به گزارش برنا از خبرگزاری افه اسپانیا، طبق یادداشت تفاهمی که روز گذشته (چهارشنبه) توسط «کریم خان» دادستان دیوان کیفری بین المللی و «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا امضا شد، خان تصمیم به آغاز پرونده تحقیق حقیقت‌یاب درباره احتمال وقوع جنایت بشری در اعتراضات ضددولتی از سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) در این کشور گرفت.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین الملل پس از سه روز حضور در ونزوئلا، به همراه نیکلاس مادورو در برابر رسانه‌ها تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که نشان می‌داد «بررسی اولیه وضعیت در ونزوئلا تکمیل شده است».

مادورو تاکید کرد که ونزوئلا به تصمیم دادستان دیوان کیفری بین الملل برای آغاز تحقیقات احترام می‌گذارد، اما از آن حمایت نمی‌کند و با تصمیم دادستانی موافق نیست.

کریم خان نیز طبق این تفاهم نامه و در راستای اساسنامه رم، اعلام کرد که به حاکمیت ونزوئلا احترام خواهد گذاشت و در همین حال با تاکید بر استقلال دیوان کیفری گفت: تحقیقات این دیوان نباید سیاسی شود.

اساسنامه رم در یک کنفرانس بین‌المللی از نمایندگان تام‌الاختیار کشورها در ۱۷ جولای ۱۹۹۸ منعقد شد. نمایندگان حاضر در کنفرانس رم خواهان تشکیل دادگاه دائمی بین‌المللی بودند که بتواند به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در نقاط گوناگون جهان رسیدگی کند

هم دولت و هم اپوزیسیون ونزوئلا هر یک با اتهام طرف مقابل به ارتکاب جنایت علیه بشریت در اعتراض‌های ضد دولتی در سال‌های اخیر در پی بروز بحران شدید اقتصادی و سیاسی از دادگاه کیفری بین‌المللی خواستند تا امکان آغاز چنین تحقیقاتی را بررسی کند.

موضوع تحقیقات دیوان به سال ۲۰۱۸ برمی گردد که دادستانی دیوان، تحقیقی درباره اتهام جنایات بشری از آوریل ۲۰۱۷، در طول اعتراضات مخالفان را در دستور کار خود قرار داد. حال در آستانه انتخابات ونزوئلا، که اپوزیسیون نیز در آن شرکت خواهند کرد، بار دیگر دیوان کیفری بین الملل مرحله بعد تحقیقات را در کاراکاس دنبال می کند.

انتخابات محلی ونزوئلا در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) برگزار خواهد شد و اکثریت مخالفان دولت از جمله حزب تحت رهبری خوان گوایدو برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تحریم و غیبت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ در این صحنه سیاسی حاضر خواهند شد. 

به گزارش ایرنا، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از روز سه شنبه در نخستین سفر خود به منطقه آمریکای لاتین، علاوه بر فراهم کردن زمینه بهره‌برداری‌های اقتصادی برای اروپا، به‌دنبال آن است تا با تاثیرگذاری بر فضای سیاسی این منطقه در ماه سرنوشت‌ساز انتخابات در ۵ کشور حوزه لاتین ازجمله ونزوئلا، مسیر نفوذ سیاسی بیشتر اروپا را در این منطقه هموار سازد.