شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا

دوز چهارم واکسن کرونا در راه است؟

دوز چهارم واکسن کرونا در راه است؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر بیرجند(ع) با بیان اینکه در حال حاضر مستندات علمی برای دریافت دوز چهارم واکسن به خصوص واکسن‌های مصرف شده در کشور موجود نیست، گفت: بنابراین دوز چهارم توصیه نمی‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، مسعود ضیائی با اشاره به مصوبات کمیته فنی واکسیناسیون کووید_۱۹‌ و مرور مستندات داخلی و بین‌المللی بیان کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده که برای کسب حداکثر ایمنی لازم و همچنین مراجعات افرادی که‌ به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول واکسن دریافت شده نوبت اول یا دوم ، در کشور مقصد دچار مشکل هستند، مواردی قابل ذکر است.

وی اظهار کرد: افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیر فعال شده (سینوفارم، کوواکسین بهارات‌ و کووایران برکت) استفاده کرده‌اند، باید نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول(غیر فعال شده ) به فاصله چهار ماه از نوبت دوم را دریافت کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر بیرجند(ع) با بیان اینکه در حال حاضر مستندات علمی برای دریافت دوز چهارم واکسن بویژه واکسن‌های مصرف شده در کشور موجود نیست، گفت: بنابراین دوز چهارم توصیه نمی‌شود.

ضیایی افزود: در خصوص افرادی که به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافتی توسط کشور مقصد، دچار مشکل شده‌اند کمیته ۳ نفره ( اعضای‌ تشخیص دانشگاه‌ و دانشکده علوم پزشکی) تشکیل و مجوز تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا به عنوان نوبت دوم یا سوم به صورت موردی و بعد از بیان هشدارهای لازم در خصوص عوارض احتمالی و اخذ تاییدیه‌ رضایت آگاهانه از فرد اقدام کنند.

 وی با بیان اینکه حداقل فاصله بین دریافت واکسن نوبت دوم و سوم یک ماه خواهد بود، افزود: سوالی که این روزها بسیار مطرح می‌شود این است که افرادی که کرونا گرفته‌اند و در دوره درمان خود از داروهایی‌ همچون رمدسیویر، دگزامتازون‌ و یا اکتمرا و یکسری درمان‌های دیگر استفاده‌ کرده‌اند آیا می‌توانند واکسن‌ بزنند و فاصله تزریق واکسن‌ با این دارو ها به چه میزان باید باشد؛ پاسخ این است که شما اگر هرکدام‌ از این موارد را استفاده کرده باشید و بخواهید یکی از واکسن‌های مورد تایید را تزریق کنید، بسیار بعید است که بخواهد قدرت تولید آنتی بادی را تحت تاثیر قرار بدهد، بنابراین هیچ مشکلی ندارد که شما داروی‌ ضد ویروسی را دریافت کرده باشید.

ضیایی با بیان اینکه این افراد می‌توانند واکسن را بعد از گذراندن دوره‌ حاد بیماری و همینطور دوره‌ قرنطینه‌ تزریق کنند؛ در ایران پایان فاز حاد این بیماری را کمی کرده‌ و آن را تعبیر به ۴ تا ۶ هفته پس از بهبودی‌ کرده‌اند، تصریح کرد: هیچ فاصله حداقلی بین زمان دریافت آنتی بادی‌های غیر اختصاصی و واکسن کرونا وجود ندارد.
منبع: ایسنا