به گزارش برنا، یک گروه از جوانان عضو «اتحادیه جوانان ترکیه» سه‌شنبه گذشته در منطقه «سارای بورنو» در استانبول، بر سر سرباز آمریکایی گونی کشیدند و او را تحقیر کردند.

دفتر استانداری استانبول امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که مقامات ترکیه دیروز ۱۷ نفر را به دلیل کشیدن سرپوش روی سر یک خدمه نیروی دریایی آمریکا در اعتراض به سیاست‌های این کشور در منطقه غرب آسیا، بازداشت کردند. گروهی که این اقدام را انجام داد، اتحادیه جوانان ترکیه بودند که تصاویری از این اقدام را در توییتر به اشتراک گذاشته که در آن تعداد زیادی از ساکنان استانبول شعارهای ضد آمریکایی سر می‌دادند.

به نوشته شبکه «اسپوتنیک»، این گروه با انتقاد از حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه (ی.پ.گ) خطاب به نظامیان آمریکا گفتند: شما دشمن ما هستید و کسی نمی‌خواهد اکنون اینجا باشید. ما اجازه نخواهیم داد سربازان آمریکایی آزادانه در سرزمین‌های ما پرسه بزنند. یانکی به خانه برگرد».     

در سال ۲۰۰۳ میلادی در شهر «سلیمانیهم در شمال عراق، نیروهای آمریکایی برخی نظامیان ترک را دستگیر و به وضع تحقیرآمیزی بر سرشان گونی کشیدند.

«حزب وطن» ترکیه نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: ما سربازان آمریکایی که برای فعالیتهای دشمنانه علیه ترکیه و کشورهای منطقه آمده‌اند را راحت نخواهیم گذاشت.

این اقدام جوانان ترکیه در بخش‌های مختلف رسانه‌های تصویری، نوشتاری و شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر بازتاب گسترده‌ای داشت.

حزب وطن ترکیه به رهبری «دوغوپرینچک» از احزاب قدیمی این کشور بوده و دارای دیدگاه چپگرایانه است. این حزب به رغم داشتن تعداد آرای نسبتا اندک از قدرت زیادی در جامعه ترکیه برخوردار است.

روز دوشنبه کشتی فرماندهی آبی‌خاکی «یو.اس.اس مونت ویتنی» با عبور از تنگه بسفر برای پیوستن به فعالیت‌های ناتو در دریای سیاه، در استانبول پهلو گرفت. کاپیتان این شناور نیروی دریایی آمریکا نیز در آن زمان گفت که خدمه او مشتاقانه منتظر دیدار از ترکیه و تقویت روابط واشنگتن با متحدان ترکیه‌ای خود هستند. 

کشتی «یو.اس.اس مونت ویتنی» آمریکا  که برای شرکت در یک تمرین نظامی در دریای سیاه به استانبول آمده است 

کشتی «یو.اس.اس مونت ویتنی» آمریکا  که برای شرکت در یک تمرین نظامی در دریای سیاه به استانبول آمده است

یواس اس مونت ویتنی قرار است سه روز در استانبول بماند. این ناو پس از سه روز برای شرکت در یک تمرین نظامی در دریای سیاه، استانبول را ترک خواهد کرد.

اسپوتنیک افزود: واشنگتن در دسامبر سال قبل تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه تحت «کاتسا» وضع کرد . «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه و سه مقام دیگر هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند که شامل ممنوعیت کلیه مجوزهای صادرات و مجوزهای صادراتی ایالات متحده به ترکیه و همچنین توقف دارایی‌ها و محدودیت‌های صدور روادید برای دمیر است.

پیش از این اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه همتای آمریکایی‌اش به او قول داده که هر کاری بتواند برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به این کشور انجام دهد، گفت، واشنگتن و آنکارا درباره مبارزه مشترک با تروریسم نیز رایزنی کردند.