شهرخبر

تفاوت هزینه و درآمد زندگی در شهر و روستا

تفاوت هزینه و درآمد زندگی در شهر و روستا

بررسی آمارهای رسمی در رابطه با وضعیت درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی نشان می‌دهد که زندگی در روستاها تقریبا نصف شهرها هزینه و درآمد دارد.

به گزارش مشرق، آنچه در رابطه با وضعیت هزینه و درآمد خانوارهای شهری در حدود ۱۳ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت نشان داده بود که هزینه خانوارهای شهری قبل از دهه ۹۰ از درآمد آنها بیشتر و بعد آن تا پایان سال قبل، درآمد از هزینه بیشتر شده بود.

اما بررسی گزارش دیگری از مرکز آمار ایران در رابطه با بودجه خانوار و توزیع درآمد که در مجموعه گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی ارائه شده، آمار دیگری از درآمد و هزینه خانوارهای ایرانی در شهر و روستا رونمایی می‌کند.

افزایش ۲۹ میلیونی هزینه خانوار روستایی

این در حالی است که متوسط هزینه خانوارهای روستایی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۹ از حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار  به ۳۴ میلیون تومان یعنی  بیش از ۲۹ میلیون تومان افزایش داشته است. اما درآمد روستانشینان در دوره مورد بررسی از حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴۲ میلیون تومان افزایش یافته که رشد حدود ۳۸ میلیون تومانی دارد.

براین اساس، گرچه هزینه خانوارهای روستایی در چند سال ابتدایی بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۹ نسبت به درآمد آنها بالاتر بوده، ولی در چند سال گذشته عمدتا مازاد درآمد داشته‌اند.

وضعیت افزایش درآمد و هزینه روستا و شهر

اما محاسباتی از هزینه و درآمد  بین خانوار شهری و روستایی، وضعیت آنها را بیشتر نشان می دهد؛ به طوری که هزینه خانوارهای شهری از ۹.۴ میلیون در سال ۱۳۸۷ به ۶۲.۱ میلیون رسیده و  درصد افزایش هزینه  ۵۶۰ درصد بوده است، از سویی درآمد شهرنشینان از ۸.۸ میلیون به ۷۴.۶ میلیون تومان رسیده است نشان دهنده  رشد  ۷۴۷ درصد است. در حالی که در خانوارهای روستایی رشد هزینه ۵۲۹ درصد و افزایش درآمد به ۷۷۵ درصد می‌رسد.

مازاد درآمد چقدر است؟

مازاد درآمد خانوارهای شهری در آخرین آمار در سال گذشته ۱۲ میلیون تومان و خانوار روستایی هشت میلیون تومان بوده است.

هزینه در روستا ۸۰.۹ درصد درآمد است

در خانوارهای روستایی در پایان سال گذشته ۸۰.۹ درصد درآمدها، هزینه بوده است در حالی که در خانوارهای شهری ۸۳.۲ درصد درآمد،  هزینه است.

هزینه روستا نشینی ۵۴.۷ درصد شهر نشینی

در مورد هزینه‌های زندگی شهری و روستایی، هزینه روستانشینی ۵۴.۷ درصد هزینه شهرنشینی است.

روستاییان ۵۶.۳ درصد شهرنشینان درآمد دارند

از لحاظ درآمدی نیز درآمد روستایی ۵۶.۳ درصد درآمد خانوارهای شهری است.