شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشانه

نشانه زنگ خطر سکته مغزی

نشانه زنگ خطر سکته مغزی

 یک جراح مغز و اعصاب به تشریح علائم سکته مغزی پرداخت و گفت: این علائم هشداردهنده جدی است و افراد باید کمتر از چهار ساعت از زمان بروز این علائم خود را به مراکز درمانی برسانند.

دکتر حمیدرضا سعیدی بروجنی به مناسبت هفته پیشگیری از سکته مغزی (8 تا 14 آبان) با اشاره به شیوع سکته مغزی در سطح جامعه گفت: سکته های مغزی به دنبال اختلال یا توقف خونرسانی به قسمتی از مغز بروز پیدا می کند. اگر خون به بخشی از مغز نرسد آن بخش دچار اختلال در عملکرد شده و کارکرد طبیعی خود را نخواهد داشت.

وی افزود: سکته های مغزی دو دسته هستند، یا رگی در مغز مسدود شده و خون به بخشی از مغز نمی رسد و یا یکی از رگ های مغز دچار پارگی و خونریزی در مغز شده است.

سعیدی بروجنی عوارض سکته مغزی را بسته به قسمتی از مغز که دچار سکته شده متفاوت دانست و افزود: هر قسمت از مغز مسئول یک قسمت از حرکت بدن است، بنابراین هر قسمتی که دچار سکته مغزی شود عوارض آن متفاوت خواهد بود.

وی افزود: بطور مثال اگر سکته مغزی در قسمتی از مغز که مربوط به حرکت دست و پا است رخ دهد، فرد در یک طرف بدن دچار فلج می شود، همچنین اگر این سکته در قسمتی از مغز که مسئول تلکم است رخ دهد فرد دچار اختلال در تکلم می شود.

سعیدی بروجنی با بیان اینکه شدت سکته مغزی به بزرگی و کوچکی رگ هایی دارد که دچار انسداد یا پارگی شده اند، گفت: اگر رگ کوچکی در مغز دچار انسداد یا پارگی شود ممکن است علائم بسیار کمی داشته یا حتی بی علامت باشد، اما اگر این انسداد و پارگی در رگ های بزرگ مغز باشد می تواند عوارض خطرناکی مانند فلج یک قسمت از بدن و یا اختلال در تلکم داشته و حتی منجر به مرگ افراد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: چنانچه عوارض سکته کمتر از 24 ساعت ادامه داشته باشد و رفع شود این نوع سکته، سکته مغزی گذرا محسوب می شود که هشداردهنده جدی برای بروز سکته های بعدی است و فرد باید هرچه سریعتر عوامل بروز سکته را شناسایی کرده و آن را رفع کند.

سعیدی بروجنی خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که فردی چندین بار دچار سکته های گذرا شده و بدون عوارض باشد و فرد دیگر تنها با یک بار سکته مغزی شدید جان خود را از دست دهد.

این جراح مغز و اعصاب در تشریح عوامل سکته مغزی از فشار خون، دیابت، چاقی، استعمال سیگار و سایر مواد دخانی، عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب و پرچرب به عنوان مهمترین این عوامل یاد کرد و افزود: برای پیشگیری از بروز سکته مغزی نیاز است که این عوامل در کوتاهترین زمان ممکن رفع و یا کنترل شود.

سعیدی بروجنی در خصوص علائم سکته مغزی گفت: این علائم بسته به شدت و وسعت محل سکته مغزی متفاوت است، اما از جمله شایعترین آن می توان به تاری دید، سرگیجه، بی حسی در دست و پا، عدم تعادل و احساس فلجی در یک طرف صورت اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر درمان به موقع سکته مغزی گفت: به محض بروز هریک از این علائم افراد باید در کوتاهترین زمان ممکن به مراکز اورژانسی مراجعه کنند.

وی افزود: زمان لازم برای درمان بیمار سکته مغزی نهایتا چهارساعت است و اگر فرد طی این مدت به مراکز درمانی مراجعه کرده و داروی ضدانعقادی که موجب حل شدن لخته خون در مغز می شود دریافت کند از عوارض سکته مغزی نجات می یابد، در غیراینصورت باید تا پایان عمر با عوارض سکته سر کند.

سعیدی بروجنی گفت: در گام بعدی درمان سکته مغزی برای افرادی که دچار عوارض شده اند، درمان های بازتوانی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ... تجویز می شود.

این جراح مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که در افرادی که سکته مغزی داشته اند، عوامل بروز سکته سریعا شناسایی و رفع شود، چرا که احتمال سکته های بعدی وجود دارد.