شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی

سوپر ماده خوراکی برای سلامت مغز را بشناسید

گروهی از محققان فرنسوی ارتباط بین بروز بیماریهای عروق مغزی و مقدار مصرف ماهی را مشخص کردند.

به گزارش زنهار؛ اسپوتنیک با استناد به مقاله منتشره در مجله « نورولوژی»، محققان طی تحقیقات انجام شده و مطالعه آنالیز 1623 نفر بالای 65 سال به این نتیجه رسیدند که هر چه مقدار مصرف ماهی بیشتر باشد (از یک بار در هفته تا 4 بار در هفته )، علایم آسیب در عکس‌های مغز کمتر مشاهده شده است. این ارتباط، بیشتر در بین افراد سنین از 65 تا 69 نمایان‌تر بود.

بدین ترتیب این تحقیقات نشان دادند که در افراد بدون سکته مغزی و یا زوال عقل، مصرف بیشتر ماهی با بیماریهای بیشتر نادر بالینی قلب و عروق در عکس های «ام ار آی» مشاهده شده است.

گفتنی است،  امگا3 یک اسید چرب ضروری برای بدن است که بدن به طور جدی به آن نیاز دارد اما قادر به تولید آن نیست. امگا3 در مقادیر زیاد در انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین و شاه ماهی، روغن گردو، کلزا، کتان و سویا وجود دارد.

تیم فرانسوی دانشگاه بوردو در مطالعات اخیر خود و براساس تحقیقات انجام شده اولیه در انسان و حیوان، اهمیت عملکرد امگا3 در مغز ( به خصوص اسید دوکوزاهگزانوییک) را بررسی کردند.

امگا3 فعالیت سیناپس (باعث انتقال اطلاعات بین سلول‌های عصبی است) را تنظیم می‌کند و همچنین گلوکز مغز را زیاد می‌کند و منبع انرژی اصلی مغز است، به علاوه ضد التهاب است. رژیم غذایی غنی از امگا3 مانع از توسعه اختلالات شناختی به ویژه در مورد حافظه است. امگا3 از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کند و افسردگی را کاهش می‌دهد و دریافت ناکافی آن باعث اختلال در رفتار، اضطراب و استرس مزمن می‌شود.