شهر خبر

کریمی قدوسی در دفاع از «طرح نظارت بر رفتار نمایندگان»:

می‌خواهیم از مصونیت نمایندگان در اظهار نظرها دفاع کنیم

می‌خواهیم از مصونیت نمایندگان در اظهار نظرها دفاع کنیم

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، از مصونیت نمایندگان در اظهارنظر دفاع می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۱ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون آئین‌نامه داخلی در خصوص طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی در مورد نظارت بر رفتار نمایندگان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: این طرح در جلسات متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در جلسه فروردین ۱۴۰۰ نهایی شده و به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد.

کریمی قدوسی در موافقت : طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، از مصونیت نمایندگان در اظهارنظر دفاع می‌کند

عضو کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: نظارت بر رفتار نمایندگان مطالبه جدی مقام معظم رهبری در مجلس هشتم بود. در مجلس دهم نیز رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان فرمودند: «قانونگذاری شأنی از شئونات ولایت‌فقیه است» بنابراین از مواردی که ایشان رسماً از مجالس مختلف مطالبه کرده‌اند، وضع قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مسئله خودنظارتی مجلس را دستکم نگیرید»، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری اعلام کردند که «قانون فعلی نظارت بر رفتار نمایندگان حداقلی است و باید اصلاح شود.» در این راستا مجلس یازدهم اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را کلید زد.

رئیس کمیته بررسی طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این قانون فرصت‌محور است و برای نمایندگان فرصت ایجاد می‌کرد که بتوانند از حقوق قانونی‌ برای اجرای وظایف خود استفاده کنند؛ این قانون از مصونیت نمایندگان در اظهارنظر دفاع می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر این قانون وجود نداشت، بنده به دلیل شکایت‌های دولت روحانی از اظهاراتم، ۴۰ کفن پوسانده بود. دولت روحانی به دلیل موضع‌گیری‌هایم، ۴۰بار از من به هیئت نظارت شکایت کرد، هیئت نظارت تشکیل جلسه داده، شکایت‌ها را رد و اعلام می‌کرد موضع‌گیری‌های بنده براساس وظایف قانونی‌ام بوده درحالی‌که فقط یکی دوبار به دادسرا رفتم.

کریمی قدوسی اظهار داشت: این قانون نمایندگان را در جایگاه تراز قانون اساسی قرار می‌دهد و در صورتی که قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شود، مشکلات مجلس یازدهم برای مجلس دهم ایجاد نخواهد شد. در مجلس دهم ۱۵۰ نفر از ۲۹۰ نماینده رد صلاحیت شدند یا به آنها اعلام شد که «ثبت‌نام نکنید وگرنه رد صلاحیت می‌شوید».

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاحیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان از جایگاه نمایندگان در مجلس و جامعه پاسداری می‌کند، گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از سوی وکلای ملت انتخاب می‌شود و آئین‌نامه آن نیز از سوی نمایندگان تصویب خواهد شد.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش داشتند که نظارت بر رفتار نمایندگان از سوی نهادی خارج از مجلس انجام شود و شورای نگهبان در طول چهار سال بر رفتار نمایندگان نظارت داشته باشد اما مقام معظم رهبری فرمودند که «این نظارت باید در مجلس و به دست خود نمایندگان انجام شود».

کریمی قدوسی افزود: اصلاح این قانون به نفع جایگاه مجلس است. نمایندگان کلیات این طرح را به تصویب برسانند تا بررسی جزئیات آن در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

نوری در مخالفت: طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان منجر به تضعیف جایگاه مجلس و نمایندگان می‌شود

در ادامه غلامرضا نوری قزلجه در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این طرح منجر به محدود کردن نمایندگان و تضعیف مجلس خواهد شد.

وی ادامه داد: در ماده یک شأن نمایندگی تعریف و اعلام شده که اگر وکلای ملت برخلاف شأن نمایندگی عمل کنند، باید به هیئت نظارت پاسخگو باشند. موضوعاتی که در مورد شأن نمایندگی اعلام شده، کلی بوده و قابل تعریف نیست.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان جایگاه برابری دارند. چرا تعدادی از نمایندگان باید در مورد بقیه تصمیم بگیرند؟ مجلس اعضای هیئت نظارت را انتخاب نمی‌کند بلکه انتخاب اعضای هیئت نظارت به کمیسیون‌ها واگذار شده است.

نوری قزلجه گفت: در ماده سه چه کسی قرار است بر مجلس نظارت کند، مجلس در رأس امور است و طبق قانون، نمایندگان می‌توانند در تمام شئون نظر بدهند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز اگر نماینده‌ای مرتکب جُرمی شود، در قوه قضائیه به جُرم وی رسیدگی می‌شود.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق ماده ۸ این طرح، موضوع خطرناکی مطرح و اعلام شده که «نمایندگان با قیود مندرج در این طرح می‌توانند اظهارنظر کنند»، این در حالی است که طبق اصل ۸۴ قانون اساسی، نمایندگان برای اظهارنظر در امور داخلی و خارجی آزاد هستند. این ماده آزادی نمایندگان را محدود کرده و برخلاف قانون اساسی است.

نوری قزلجه گفت: ما سابقه خوبی از تضعیف مجلس نداریم، دو مورد کودتا در تاریخ ایران همزمان با تضعیف مجلس در کشور اتفاق افتاده به همین دلیل رهبر انقلاب، مجلس را در رأس امور قرار داده‌اند.

وی افزود: اگر مجلس تضعیف شود، قدرت‌های خودکامه مستقر می‌شوند که این نتیجه‌ای جز دیکتاتوری ندارد. نباید مجلس را در حد یک هیئت تخلفات اداری دید؛ این‌گونه برخورد با مجلس، خودزنی است.

نوری قزلجه در پایان از نمایندگان خواست که کلیات این طرح را به تصویب نرسانند.

در ادامه علی حدادی نماینده مردم طالقان در موافقت با این طرح گفت: این طرح به دنبال صیانت از مجلس و نمایندگان است.

وی تصریح کرد: طبق این طرح، هیئت نظارت بر تخلفات مالی، اخلاقی و درآمدها و هزینه‌های غیرمتعارف نظارت می‌کند و اگر پرونده‌ای در مراجع قضایی علیه نمایندگان مطرح شود، این هیئت مسئولیت دفاع از نمایندگان را خواهد داشت.

حدادی با تأکید بر اینکه این طرح به دنبال تقویت و حمایت از مجلس است، گفت: طبق این طرح، نمایندگان نمی‌توانند در هیئت مدیره شرکت‌ها عضو شوند که این موضوع مورد مطالبه مردم است. مجلس یازدهم در تراز مجلس انقلابی باید در راستای اصلاح این قانون اقدام کند.

نماینده مردم طالقان در مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در راستای تقویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نکاتی را مطرح کردند که در این طرح مد نظر قرار گرفته شد؛ این طرح در راستای گام دوم انقلاب اسلامی تدوین شده است.