به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی صبح پارسی که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم از شبکه جام جم پخش می شود، با موضوع اسکتبارستیزی بر روی آنتن رفت.

در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت،شمیم علیزاده و امین نبی اللهی با فواد ایزدی کارشناس مطالعات ارتباط جمعی، تینا چهارسوقی امین دکترای زبان شناسی، سارا آذرییاملق مربی رسمی فدراسیون وسرپرست تیم ملی وزنه برداری و غزاله حسینی مدال آور و عضو تیم ملی وزنه برداری نوجوانان به گفت و گو نشستند.

در بخش اول گفت و گو فواد ایزدی گفت: در دنیا مکاتب مختلف سیاسی داریم که یکی از آن ها مکتب رئالیسم یا واقع گرایی است که بیشتر با دنیای کنونی و تفکرات موجود در آن مطابقت دارد و حکومت هایی که تابع این مکتب باشند فکر می کنند قانون جنگل بر دنیا حاکم است و می توانند برای پیشبرد اهدافشان بدون توجه به چندجانبه گرایی و اصول اخلاقی هر کاری بخواهند بکنند.

ایزدی تصریح کرد: کشورهای مستکبر با این تفکر که رهبر دنیا هستند؛ کارهای نادرست و ظالمانه خود را توجیه می کنند. آمریکا منتقدان زیادی دارد، در افغانستان، یمن و سوریه بسیار مشکل ایجاد کرده، مردم بی گناه این کشورها را به گلوله بسته اند و زورگویان این کشور با استثناگرایی آمریکایی فکر می کنند رهبر دنیا هستند.

وی افزود: بی اعتمادی و نفرت به آمریکا در همه کشورها اثبات شده و مردم همه کشورها آمریکا ستیز شده اند چون اقدامات نامناسب این کشور و زورگویی هایش را دیده اند، این موضوع در خود آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری به چشم می خورد. این کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی ادامه داد: قبل از ۱۳ آبان دولت امریکا حمایت تمام قد از رژیم شاه داشت.

در اواخر دوره پهلوی، وزیر خارجه امریکا معتقد بود رژیم شاه ماندنی نیست و باید حمایت از این رژیم را کمرنگ کرده و با افراد جدیدی که احتمال دارد سر کار بیایند ارتباط گرفت. اما دولت آمریکابه این موضوع قائل نبود و تمام قد از شاه حمایت کرد. حتی پس از فرار شاه از ایران برای ورود او به این کشور هم اختلاف نظر وجود داشت اما نهایتا او به آمریکا رفت. ایزدی ادامه داد: بعضی از اسناد و مدارکی که از نشست های درونی کاخ سفید به تازگی منتشر شده نشان می دهد که امریکا از رژیم شاهنشاهی ایران حمایت جدی داشته و این موضوع اثبات شده است.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: بعد از زمانی که جنگ سرد در اوج خود بود وجهه ای که آمریکا میخواست از خودش نشان دهد کاملا خراب شد و آبروی آمریکا ریخت و همه به آن بی اعتماد شدند. وقتی سفارت یک کشور ماهیت اش از سفارت بودن تغییر می کند به مرکزی برای جاسوسی و کودتا تغییر نقش می دهد و به عنوان یک لانه جاسوسی شناخته می شود و ایرانیان برای جلوگیری از بروز کودتا این لانه را تسخیر کردند.

بسیاری در آن زمان می گفتند اگر این اتفاق نمی افتاد روابط بین ایران و امریکا مدیریت می شد اما این نظریه درست نیست چون سفارت در واقع تغییر کاربری داده بود و می توانست به حوادث بدتری منجر شود. ایزدی گفت: دشمنی آمریکا با ایران از جنگ جهانی دوم آغاز شد، این کشور از رژیم شاه حمایت جدی داشت و بعد هم کودتاهای مختلف را مدیریت می کرد سپس بر اساس تحلیل های سیاسی فراتر از یک تماشاچی در جنگ تحمیلی عمل کرد و در پشتیبانی از عملکردهای صدام بسیار نقش داشت و این ها نشان دهنده دشمنی گسترده و دیرینه امریکا با ایران است. وی تصریح کرد: اتفاق خوبی که این روزها در امریکا می افتد نظرسنجی هایی است که انجام می شود؛ حدود ۸۰ درصد از مردم آمریکا معتقدند جهت حرکت کشور خلاف آن است که باید باشد.

و می گویند که آمریکا حتی در زمان ریاست جمهوری بایدن هم مسیر غلطی را می رود و به سمت افول حرکت می کند. این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جایگاه نهادها در آمریکا افزود: زمانی نهادهای امریکاهمگی کارامد بودند و در مدیریت این کشور به یک اندازه نقش ایفا می کردند اما حالا محبوبیت کنگره آمریکا حتی کمتر از کره شمالی شده است. بر اساس نظرسنجی ها محبوبیت کنگره آمریکا۱۶ درصد و محبوبیت کره شمالی در آمریکا۱۷ درصد بوده و این یعنی زیرساخت های امریکا به خطر افتاده است.

ایزدی با بیان اینکه در کشورهای مستکبر نگاه مثبتی به ایران وجود ندارد عنوان کرد: تبلیغات ضد ایرانی و اسلام ستیزی بسیار گسترده است، رسانه های ما در آمریکا سانسور بوده و رسانه های آن ها دست صهیونیست ها است که آن ها هم اسلام ستیز هستند. شبکه های ایرانی مثل جام جم و پرس تی وی را با ماهواره های معمول یا سیستم کابلی امریکا نمی توان دریافت کرد و همین موضوع باعث شده است که اصل فرهنگ و تفکرات ایرانی در این کشورها معرفی نشده و تصویری را که خودشان می خواهند به مردم نشان دهند. وی اظهار داشت: در این میان مخاطبان شبکه جام جم و ایرانیان مقیم خارج از کشور خودشان باید سفیر ایرانی باشند و فرهنگ اصیل ایرانی را به مردم کشورهای دیگر بشناسانند تا تفکرات غلطی که درباره مردم ما وجود دارد از بین برود. این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: در حوزه نظامی ابزارهایی که در گذشته قدرت ایجاد می کردند تاثیر خود را از دست داده و ورود تکنولوژی به این عرصه باعث تغییر در این زمینه شده است. تسلطی که امریکایی ها سعی کردند در دنیا ایجاد کنند دچار چالش های وسیع شده است و نتیجه این است که با وجود هزینه هزار میلیارد دلاری برای بخش نظامی، از ایران که ۱۰ میلیارد دلار هزینه نظامی داشته بسیار عقب تر است و می بینیم که در حادثه اخیر هم از ایران شکست می خورند.

در بخش دوم گفت و گو چهارسوقی امین گفت: نوازش کلامی و همدلی رساندن با واژه ها در ایجاد ارتباط موثر بسیار نقش دارد. در ارتباط با نوجوانان به جای اینکه سعی کنیم حرفمان را به نوجوان بفهمانیم در ابتدا سعی کنیم او را درک کنیم و اگر این موضوع در کلام ما هم نمود یابد باعث می شود نوجوان به حرف های ما با ثبات بیشتری فکر کند.

این درک شدن و فهمیدن توسط والدین در کلام مهم است. وی تصریح کرد: وقتی می خواهیم درستی یا نادرستی چیزی را برای نوجوان مشخص کنیم، تحسین یا انتقاد باید متوجه کار یا عمل فرد باشد نه اینکه متوجه شخصیت او باشد چون اگر این تحسین متوجه شخصیت باشد شاید در فرد اعتماد به نفس کاذب ایجاد کند اما خلاف این امر باعث بروز اختلالات در شخصیت فرد می شود. زبانشناس برنامه صبح پارسی افزود: پیشخوردهای منفی والدین گاهی باعث می شود در نتیجه عملکرد نوجوان تاثیر منفی بگذارد و باید والدین پیشخورد مثبت نسبت به عملکرد نوجوان بدهند حتی اگر می دانند که ممکن است نتیجه کار او منفی شود.

وی بیان کرد: در خانواده های ما رسم این است که اگر فرزندان درخواستی از والدین دارند والدین در حالت پیش فرض می گویند: نه؛ ولی منظورشان این است که مارا متقاعد کن که چرا این درخواست را داری؛ این در حالی است که باید در ابتدا به فرزند بله بگوییم ولی این بله را مشروط نکنیم بلکه بله به این معنا باشد که قرار است به این مسئله فکر و آن را بررسی کنیم.نوجوان از این راه می تواند یاد بگیرد که چطور والدین را قانع کند.

این موضوع نوجوان را دعوت به متقاعدسازی می کند. چهارسوقی امین ادامه داد: وقتی به نوجوان نه می گوییم او به دنبال این است که دفعه بعد چیزی به ما بگوید تا ما قبول کنیم و در این مسیرممکن است از صداقت هم فاصله بگیرد.نوازش کلامی در خانواده آنقدر باید توسط پدر و مادر صورت گیرد که فرد در جای دیگر به دنبال این نوازش ها نباشد. وی اظهار داشت: وقتی می خواهیم نوجوان را نصیحت کنیم بهتر است توصیه های خود را با سوال مطرح کنیم و نظر او را هم بپرسیم در این شرایط هم از او می خواهیم کاری را انجام دهد و هم خواسته مان را از قالب نصیحت گونه خارج کرده ایم.

در بخش سوم گفت و گو آذری درباره آموزش ورزش به نوجوانان گفت: کار با نوجوانان ورزشکار بسیار شیرین است خصوصا اینکه خودم هم در این شرایط بوده ام و آنها را به خوبی درک می کنم.نوجوانان ورزشکار استرس زیادی دارند و در اردوها یا در اثنای عملکردشان با چالش هایی رو به رو می شوند که ارتباط صمیمانه با مربی شان می تواند در تعدیل این استرس نقش داشته باشد.

وی تصریح کرد: در گذشته دید عامه مردم نسبت به رشته وزنه برداری برای بانوان بد بود و همه فکر می کردند رشته ای پر آسیب برای خانم ها است اما در سال های اخیر به خاطر مسابقات، مدال آوری ها و فعالیت هایی که در توسط فدراسیون انجام شده، نگاه کلی به این رشته بهتر از قبل شده است و خانواده ها خوش بین تر هستند.

از خانواده ها می خواهم اگر فرزندشان به این رشته علاقه مند است قبل از مخالفت بدون آگاهی، کسب آگاهی کنند و از منابع آگاه سوالات خودشان را بپرسند تا به دلیل نقص اطلاعات مانع پیشرفت فرزندشان نشوند. همچنین در ادامه غزاله حسینی بیان کرد: متولد ۸۵ هستم و مدت پنج سال است که وزنه برداری کار می کنم. دو سال قبل از شروع وزنه برداری ژیمناستیک کار می کردم و بعد از طریق مادرم به این رشته وارد شدم و سه سال است به صورت حرفه ای در این رشته فعال هستم. در مسابقات یک ضرب ۷۴ کیلو و در دوضرب ۹۴ کیلو وزنه زدم و مدال برنز را کسب کردم.مسابقاتی که رفتم اول راه بودم و آرزویم این است که مدال المپیک کسب کنم.