شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#آبان

بورس سبز می‌ماند؟ (۱۳ آبان ۱۴۰۰)

بورس سبز می‌ماند؟ (۱۳ آبان ۱۴۰۰)
اکنون یکی از مشکلات اصلی کشور، تورم و افزایش نقدینگی است، اما در مقابل در بازار سرمایه با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دیروز شاخص کل بورس با بیش از ۲۲هزار واحد مثبت و ۱/۶۲ درصد رشد در محدوده یک‌میلیون‌و۳۹۸هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با ۷ هزار واحد مثبت و ۲/۱۱ درصد رشد در کانال ۳۷۴هزار واحدی قرار گرفت. به‌گزارش تجارت‌نیوز، ارزش معاملات بورس در پایان بازار به ۴ هزارو۲۲۸میلیارد تومان رسید. بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص امروز نماد‌های فولاد، کچاد و شپدیس گذاشتند.

همچنین بیشترین ارزش معامله، مربوط به نماد‌های پالایش و دارایکم بود. در آخرین روز کاری بورس، بیشتر گروه‌ها و نماد‌ها روندی مثبت داشتند و در پایان بازار هم محصولات شیمیایی، فلزات و خودرویی‌ها سراسر سبزپوش به کار خود پایان دادند. برترین گروه‌های صنعتی امروز، گروه شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو و فرآورده‌های نفتی بودند.

بیشترین حجم معامله هم برای خودرو، خساپا و خبهمن ثبت شد. همچنین باتوجه‌به رشد بیش از ۷ هزار واحدی شاخص هم‌وزن، نماد‌های کوچک نیز روندی مثبت داشتند. شاخص کل فرابورس با بیش از ۳۱۰واحد مثبت و ۵۸/۱ درصد رشد در محدوده ۱۹هزارو۸۵۳واحدی قرار گرفت و نماد‌های تأثیرگذار بر شاخص فرابورس امروز کگهر، آریا و هرمز بودند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سهام، درباره وضعیت بازار در روز‌های آینده گفت: با فرض ثابت بودن سایر متغیر‌های اثرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور، پیش‌بینی می‌شود صنایع برتر با محوریت راهبرد مدیریت پرتفوی، صنایع ارزآور و خودکفا از نظر تامین مواد اولیه، پالایشگاهی، پتروشیمی و فولادی و فرآورده‌های معدنی و کانی بتوانند پیشرو باشند. وی ادامه داد: همچنین شرکت‌های صنایع غذایی و دارویی، از نظر آزادسازی نرخ ارز برای تامین مواد اولیه و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، جزو صنایع پیشرو در بازار سرمایه خواهند بود.

بانک‌ها نرخ سود سهام را افزایش دادند

دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: هرچند مسئولان اعلام می‌کنند که نرخ سپرده بانکی تغییری نکرده است، بانک‌ها، میزان نرخ سود سپرده را افزایش داده‌اند. رسول جاویدی درباره وضعیت این روز‌های بازار سرمایه توضیح داد: این روز‌ها یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی در بازار است، به‌طوری‌که باعث شده است سمت تقاضا نسبت‌به سمت عرضه سبک‌تر باشد.

وی ادامه داد: اکنون یکی از مشکلات اصلی کشور، تورم و افزایش نقدینگی است، اما در مقابل در بازار سرمایه با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار بدهی روزبه‌روز درحال بزرگ شدن است و وقتی این بازار با نرخ‌های سنگین معامله می‌شود، حتما برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد و پول‌ها به‌جای بازار سرمایه به‌سمت این بازار روانه می‌شود. به‌گفته جاویدی، شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها اقدام به خرید اوراق می‌کنند و اگر خط اعتباری برای شرکت‌ها درنظر گرفته نشود، برای تامین نقدینگی موردنیاز، اوراق خود را خواهند فروخت.