شهر خبر

اطلاعات دارویی/ متورال؛ مواردمصرف، عوارض جانبی

اطلاعات دارویی/ متورال؛ مواردمصرف، عوارض جانبی

متورال نوعی دارو است که با نام مسدود کننده بتا نیز شناخته می شود. و با ایجاد آرامش در عروق خونی و کاهش ضربان قلب عمل می کند و فشار خون را کاهش می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، متورال  برای درمان فشار خون بالا و جلوگیری از ابتلا به آنژین صدری (درد قفسه سینه) است. 

متورال نوعی دارو است که با نام مسدود کننده بتا نیز شناخته می شود. آن با ایجاد آرامش در عروق خونی و کاهش ضربان قلب عمل می کند، که جریان خون را بهبود بخشیده و فشار خون را کاهش می دهد. متورال همچنین می تواند احتمال زنده ماندن بعد از حمله قلبی را افزایش دهد. پزشکان شکل طولانی مدت این دارو (Toprol XL) را برای درمان نارسایی قلبی تجویز می کنند.

در بعضی موارد ممکن است پزشک متورال را برای درمان ضربان قلب نامنظم تجویز نماید. مطالعه ای در سال 2013 نشان می دهد که هنگامی که آمیودارون (یکی دیگر از داروهای قلب) استفاده شد، متورال می تواند به طور موثری از فیبریلاسیون دهلیزی (یک نوع اختلال در ضربان قلب) پس از جراحی قلبی جلوگیری نماید. گاهی اوقات متورال برای درمان بیماری هایی به غیر از مشکلات قلبی تجویز می شود، از جمله سردرد میگرنی یا اختلالات حرکتی ناشی از داروهایی که برای درمان بیمارهای روانی استفاده می شود. اداره غذا و دارو (FDA)، متورال را در سال 1978 تحت عنوان برند لوپرسور تایید کرد. امروزه، از این دارو به طور گسترده استفاده می شود، پزشکان بیش از 27 میلیون نسخه از این دارو را سالانه تجویز می کنند.

هشدار در مورد متورال

    متورال فشار خون بالا و درد قفسه سینه را کنترل می کند، اما درمانی برای این شرایط محسوب نمی شود.
    ممکن است تجربه فواید این دارو چند هفته طول بکشد.
    اگر آلرژی خاصی دارید، آلرژی شما ممکن است با مصرف متورال شدیدتر شود. همچنین ممکن است بدن شما به دوز معمولی اپی نفرین واکنشی نشان ندهد.
    افراد مبتلا به آسم، ضربان قلب آهسته، یا نارسایی قلبی نباید از مسدودکننده های بتا از جمله متورال استفاده کنند.
    پزشکان باید با احتیاط این دارو را برای افراد مسن و اشخاص مبتلا به دیابت تجویز نمایند.
    اگر ضربان قلب آهسته است یا مشکل گردش خون دارید؛ قبل از مصرف متورال به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، پزشک باید مطلع شود:

    آسم یا مشکلات دیگر مربوط به ریه
    بیماری کبد
    دیابت
    تیروئید پرکار (تیروئید بیش از حد فعال)
    نارسایی متراکم قلبی
    انواع خاصی از نامنظمی در ضربان قلب
    همچنین در صورتی که مبتلا به فئوکروموسیتوما هستید که نوعی تومور نادر است و بر روی غده ای در نزدیکی کلیه رشد می کند و منجر به فشار خون بالا و تپش قلب می شود؛ باید به پزشک خود اطلاع دهید.
    اگر قصد جراحی خاصی از جمله جراحی دندان دارید؛ پزشک خود را مطلع کنید.

متورال برای اضطراب

مانند انواع دیگر مسدود کننده بتا، گاهی اوقات متورال برای کنترل اضطراب از جمله اضطراب عملکرد ناگهانی و اختلالات اضطرابی مختلف استفاده می شود. قبل از مصرف متورال یا هر داروی اضطراب دیگری، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است داروهای دیگری برای کنترل اضطراب ایمن تر و مناسب تر باشند.
متورال (متوپرولول) و بارداری

اگر باردار هستید یا ممکن است باردار شوید و یا به کودک خود شیر می دهید، قبل از مصرف متورال به پزشک خود اطلاع دهید. شواهد کافی برای ایمن بودن مصرف متورال در دوران بارداری وجود ندارد، و زنان باردار باید آن را تنها در صورت نیاز شدید مصرف کنند. متورال همچنین می تواند به شیر مادر منتقل شود، بنابراین قبل از مصرف متورال به پزشک در مورد شیردهی اطلاع دهید. هیچ شواهدی مبنی بر موثر یا بی خطر بودن متورال برای کودکان زیر 6 سال وجود ندارد.

عوارض جانبی متورال

عوارض جانبی شایع متورال عبارتند از:

    سرگیجه یا ضعف
    خستگی
    افسردگی
    حالت تهوع
    خشکی دهان
    دل درد
    استفراغ
    گاز معده یا نفخ
    سوزش معده
    یبوست
    جوش یا خارش
    سردی دست و پا
    آبریزش بینی


دوز متورال

    متورال به صورت قرص در دوزهای استاندارد 50 و 100 میلی گرمی (mg) موجود است. قرص متورال به شکل مصرف طولانی مدت در دوزهای 25، 50، 100 و 200 میلی گرمی موجود است، و در هر دو به شکل عمومی و با نام های تجاری لوپرسور و Toprol XL موجود هستند.
    معمولا دوز اول متورالول 100 میلی گرم در روز در یک یا دو دوز مصرف می شود.
    پزشک ممکن است این دوز را به تدریج افزایش دهد. برای افرادی که قرص های Toprol XL طولانی مدت مصرف می کنند، دوز اولیه بین 25 تا 100 میلی گرم به میزان یک بار در هر روز است.
    اگرچه می توانید قرص های دراز مدت را نصف کرده تا اثر قرص را کم کنید.
    هنگام مصرف قرص را خرد نکرده و نجوید.

منبع: salamdonya