شهر خبر

بعد از انجام یک تحقیق مشترک؛

کمیساریای حقوق بشر: اتهام متوجه همه طرفین درگیر در تیگرای است

کمیساریای حقوق بشر: اتهام متوجه همه طرفین درگیر در تیگرای است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در همکاری با کمیته حقوق بشر اتیوپی، تحقیقی را منتشر کرد که همه طرفین درگیر در مناقشه تیگرای را به نقض حقوق بشر و در مواردی جنایت جنگی متهم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تیم مشترک حقوق بشر سازمان ملل و اتیوپی به این نتیجه رسیدند که همه طرفین درگیر در تحولات «تیگرای» واقع در شمال اتیوپی، مرتکب خشونت هایی شده اند که می تواند جنایت جنگی به شمار بیاید.

در گزارش ارائه شده از سوی این کارگروه مشترک، همه طرفین به شکنجه و کشتار شهروندان، تجاوز گروهی و بازداشت افراد بر اساس قومیت آنها متهم شده اند.

این گزارش یک روز بعد از اعلام حالت اضطراری از سوی دولت اتیوپی در واکنش به تهدید شورشیان تیگرای برای حرکت به سمت پایتخت برای براندازی «ابی احمد» نخست وزیر این کشور، منتشر شده است.

این تحقیق از سوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو و کمیته حقوق بشر اتیوپی که از سوی دولت آدیس آبابا تعیین شده است، انجام شد و تحولات رخ داده در حدفاصل نوامبر سال گذشته تا ژوئن امسال را پوشش می دهد که شامل درگیری میان نیروهای تیگرای با ارتش اتیوپی و متحدانش (اریتره و منطقه امهارا) است.

امروز چهارشنبه نیز فرانس پرس به نقل از شورشیان تیگرای نوشت که تصرف آدیس آبابا اگر ظرف چند هفته آینده محقق نشود؛ حتماً طی چند ماه آینده اتفاق خواهد افتاد.

روز گذشته، سازمان ملل متحد در بیانیه ای به نقل از آنتونیو گوترش دبیرکل این نهاد، ثبات در اتیوپی و مناطق مجاور را در معرض خطر توصیف کرد.

در این بیانیه، گوترش بار دیگر بر لزوم توقف فوری خشونت ها و دسترسی نامحدود امدادگران برای عرضه خدمات حیاتی به مناطق آشوب زده شمال اتیوپی تاکید کرد.

در همین راستا، معاون گوترش در مسائل سیاسی و امور مربوط به صلح نیز در پیامی توئیتری هشدار داد که تبعات احتمالی تشدید تنش ها در اتیوپی و منطقه ترسناک است حال آنکه هنوز برای انتخاب گزینه گفتگو دیر نشده است.

این در حالی است که آمریکا هم از اتباع خود خواست از سفر به اتیوپی پرهیز کنند. از روز گذشته، در پی پیشروی شورشیان تیگرای در اتیوپی، وضعیت فوق العاده در این کشور اعلام شده است.

دولت اتیوپی ماه گذشته، ۷ مقام سازمان ملل شامل مقام‌ های ارشد امور انسانی را به عنوان عنصر نامطلوب معرفی و آنها را اخراج کرد. این افراد با اتهام مداخله در امور داخلی این کشور و بحران تیگرای روبرو هستند.

تیگرای در شمال شرقی اتیوپی واقع شده و در حال حاضر مرکز نزاع‌ ارتش های اتیوپی و اریتره با گروه‌های قومی است که از ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده است.