معاون درمان ستاد کرونا در کلانشهر تهران گفت: در بستری‌های کرونا حدود ۱۸ درصد، در مراجعان سرپایی حدود ۱۰ درصد و در مرگ و میر نیز حدود ۱۲ درصد کاهش داشته ایم.

به گزارش علاج نیوز ،«نادر توکلی»، معاون درمان ستاد کرونا در کلانشهر تهران، درارتباط با آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در تهران خوشبختانه در زمینه بیماران بستری و مرگ و میر روند آرامی را داریم. و اگر بخواهیم نسبت به هفته قبل مقایسه کنیم سیر نزولی است. تعداد و مجموع بستری‌ها نسبت به هفته قبل کم شده است و تقریبا نسبت به هفته گذشته، در بستری‌ها حدود ۱۸ درصد، در مراجعان سرپایی حدود ۱۰ درصد و در مرگ و میر نیز حدود ۱۲ درصد کاهش داشته ایم.


او در ادامه گفت: به این دلیل که پوشش واکسیناسیون بالاخره به حد قابل قبولش می‌رسد، ما بیماری خطرناک و مرگ و میرمان کم شده است. و کماکان رو به کاهش است. چیزی که نگران آن هستیم این است که صحبت از پیک ششم می‌شود، طبق الگوهایی که در تمام دنیا نیز این الگوها مرسوم است. موارد مثبت بیماری و بیماری خفیف، متوسط است که ما نگران آن هستیم. این بیانگر این موضوع است که باید کماکان بحث رعایت پروتکل‌ها در دستورکار باشد، تا زمانی که پوشش واکسیناسیون دوز دوم ما به بالای ۸۰ تا ۸۵ درصد برسد و بعد طرح قرنطینه هوشمند را بتوانیم به طور کامل برقرار کنیم. درارتباط با طرح قرنطینه هوشمند هم افرادی که واکسینه شده اند، می‌توانند بعد از آن که از نظر واکسیناسیون احراز هویت شدند، از خدمات شهری و رفاهی استفاده کنند.


توکلی گفت: به طور کلی در ایران استقبال مردم از واکسیناسیون خوشبختانه نسبت به بسیاری از دیگر کشورها درحد قابل قبولی بوده است. درحال حاضر برخورد بیشتر فعالانه است و در ادامه کار بیش‌تر تلاش می‌شود افرادی که دسترسی به واکسن نداشتند در قالب ایستگاه‌های سیار واکسیناسیون و غیره واکسن خود را دریافت کنند.

برنامه تزریق دوز یادآور


او درارتباط با برنامه تزریق دوز یادآور گفت: واکسیناسیون کادر درمان درحال انجام است و از یک ماه پیش شروع شده است. به غیر از کادر درمان، براساس گزارش این هفته ستاد کرونا، درصد ابتلا نسبت به گروه‌های سنی و درصد بستری در سن بالای ۷۰ سال مجددا مقداری نسبت به سایر گروه‌های سنی بیشتر می‌شود. باید درمورد دوز یادآور این گروه سنی در ستاد کرونا و کمیته علمی بررسی شود که ببینند دوز بوستر آن‌ها منطقی است.


توکلی گفت: به نظر می‌رسد نیاز به تزریق دوز بوستر در این گروه نیز باشد. این یکی از مواردی بود که در ستاد کرونای تهران مطرح شد و انشالله در ستاد ملی کرونا نیز درارتباط با آن بحث خواهد شد. تصمیم گیری درمورد دوز بوستر باید با ظرافت و برنامه ریزی علمی باشد.

بیشتر بخوانید

تزریق دوز سوم واکسن کرونا به گروه‌های پرخطر/ موارد آنفلوآنزا نوع A در ایران گزارش شده است


او افزود: در طرح شهید سلیمانی مساله اصلی این است که بتوان افراد مثبت را پیگیری کرد و اگر نیاز به قرنطینه دارند، قرنطینه شوند.
توکلی درارتباط با گفته فرمانده ستاد کرونای تهران مبنی بر لزوم شناسنامه دار کردن مدارس، گفت: شناسنامه کردن مدارس یک بحث منطقی است. به این دلیل که زمانی که می‌خواهند مدارس را بازگشایی کنند. مسائلی مانند معاینه فنی خودرو یا استانداردهای ایمنی ساختمان ها و معیارهای اصلی که نیاز است که آن مکان یا موسسه بتواند فعالیت‌های اصلی خودش را داشته باشد از سوی ناظران و ارزیابان براساس چک لیست‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.


او افزود: به عنوان مثال تعداد نفرات در کلاس و فاصله اجتماعی رعایت شود و جلساتی که برگزار می‌شود از استاندارد زمانی خاصی برخوردار باشد. با این استانداردها می‌توان برای مکان‌ها از جمله مدارس، یک شناسنامه بهداشتی صادر کرد. براساس این شناسنامه برای مثال به مدت یک یا دوسال مکانهای مختلف از استانداردهای لازم برای تردد و فعالیت برخوردار می‌شوند. ویژگی‌های فیزیکی و تهویه مدارس نیز در این شناسنامه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، به ویژه به این دلیل که به فصل سرد نزدیک می‌شویم، امکان باز کردن پنجره‌ها کمتر می‌شود و برروی این موازین باید تمرکز شود.


توکلی افزود: بعد از واکسیناسیون، دو مساله وجود داشت، اولا نگران عارضه بودیم که خوشبختانه عوارض جدی و خطرناک در زمینه واکسیناسیون کودکان با دو برندی که استفاده شد، یعنی سوبرانا و سینوفارم نداشتیم. و افزایش ابتلا در کودکان در دو هفته اخیر نیز مشاهده نشد که دراین مورد نگران باشیم. البته باید مقداری زمان بگذرد که بتوانیم قضاوت کنیم.