شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#مجلس#مجلس شورای اسلامی

کدام بانوان بدون قرعه‌کشی می‌توانند خودرو بگیرند؟

کدام بانوان بدون قرعه‌کشی می‌توانند خودرو بگیرند؟
بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی زنانی که فرزند دوم به دنیا بیاورند می‌توانند بدون قرعه‌کشی ، نسبت به دریافت خودروی ایرانی از کارخانه‌های خودروسازی اقدام کنند .

به گزارش شهرآرانیوز، این نکته در حالی در قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت لحاظ شده و به تصویب رسیده است که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده افزایش تیراژ تولید خودرو و حذف فرآیند قرعه‌کشی را داده است. سیدرضا فاطمی امین سه هفه قبل اعلام کرد: برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه‌کشی خودرو را حذف کنیم.

وی افزود: امسال با صد هزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود به این ترتیب بحث قرعه کشی خودرو نیز حذف خواهد شد ضمن اینکه خودروسازان مشکلات عدیده‌ای دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم.

مجلسی‌ها چه می‌گویند؟

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به تایید این طرح در شورای نگهبان اعلام کرده است: فروش بدون نوبت و بدون قرعه‌کشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران در این قانون پیش‌بینی شده است.

 واژه «به بعد» نشانه ان است که مادرانی که دو فرزند دارند نیز پس از تولید فرزند سوم و فرزندان دیگر مشمول این مصوبه قرار خواهند گرفت .

رئیس کمیسیون مشترک طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»  نیز در این باره گفته است: در طرح مذکور برای تولد فرزند دوم تسهیلات ویژه‌تری در نظر گرفته‌ایم و یکی از تسهیلات آن است مادرانی که فرزند دوم آنان متولد می‌شود، بدون نوبت و قرعه‌کشی خودروی ایرانی به آنان فروخته می‌شود و از آنجایی که تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار بسیار زیاد است، مبلغ قابل توجهی از این طریق به‌دست می‌آورند.

اما و اگرهای یک مصوبه

هنوز روشن نیست این اقدام چگونه صورت می گیرد و ایا خودروی خاصی برای تحویل به این مادران معرفی می‌شود یا مادران مجاز به انتخاب خودروی موردعلاقه خود هستند . نکته مهم اینجاست که فاصله قیمت خودرو در کارخانه تا بازار ر برخی موارد حتی به بیش از صد میلیون تومان نیز می‌رسد و به این ترتیب این نوعی یارانه است که از طریق کارخانه‌های خودروسازی که با زیان انباشته هنگفتی روبرو هستند، توزیع خواهد شد.

نکته مهم دیگر در این فرایند، تصمیمی است که بر اساس اعلام رییس سازمان بورس به زودی برای تغییر مکانیزم قیمت گذاری خودرو اتخاذ می شود.

به گفته مجید عشقی قیمت کارخانه‌ای خودرو باید افزایش یابد. در صورت نزدیک شدن قیمت خودرو در کارخانه تا بازار، این امتیاز دیگر جذابیتی در بر نخواهد داشت .

افزایش تقاضا برای خرید خودرو، در پی موج تورمی سبب شد عرضه خودرو به شیوه قرعه کشی در دستور کار قرار گیرد .

 با توجه به اعلام وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی از یک سو و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و حذف مکانیزم قیمت‎گذاری دستوری از سوی دیگر، معلوم نیست این امتیاز طبق چه مکانیزمی به مادرانی که فرزندان دوم به بعد خود را به دنیا می‌آورند تعلق می‌گیرد .

منبع: