تلاش عربستان برای برکناری قرداحی با هدف سرنگونی کابینه میقاتی است

 حسن هانی‌زاده  با اشاره به تحولات لبنان گفت: لبنان بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و در هفته‌های اخیر در بیروت بین هواداران حزب‌الله و طرفداران سمیر جعجع درگیری‌هایی بود که موجب شد هفت تن از هوادارن حزب‌الله شهید شدند. هم‌چنین بحران سوخت و درگیری‌های خیابانی را نیز شاهد بودیم که اینها در چارچوب یک سناریوی تعریف شده برای ایجاد جنگ داخلی و طوایف مختلف در لبنان است.

وی ادامه داد: در این رابطه آمریکا، رژیم اسراییل، عربستان و امارات نقش فعالی دارند و از طرفی چون ایران توانست طی هفته های اخیر با ارسال سه محموله سوخت بخشی از بحران سوخت را کنترل کند باعث خشم عربستان و جریان 14 مارس شد.

تلاش عربستان برای برکناری قرداحی با هدف سرنگونی کابینه میقاتی است

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: اخیرا بعد از سال‌ها دولت نجیب میقاتی به شکل توافقی شکل گرفت و برخی از وزرای کابینه وابسته به محور مقاومت و حزب‌الله هستند، از جمله وزیر اطلاع رسانی که مسیحی مارونی و روزنامه نگار و مجری تلویزیون است که دیدگاه نزدیک به محور مقاومت دارد و عشق و علاقه زیادی به اهل بیت دارد و در کنفرانس‌ها و همایش‌های شعر ولایی شرکت داشته اما این باعث خشم وهابی‌ها شده و ورودش به کابینه نجیب میقاتی واکنش داشته است. جرج قرداحی همچنین از سیاست‌های عربستان علیه یمن انتقاد کرده بود و این بهانه‌ای شد تا عربستان بحران سازی جدیدی را کلید بزند و سفیر لبنان را از عربستان اخراج کرد. این سیاست با هدف سرنگونی کابینه میقاتی و باج خواهی از کابینه است تا حزب‌الله به حاشیه کشیده شود.

هانی زاده درباره وضعیت سیاسی اجتماعی لبنان خاطرنشان کرد: دخالت‌های بیرونی زیادی در لبنان وجود دارد. به هرحال باید این مساله از طریق گفت‌وگو بین میشل عون و محمد بن سلمان باید حل شود. عربستان خواهان برکناری جرج قرداحی است و از سویی اگر وزیر اطلاع رسانی لبنان استعفا دهد سایر وزیران همسو با او ممکن است از کابینه خارج شوند و به این شکل کابنیه سقوط می‌کند و لبنان وارد یک چرخه بحران جدید می‌شود. سقوط کابینه یعنی احتمال اینکه یک کابینه یک دست و ضد حزب الله شکل بگیرد زیاد است.