شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپایی#کشورهای اروپایی

افزایش چشمگیر آمار مبتلایان و دومینوی بازگشت قواعد کرونایی در کشورهای اروپایی


افزایش چشمگیر آمار مبتلایان و دومینوی بازگشت قواعد کرونایی در کشورهای اروپایی

در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی شمار مبتلایان و مرگ‌های کرونایی روند صعودی را طی می‌کند دولت‌ها دوباره رویکرد بازگشت به قواعد و محدودیت‌ها برای مهار این بحران را در پیش می‌گیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، روزنامه اتریشی "استاندارد" در گزارشی نوشت: به دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا همواره کشورهای بیشتری در قاره سبز مجددا به سمت اعمال محدودیت های شدیدتر روی می آورند.

به دلیل افزایش آمار مبتلایان در بسیاری کشورهای اروپایی اقدامات کرونایی تشدید می شود. "مارک روته"، نخست وزیر هلند عصر روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد که قانون استفاده اجباری از ماسک در بسیاری مکان های عمومی مانند مغازه ها و آرایشگاه ها مجددا اعمال خواهد شد. وی اعلام کرد که ارائه گذرنامه سبز سلامت برای اماکن بیشتری در دستور کار قرار می گیرد و شهروندان باید مجددا فاصله ایمنی 1.5 متری را رعایت کنند.

این کشور اروپایی تازه همین یک ماه پیش بود که بسیاری اقدامات و محدودیت های کرونایی را لغو کرده و از جمله اعلام کرد که رعایت فاصله ایمنی 1.5 متری دیگر نیاز نیست. بلافاصله بعد از آن آمارهای کرونایی در این کشور در مسیر افزایشی قرار گرفت. اکنون بالاترین سطح هشدار در این کشور اعلام شده و مارک روته ضمن درخواست از شهروندان برای پایبندی به قواعد کرونایی تاکید کرد: همه چیز به رفتار خود ما بستگی دارد.

در هفت روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در هلند با 39 درصد افزایش نسبت به هفته قبل به 54 هزار نفر رسیده است. نرخ مبتلایان جدید به ازای هر 100 هزار نفر هم در این کشور به 313 رسیده است. در هفت روز گذشته حدود 50 درصد بیماران کرونایی بیشتری در بیمارستان ها بستری شده‌اند. در این میان شرایط در بسیاری بیمارستان ها به حدی متزلزل شده است که صدها عمل جراحی لغو شده است. شمار قربانیان کرونایی در این کشور هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. هفته گذشته 102 نفر در این کشور در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. در هلند حدود 20 درصد افراد بالای 12 سال واکسینه شده‌اند.

در یونان هم به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا شهروندان واکسینه نشده از روز شنبه مجاز به ورود به مراکزی مانند ادارات، بانک ها، مغازه ها و آرایشگاه ها نیستند. این خبر را شب گذشته وزیر بهداشت یونان در تلویزیون دولتی اعلام کرد. همچنین به گفته وزیر بهداشت یونان از روز جمعه همه شهروندان بالای 18 سال واکسینه شده می توانند واکسن تقویتی بزنند. از طرفی کارگران واکسینه نشده هم باید در آینده دوبار در هفته و به هزینه خود تست منفی کرونا بدهند.

وزیر بهداشت یونان همچنین درباره اقدامات جدید برای مهار کرونا گفت: شهروندان واکسینه نشده بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند و از این رو باید احتیاط بیشتری کنند. وی واکسیناسیون را بهترین سلاح در برابر این بیماری دانست.

در یونان اخیرا شمار مبتلایان روزانه به شدت افزایش پیدا کرده است. در روز سه شنبه حدود 6700 مورد ابتلای جدید به کرونا در این کشور ثبت شد که یک رکورد از زمان آغاز کرونا محسوب می شود. تقریبا 90 درصد تخت های اورژانس ها در این کشور پر شده که 95 درصد این بیماران واکسینه نشده‌اند.

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت یونان 73 درصد بزرگسالان در این کشور کاملا واکسینه شده‌اند.

در جمهوری چک هم از روز دوشنبه مجددا قواعد سختگیرانه تر کرونایی برای مهار این بیماری اعمال شده است. بر این اساس رستوران ها و بارها تنها مجاز به خدمت رسانی به مهمانان با گذر سبز سلامت هستند. کسی هم که واکسینه نشده و یا به صورت مشخص از کرونا بهبود نیافته است باید یک تست منفی کرونا بدهد. کارکنان موظف به کنترل مدارک هستند و در غیر این صورت جریمه های سنگینی علیه آن ها اعمال می شود.

در عین حال دوره های اعتبار برای تست های کرونا هم در این کشور کوتاه شده و این تست ها به جای 3 روز تنها 24 ساعت اعتبار خواهد داشت. همچنین هزینه برای تست گیری های جدید به عهده خود اشخاص خواهد بود.

جمهوری چک با 57 درصد واکسینه شده کامل در بین کشورهای اروپایی نرخ واکسیناسیون کمی را نسبت به جمعیت خود که 10.7 میلیون نفر است دارد.

در هیچ کجای اروپا وضعیت کرونا بدتر از سه کشور حوزه بالتیک نیست. در استونی نرخ مبتلایان جدید به ازای هر 100 هزار نفر در عرض یک هفته حدود 889.5 در لتونی حدود 895 و در لیتوانی حدود 731.9 است.

از حدود دو هفته پیش پیش دولت لتونی طرح موسوم به ترمز اضطراری برای مهار کرونا را اعمال کرد. محدودیت های گسترده که سخت ترین آن از شیوع بحران در این کشور است بر همه مناطق اعمال شده است. تقریبا تمام بازارها و مراکز خرید در این کشور تعطیل شده و منع رفت و آمد شبانه اعمال شده است. بیمارستان ها در این کشور به مرزهای ظرفیت پذیرش خود نزدیک می شوند و به سختی می توانند موج مراجعه بیماران کرونایی را تحمل کنند. از این رو لتونی برای دریافت کمک های بین‌المللی تلاش می کند.

در اتحادیه اروپا در حال حاضر کشورهای اسلوونی، کرواسی، بلغارستان، رومانی و اسلواکی از جمله نقاط داغ کرونایی هستند.

در دانمارک هم که گفته می شود تا به حال به خوبی از بحران کرونا عبور کرده هم آمار مبتلایان جدید روند افزایشی دارد.

در انگلیس هم موج چهارم کرونا به سرعت جولان می دهد نرخ مبتلایان روزانه به ازای هر 100 هزار نفر در این کشور هم به حدود 426.7 افزایش پیدا کرده است. بسیاری کارشناسان خواستار بازگشت مجدد محدودیت ها در این کشور هستند.

شرایط کرونایی در بلژیک هم بسیار تیره و تار شده است. چند روزی است که موارد ابتلای جدید به کرونا در این کشور وضعیت انفجاری به خود گرفته و این شرایط در همه گروه های سنی و همه مناطق این کشور دیده می شود. چند روز پیش همه رکوردهای کرونایی در سال 2021 در این کشور شکسته شد و نهادهای بهداشتی انتظار دارند که در روزهای آتی این کشور با افزایش چشمگیر موارد بستری در بیمارستان ها و بخش های مراقبت های ویژه مواجه شود.

انتهای پیام/