رئیس اداره مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو گفت: واکسن های وارداتی اثربخشی قابل قبولی داشتند و عوارض واکسن‌ها در ایران کمتر از یک درصد بوده است.

به گزارش علاج نیوز، مساعد رئیس اداره مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو عضو کمیته ملی واکسن کووید ١٩ در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید ١٩ اظهار کرد: مطالعات بالینی واکسن‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام و بحث اثربخشی و عوارض واکسن‌ها در ایران بررسی شد و بر این اساس تمام واکسن‌هایی که وارد کشور شدند اثربخشی داشتند و این اثربخشی قابل قبول بود و واکسن‌ها می‌توانند ایمنی مناسب جمعی ایجاد کنند.

میزان عوارض واکسن‌ها در ایران

مساعد ادامه داد: میزان عوارض واکسن‌ها گزارش شد که نسبت به ابتلا کم بود و واکسن‌ها در کمتر از یک درصد افراد واکسینه شده دچار عارضه ناشی از تزریق شدند که این عدد قابل مقایسه با ابتلا به کرونا نبود.

میزان تولید آنتی‌بادی‌ها

رئیس اداره مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو بیان کرد: میزان تولید آنتی‌بادی‌ها سطوح مختلفی دارد و هنوز دنیا نمی‌تواند سطح آنتی بادی اثربخش را اعلام کند و میزان تولید حداقلی آنتی بادی در ١٠٠ درصد افراد واکسینه شده صورت گرفته بود.

مساعد درباره واکسن آنفلوآنزای ایرانی بیان کرد: بیش از ٢ سال است که واکسن آنفلوآنزای ایرانی تولید شده است و سال گذشته مجوز صادر نشد تا مطالعات تکمیل شود و مطالعه را در جمعیت هزار نفره انجام دادند و در نهایت این واکسن مجوز مصرف گرفت و باید توجه داشت که واکسن ایرانی در مطالعه کارآزمایی بالینی با نمونه خارجی مقایسه شد و پس از قطعیت ایمنی و اثربخشی در مقایسه با نمونه خارجی تاییدیه برای خارج کشور را صادر کردیم.

بیشتر بخوانید

یک خبر عجیب در رابطه با واکسن روسی

تاثیر تزریق واکسن آنفلوآنزا در کاهش ابتلا به کرونا

وی بیان کرد: باید دانست تزریق واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری در کاهش ابتلا به کرونا ندارد، اما در افراد بالای ۶۵ سال و بیماران تنفسی و خانم‌های باردار و جمعیتی که مرکز کنترل واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است واکسن آنفلوآنزا میزان ابتلا و بستری را کاهش داده است.

رئیس اداره مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: واکسن نورا با توجه به پلتفرم پروتئینی مقرر شد به عنوان بوستر دوز در صورت مطلوب بودن نتایج فاز دوم به ١٠ هزار نفر در فاز سوم کارآزمایی بالینی تزریق تزریق شود. و ما دستورالعمل طراحی کردیم که واکسنی می‌تواند وارد کارآزمایی بالینی کودکان شود که ایمنی واکسن در حداقل ١۵ هزار نفر ثابت شده باشد. و ما از نتایج آن اطمینان حاصل کرده باشیم همچنین دستورالعمل طراحی کرده ایم تا واکسن‌هایی که در بیش از ١٠ هزار نفر تزریق شده اند به عنوان بوستر دوز تزریق شوند و واکسن فخرا و رازی می‌توانند برای برای دوز بوستر کارآزمایی بالینی ارائه کنند و واکسن نورا به عنوان بوستر دوز استفاده خواهد شد.

در حال تکمیل…