه شهید ستاری (خیابان پیامبر) افتتاح شد.

8

به گفته امام یک بخش میانی آن    با چهار   ایستگاه در برنامه‌مان هست که از ابتدای سال برای تکمیل آن برنامه ریزی کرده بودیم اما به دلیل کمبود منابع مالی دچار مشکل شد . هنوز مترو از اوراق مشارکت منتشر شده سال  99 حدود 1300 میلیارد تومان اش آزادسازی نشده و 219 میلیارد تومان   هم از بانک رفاه اوراق مشارکت 98مان هنوز آزادسازی نشده است.

مدیرعامل مترو اظهار امیدواری می کند به زودی چالش شهرداری در این حوزه با با بانک رفاه و تامین اجتماعی حل شود ، بانک شهر هم  بخش  عمده‌ای از پول مترو در دستش است  و پیگیر هستیم که با حمایت معاونت مالی شهرداری و معاونت ترافیک آزادسازی کنیم و اتفاق بیفتد و تکمیل پایانه‌ی اکباتان خط 4 که بسیار مهم است  برنامه  ما تا پایان سال است  و آن هم حدود دو ماه و نیم کار دارد تا  راه‌اندازی  شود و خط 4 سرانجام  یکی از پایانه‌هایش به بهره‌برداری برسد .

امام در پاسخ به این پرسش که یکی از موضوعاتی که از سوی معاون حمل و نقل جدید برای تامین واگن های تهران مطرح شد ، تهاتر نفتی بود می توانید درباره جزییات آن توضیح دهید و آیا راهکاردیگری هم در این زمینه پیشنهاد شده است، می گوید : تهاتر نفتی یک پیشنهاد است که باید دولت بپذیرد و15 درصد اولیه از قرار داد تامین واگن باید از سوی دولت تامین شود که در سال های گذشته تامین آن از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شد که در قانون بودجه 1400 حذف شد و متاسفانه هیچ جایگزینی هم گذاشته نشد این رقم امروز 4000 میلیارد تومان است. اگر این میزان اعتبار از صندوق توسعه تامین نشود از چه محلی باشد   شهرداری در این قرار داد فقط مصرف‌کننده نهایی است و تامین این واگنها (2000 دستگاه واگن) تعهد دولت است، راه دیگر هم این مطرح بود کسب اجازه‌‌  خاص از مقام رهبری گرفته  شود که  15 درصد را همچنان از صندوق توسعه برداشت شود.