شهر خبر

آخرین جزئیات از استخدام در آموزش و پرورش + شرایط گزینش در سال ۱۴۰۰

آخرین جزئیات از استخدام در آموزش و پرورش + شرایط گزینش در سال ۱۴۰۰
برای استخدام در آموزش و پرورش ابتدا باید در آزمون شرکت کرد که معمولاً زمان آزمون از طریق سایت‌های سازمان سنجش یا آموزش و پرورش به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، به طور کلی افرادی که علاقه‌مند به استخدام در آموزش و پرورش هستند باید تمامی مراحل استخدام را برای حضور در مدارس غیر انتفاعی، تربیت معلم و غیره را به طور کامل پشت سر بگذارند. 

چگونگی گزینش در آموزش و پرورش

همانطور که می‌دانید از سه طریق می‌توان وارد شغل معلمی شد که از جمله می‌توان به تربیت معلم و آزمون استخدامی اشاره کرد. حال با فرض اینکه تمامی مراحل استخدام در آموزش و پرورش به طور کامل انجام شده است و تنها مرحله‌ی گزینش باقی مانده است، شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که این مرحله به چه طریقی انجام می‌شود که ما در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

گزینش متقاضیان تربیت معلم

۵۰ درصد معلمان از طریق تربیت معلم به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد. در واقع افرادی که علاقه‌مند به این روش استخدام هستند در وهله‌ی اول باید در کنکور شرکت کنند و به شرط کسب نمره قبولی می‌توانند در مصاحبه و سپس گزینش شرکت نمایند. گفتنی است که تمامی فرآیند استخدام از این طریق در یکی از دانشگاه‌های فرهنگیان انجام می‌گیرد.

ضمناً در نظر داشته باشید که مصاحبه و گزینش به شکل همزمان انجام می‌شود و متولیان امر در همان جلسه مصاحبه سوالات گزینشی را نیز از متقاضیان سوال می‌کنند. بعد از انجام این مرحله، تحقیقات محلی از افراد صورت می‌گیرد تا در صورت نهایی شدن و مورد تأیید قرار گرفتن نسبت به استخدام آنها اقدام شود.

گزینش متقاضیان آزمون استخدامی

برای استخدام شدن در آموزش و پرورش ابتدا باید در آزمون شرکت کرد که معمولاً زمان آزمون از طریق سایت‌های سازمان سنجش یا آموزش و پرورش به اطلاع علاقمندان خواهد رسید. پس از انجام آزمون که به صورت تستی است افرادی که نمره و تراز بهتری کسب کردند برای مصاحبه حضوری دعوت می‌شوند. سوالات این مصاحبه در ابتدا کاملاض تخصصی بوده و در ادامه به سمت سوالات عقیدتی، سیاسی و دینی پیش می‌رود.

پر واضح است که پس از انجام مصاحبه از تمامی داوطلبان مدارک هر یک به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت نیز مرحله تحقیقات محلی انجام شده و در نهایت افرادی که به طور کامل در مصاحبه‌های پذیرفته شده‌اند، به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد.

راهنمای بهتر جهت گزینش آموزش و پرورش

بسیاری از متقاضیان به دنبال یک بستر مناسب به جهت تفهیم روش‌های گزینش استخدام در آموزش و پرورش هستند که برای این منظور این وزارت سایتی با عنوان سامانه‌ی گزینش ترتیب داده است که افراد و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آن از چگونگی ثبت نام و شرکت در مصاحبه و گزینش نهایی آموزش و پرورش اطلاع پیدا کنند. البته در این سامانه موارد دیگری نیز برای داوطلبان در نظر گرفته شده است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· دسترسی کامل به راه‌های ارتباطی وزارت آموزش و پرورش.

· دسترسی راحت به اطلاعیه‌های گزینش.

· دسترسی کامل به راهنمای قدم به قدم گزینش.

· دریافت فیش حقوقی برای معلمان.

· کسب اطلاعات در خصوص انتصابات در وزارت آموزش و پرورش.

سوالات گزینش آموزش و پرورش

تا این جای مقاله متوجه شده‌اید که مراحل مصاحبه و گزینش متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته است اما احتمالاً از جمله دغدغه‌هایتان در هنگام مصاحبه و گزینش، مربوط به سوالاتی است که از شما عزیزان پرسیده می‌شود. ما در ادامه به طور مختصر به مواردی که در این گونه مصاحبه‌ها صورت می‌پذیرد، خواهیم پرداخت:

· معرفی کامل متقاضی و ارائه توضیحات در خصوص خانواده.

· ارائه توضیحات در خصوص وضعیت تحصیلی.

· ارائه توضیحات در خصوص وضعیت تأهل و منبع درآمدتان.

· ارائه توضیحات در خصوص اوقات فراغت.

· ارائه توضیحات درباره‌ی سوابق پژوهشی و فرهنگی.

· ارائه توضیحات درباره مرجع تقلید.

گفتنی است که موارد ارائه شده فقط بخشی از سوالات مصاحبه و گزینه برای استخدام در آموزش و پرورش است.

منبع: