شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#عراق#منابع

تشدید تحرکات داعش در سه منطقه در استان نینوا و پرواز بالگردهای آمریکایی در غرب عراق


تشدید تحرکات داعش در سه منطقه در استان نینوا و پرواز بالگردهای آمریکایی در غرب عراق

منابع عراقی به تشدید تحرکات داعش در سه منطقه در استان نینوا و تحرکات بالگردهای آمریکایی در مناطق غربی عراق، اشاره کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «غیاث سورجی» از مسئولان اتحادیه میهنی کردستان عراق در استان نینوا درباره خطر داعش در مناطق مختلف این استان هشدار داد.

وی افزود: تحرکات داعش در مناطق« مخمور، کشاف و الکویر» تشدید شده است. داعش همچنین تحرکات خود را در مناطق واقع میان صلاح الدین و جنوب موصل و مناطق واقع در جزیره نینوا افزایش داده است وباید با این تحرکات خیلی سریع مقابله شود.

سورجی تاکید کرد: خلاء امنیتی وجود دارد و باید حضور نظامی تقویت و نیروهای بیشتری مستقر شوند.

عملیات شناسایی گسترده نظامیان آمریکایی در غرب عراق

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: بالگردهای آمریکایی به عملیات شناسایی هوایی مناطق صحرای غربی الانبار به سمت عمق سوریه روی آورده‌اند و علت این تحرکات که اخیرا کاهش یافته بود هنوز مشخص نیست.

منبع مذکور گفت: مناطق صحرایی واقع در «القائم» شاهد عملیات گسترده بالگردهای آمریایی با وجود ثبات این مناطق است. در این مناطق نیروهای نظامی عراقی تا نواری مرزی با سوریه مستقر هستند.

منبع عراقی تاکید کرد: فرماندهان امنیتی از تحرکات نظامی آمریکا اطلاعی ندارند و با وجود گسترده نیروهای امنیتی و حشد شعبی و عشائری عراق در این مناطق مشخص نیست که این تحرکات بالگردهای آمریکایی برای چیست.

نقش مهم نیروهای تخریب چی حشد شعبی در ناکام گذاشتن تحرکات داعش در دیالی

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق از نقش نیروهای تخریب چی و خنثی کننده مواد منفجره و مین های کار گذاشته داعش در ناکام گذاشتن تحرکات تکفیری‌ها سخن گفت.

وی افزود: مواد منفجره و مین‌ها سلاح داعش برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در دیالی است. نیروهای حشد شعبی تجارب مهمی در خنثی مواد منفجره و مین های داعشی دارند و طی ماه‌های اخیر 150 بمب و مین کارگذاشته شده از سوی تکفیری‌ها را خنثی کرده اند.

هشدار درباره سناریوی بی ثباتی در کرکوک

«علی الحسینی» مسئول روابط عمومی و رسانه ای محور شمالی حشد شعبی درباره تکرار سناریوی انفجارها و بی ثباتی در کرکوک در صورت تسلط مجدد نیروهای پیشمرگه هشدار داد.

وی افزود: تحرکاتی از سوی اقلیم برای مسلط کردن پیشمرگه در کرکوک در جریان است.  نیروهای پیشمرگه طی دوازه سال تسلط خود امنیت و ثبات را برای کرکوک به ارمغان نیاوردند و دامنه اقدامات تروریستی افزایش یافت.

الحسینی بیان کرد: نیروهای امنیتی و حشد شعبی موفق به تحقق امنیت و ثبات در کرکوک بدون نیاز به ورود نیروهای پیشمرگه شده‌اند.

عملیات موفق حشد شعبی در دیالی

معاون ستاد عملیات دیالی نیروهای حشد شعبی از پاک‌سازی کامل منطقه جبال «حمرین» در استان دیالی از حضور تروریست‌ها خبر داد.

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی هم اعلام کرد: عملیات نظامی در جبال «حمرین» در هفتاد کیلومتری بعقوبه که طی روزهای گذشته انجام شده است بزرگترین عملیات از نوع خود طی سه ماه گذشته در دیالی محسوب می‌شود.

وی افزود: که این عملیات در شمال دیالی و در مسافتی بالغ بر 40 کیلومتر انجام شد. سه مخفیگاه داعشی و نیز ده‌ها بمب منهدم شدند و مسیرهای کشاورزی به طول 10 کیلومتر از سوی نیروهای خنثی کننده مواد منفجره پاکسازی شدند.

الحسینی از حمله یگان موشکی حشد شعبی به مواضع تکفیری‌ها هم در جریان این عملیات خبر داد و  مهمترین عملیات انجام شده در حمرین طی روزهای گذشته را تامین امنیت 30 روستا در بخش «العظیم» دیالی و مناطق نزدیک به آن بوده است.

نشست فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق با فرماندهان آمریکایی

فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق روز گذشته نشست مهمی با حضور فرماندهان امنیتی عراق و «جان برنان»، فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق برگزار کرد.

فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: قاسم «الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق امروز میزبان نشست کمیته فنی نظامی عراق به ریاست «عبدالامیر الشمری»، معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق و «جان برنان»، فرمانده نیروهای نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق با حضور «ریچارد بل»، معاون فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی(از بریتانیا) و« فنسنت کاست»، مدیر اداره مشترک بین سازمانی و محیط غیرنظامی بود.

کشور عراق ,

در چارچوب این مذاکرات فنی امنیتی، بررسی طرح ها برای رسیدن به مرحله‌ای که دیگر هیچ نیروی رزمی ائتلاف بین المللی در عراق نباشد، ادامه یافت.

معاون رئیس ستاد کل ارتش عراق، فرماندهان نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی، مدیر اطلاعات نظامی و نماینده وزارت پیشمرگه، گزارش مختصری از عملیات ها و برنامه هایشان برای همکاری با نیروهای ائتلاف پس از انتقال ماموریت آنها به مشاوره، کمک و توانمندسازی ارائه کردند.

حاضران در این نشست مجددا بر پایبندی به شراکت مستمر بین نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف بین المللی تاکید کردند.

 همچنین حاضران شیوه تداوم حمایت ائتلاف بین المللی از نیروهای امنیتی عراق از طریق مشاوره، کمک و توانمندسازی را مشخص کردند و بر سر ارزیابی مجدد پیشرفت حاصله در روابطشان به صورت فصلی توافق کردند.

طرف های حاضر در این نشست اشاره کردند که طی ماه های گذشته مالکیت برخی تجهیزات شامل بیش از 1800 خودروی زرهی، جرثقیل، تانکر آب و سایر خودروها که در افزایش توانایی نیروهای امنیتی عراق در جابجایی نقش داشته و به آنها در حفاظت از جان شهروندان عراقی از داعش کمک می‌کند، به عراق انتقال داده شد.

حاضران همچنین بر سر تداوم برگزاری نشست های منظم در آینده با هماهنگی با عراق برای تکمیل بررسی گام های باقی مانده تا انتقال ماموریت ائتلاف بین المللی به غیررزمی در عراق تا زمان مشخص شده که پایان سال جاری است، توافق کردند.

در پایان دولت عراق مجددا بر پایبندی خود به حفاظت از نیروهای ائتلاف بین المللی تاکید کرد که به مشاوره، کمک و توانمندسازی نیروهای امنیتی عراق می‌پردازند.

دولت عراق بیان کرد که نیروهای ائتلاف بین المللی به دعوت عراق مطابق با حاکمیت این کشور و براساس قوانین و عرف بین المللی در عراق حضور دارند.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور همچنان متعهد به حفظ حضور نظامی خود در عراق و عمل به تعهدات مربوط به انتقال ماموریت نیروهایش از ماموریت رزمی به مستشاری تا پایان سال جاری میلادی است.

«جسیکا مکنولتی» سخنگوی رسمی پنتاگون تاکید کرد که آمریکا به تعهدات خود در بیانیه مشترک صادر شده پس از گفتگوهای راهبردی عراق و امریکا در ژوئیه گذشته پایبند است.

 وی افزود که پنتاگون به تلاش برای تحقق اهداف این بیانیه مشترک با همکاری شرکای عراقی ادامه می‌دهد.

مکنولتی تاکید کرد همکاری‌ها و هماهنگی‌های تیم های فنی نظامی درباره انتقال از ماموریت رزمی به ماموریت آموزشی و مستشاری و مبادله اطلاعات امنیتی ادامه دارد.

وی افزود که ایالات متحده همچنان متعهد به حفظ حضور نظامی آمریکا در عراق به درخواست دولت عراق برای حمایت از نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه در جنگ با داعش است.

انتهای پیام/