عمل جراحی بینی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین عمل جراحی زیبایی بین عموم مردم است. اما این عمل زیبایی هم مانند هر عمل جراحی زیبایی دیگری عوارض خاص خود را دارد.

به گزارش علاج نیوز، عمل جراحی بینی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین عمل جراحی زیبایی بین عموم مردم است. اما عمل جراحی بینی هم مانند هر عمل جراحی دیگری عوارض خاص خود را دارد که در این نوشتار به آنها می‌پردازیم.

مشکلات زیبایی شناختی


یکی از شایع ترین عوارض عمل جراحی بینی، بینی جدیدی است که بیمار آن را دوست ندارد. به عنوان مثال، پس از یک روش ناموفق، بینی ممکن است بیش از حد یا کمتر اصلاح شود، یا ممکن است بیمار دارای یک برآمدگی مداوم، ناهنجاری‌های مختلف، ظاهری شبیه منقار، یک پُل نامنظم، یا نوک بینی نامتقارن باشد. یا، بینی ممکن است غیرجذاب یا غیرطبیعی به نظر برسد و باعث شود بیمار هر بار که در آینه نگاه می‌کند احساس ناراحتی کند. در بسیاری از این موارد، تنها راه حل، یک روش بازبینی پیچیده با استفاده از پیوند غضروف است. متأسفانه بینی بسیار ظریف و پیچیده است، حتی یک تجدید نظر ممکن است هرگز یک عمل بینی “نادرست” را اصلاح نکند.

خونریزی و عفونت


هر زمان که جراحی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که خونریزی شدید و یا عفونت جدی را تجربه کنید. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که جراح شما می‌تواند این خطرات را به حداقل برساند و ایمنی شما را تضمین کند. به عنوان مثال، پزشکتان از شما می‌خواهد تا دو هفته کامل قبل از عمل، مصرف داروها، مکمل‌ها و داروهای ضدالتهابی را که ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهند، متوقف کنید. برای جلوگیری از عفونت، او از شما می‌خواهد که یک هفته قبل از عمل جراحی، از کرم آنتی‌بیوتیک قوی در بینی خود استفاده کنید. علاوه بر این، او آنتی‌بیوتیک‌ها را در زمان و بعد از عمل جراحی تجویز می‌کند، و همچنین دستورالعمل‌های دقیق مراقبت‌های بعدی را به شما ارائه می‌کند که با بهبودی بینی، شما را ایمن و سالم نگه می‌دارد.

چالش‌‌های تنفسی


این یکی از مهم ترین عوارض عمل جراحی بینی است. اکثر جراحی‌های زیبایی بینی به کوچکتر کردن بینی نیاز دارند. این اغلب به ضرر عملکرد بینی است. بینی ضعیف می‌شود و از این رو با گذشت زمان مجرای بینی به خطر می‌اُفتد و منجر به تنفس ضعیف می‌شود. و ممکن است به صورت خروپف، عدم تحمل ورزش و مشکل در خواب ظاهر شود.

بیشتر بخوانید

پنج کاری که قبل از انجام عمل زیبایی بینی باید بدانید

اسکار ضعیف جراحی بینی


دو روش برای انجام جراحی بینی وجود دارد. روش اول روش بسته است که شامل ایجاد بُرش فقط در داخل بینی است. روش دوم، روش باز است، که بُرش‌های جزئی در قسمت بیرونی ساختار بینی، در امتداد پوستی که سوراخ‌های چپ و راست بینی را به هم متصل می‌کند، می‌طلبد. در هر دو مورد، جای زخم ضعیف می‌تواند منجر به عوارض شود. به عنوان مثال، بافت اُسکار تهاجمی در داخل بینی می‌تواند حجیم شود، که می‌تواند منجر به نامنظم شدن کانتور بینی شود. اُسکارهای قابل مشاهده و نامطلوب خارج از بینی می‌تواند بر ظاهر کلی شما اثر نامطلوب بگذارد و مشخص کند که عمل بینی انجام شده است.

سوراخ شدن سپتوم بینی


سپتوم بینی دیواره‌ای است که راه هوایی چپ و راست را از هم جدا می‌کند. در موارد نادر، این دیواره ممکن است در حین جراحی بینی سوراخ شده و باعث فشار بینی، صدای سوت هنگام تنفس، ترشحات خونی، پوسته پوسته شدن، مشکل در تنفس، ناراحتی و به طور بالقوه فرو ریختن بینی با گذشت زمان شود.

اینکه آیا این عارضه برای شما اتفاق می‌اُفتد یا نه، کاملاً در دست جراح شما است. به همین دلیل انتخاب دقیق آن بسیار مهم است. یک پزشک حاذق می‌تواند با اتخاذ یک رویکرد ملایم و دقیق در هنگام انجام سپتوپلاستی، که اغلب بخش ضروری از جراحی بینی شماست، از سوراخ شدن تیغه بینی جلوگیری کند.

مترجم: آیدا نوروزی