به گزارش برنا و به نقل از ویفروم، بحران جهانی کرونا، کسب‌وکارها و به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMB) (که بیش از ۹۰ درصد کسب و کارهای کل جهان را تشکیل می‌دهند) را در سراسر جهان به روش‌های متفاوتی مختل کرده است. بسیاری از مشاغل به‌طور موقت و برخی دیگر برای همیشه تعطیل شده‌اند و این در حالی است که برخی شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بوده‌اند.

با این حال، نوآوری ناشی از این بحران به‌عنوان نتیجه کمتر شناخته‌شده در ۱۸ ماه گذشته بوده است زیرا مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای بومی دیجیتال جدید برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد، فرصت‌های جدید بازار و تغییر جهانی به محیط‌های کار از راه دور ایجاد و باعث شکوفایی کارآفرینان شده است.

بر اساس نتایج گزارش‌ها در سال ۲۰۲۰، ۳۲ درصد شرکت‌های کوچک و متوسط بیشتری در سطح جهان شکل گرفتند زیرا سرمایه‌ها راکد، بازار کار مختل‌ و رفتارهای در حال‌ تحول مصرف‌کننده باعث کارآفرینی جدید شده است. کشورهای سراسر جهان از بریتانیا و کانادا گرفته تا ژاپن و برزیل، شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید بوده‌اند به‌طوری‌که ۱۰ کشور برتر نزدیک به ۳۰ درصد یا بیشتر در این رابطه افزایش داشته‌اند. بازار اقتصاد جهانی به ندرت چنین واکنشی هماهنگ به ویژه در نتیجه بحران‌ها نشان می‌دهد، با این حال این رشد شروع یک چشم‌انداز جهانی جدید برای تجارت‌ الکترونیک خواهد بود.

۱۰ کشور برتر با بزرگترین رشد شکل‌گیری کسب‌وکار جدید در سال ۲۰۲۰ شامل انگلستان (۱۰۱ درصد)، ایالات‌متحده (۸۶ درصد)، استرالیا (۷۳ درصد)، آلمان (۶۲ درصد)، کانادا (۵۸ درصد)، ایتالیا (۴۴ درصد)، فرانسه (۴۰ درصد)، ژاپن (۳۸ درصد)، برزیل (۳۵ درصد) و تایلند (۲۹ درصد) است.

کدام کشورها در ایام کرونا سریع‌ترین رشد کسب‌و کارهای کوچک را داشتند؟

سرعت دستیابی به دستاوردهای دیجیتال

بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ باعث وابستگی به عملیات دیجیتال شده است و بیشتر عملیات از طریق تجارت الکترونیک انجام می‌شود. میلیون‌ها شهروند در سراسر جهان خود را ملزم به خانه‌نشینی و محدود به تمرکز بر زندگی آنلاین کردند و در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، بسیاری فرصت‌هایی برای کارآفرینی در این ساختار پیدا کردند که پیش از این نبود.

علاوه بر این، تعداد شرکت‌هایی که برای اولین‌بار طی همه‌گیری جهانی در سال ۲۰۲۰ دیجیتالی شدند، سه برابر شده و این نشانه‌ خوبی برای شتاب به سوی دیجیتالی‌شدن است. به‌عنوان‌مثال، تعداد مشاغل موجود در برزیل که برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲۰۱۹ به صورت آنلاین تغییر کردند، ۲۰۸ درصد رشد کرد در حالی که نرخ رشد در آلمان ۳۸ درصد بود.

کسب‌وکارهای کوچک باید به مبتکران انعطاف‌پذیر تبدیل شوند تا بتوانند عملیات خود را در زمان اوج بحران حفظ کنند زیرا رقابت بین خرده‌فروشان آنلاین بدون شک با توجه به افزایش کارآفرینی شدید بوده است. تغییر به سمت دیجیتال برای کسب‌وکارهایی که توانستند دیجیتالی شوند نتیجه داد و بر اساس تجزیه وتحلیل‌ها SMB‌ها مشتریان بیشتری را جذب کردند و درآمد را افزایش دادند.

کدام کشورها در ایام کرونا سریع‌ترین رشد کسب‌و کارهای کوچک را داشتند؟

حضور آنلاین با قدرت ماندگار

استرس‌ و موفقیت‌های کسب‌وکارها در سراسر جهان به دلیل همه‌گیری، بر اساس شرایط درون و خارج از کنترل آن‌ها متفاوت است اما برای هر کسب‌وکار کوچک، پرش آنلاین به معنای سرمایه‌گذاری دلار و منابع برای حضور آنلاین با قدرت ماندگار است.

اگرچه هنوز چالش‌برانگیز است اما راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک بومی دیجیتال یا تغییر یک کسب‌وکار موجود به صورت آنلاین حتی با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از بحران بهداشت جهانی هرگز آسان‌ نبوده است.

از آنجایی که بازار به سرعت تغییر خود به سمت دیجیتالی را ادامه می‌دهد ما شاهد گسترش فناوری هستیم تا بتواند از این سرمایه‌گذاری‌ها پشتیبانی و فرصت‌های کارآفرینی را تقویت کند. قابلیت‌های دیجیتال و دسترسی از لحاظ تاریخی برای بسیاری که به دنبال ایجاد کسب‌وکارهای کوچک جدید هستند موانع غیرقابل عبور بوده است اما ما در میانه این تغییر هستیم. با ادامه شکل‌گیری کسب‌وکارهای کوچک، انجام تحقیقات بیشتر و ردیابی این تحول در سراسر اقتصاد با تدبیر بیشتری انجام خواهد شد.