شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#همزمان

مجوز ذخیره‌سازی مصرف ۱۵ روز مازوت صادر شد/ نگران قطعی همزمان گاز و برق هستیم

کارگر آنلاین | دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: اینطور که وزارت نفت اعلام کرده ما با کمبود گاز مواجه هستیم و ممکن است که برای تامین گاز خانگی بخشی از صنایع محدود شوند. بنابراین موافقت شده که کارخانجات سیمان برای استفاده ۱۵ روز مازوت را به عنوان سوخت دوم ذخیره‌سازی کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: اینطور که وزارت نفت اعلام کرده ما با کمبود گاز مواجه هستیم و ممکن است که برای تامین گاز خانگی بخشی از صنایع محدود شوند. بنابراین موافقت شده که کارخانجات سیمان برای استفاده ۱۵ روز مازوت را به عنوان سوخت دوم ذخیره‌سازی کنند.

عبدالرضا شیخان در مورد تاثیر قطعی احتمالی گاز بر صنعت سیمان و احتمال افزایش دوباره قیمت آن اظهار کرد:‌ زمانی که برق صنایع قطع شد به علت اینکه فصل کار بود، بازار به سیمان تشنه بود و از طرف دیگر برق زودتر از سال‌های قبل دچار مشکل و این بار کاملا قطع شد. طبیعتا کمبود سیمان در بازار تشدید و منجر به افزایش قیمت شد. از آنجا که بازار زمستان مانند تابستان سفت و سخت نیست، احتمالا این اتفاق با قطعی گاز رخ ندهد.وی افزود:‌ اینطور که وزارت نفت اعلام کرده ما با کمبود گاز مواجه هستیم و ممکن است که برای تامین گاز خانگی بخشی از صنایع محدود شوند. بنابراین موافقت شده که کارخانجات سیمان برای استفاده 15 روز مازوت را به عنوان سوخت دوم ذخیره‌سازی کنند و بخشی از کارخانجات سیمان موفق شدند این کار را انجام دهند.شیخان تصریح کرد:‌ سخت‌گیری‌هایی برای این کار از طرف وزارت نفت انجام شده که مذاکراتی برای آن انجام شده و درخواست ما ذخیره برای 30 روز بود که فعلا با 15 روز آن موافقت شده است. مسئله دریافت ضمانت‌نامه از کارخانجات و مباحثی مانند قاچاق مطرح بود. درحالی که کارخانجات مازوت را برای تولید دریافت می‌کنند و محل ذخیره نیز توسط خود وزارت نفت پلمپ می‌شود و تنها زمانی که گاز قطع شود اجازه فک پلمپ داده می‌شود. بنابراین موضوع قاچاق در مورد ما مطرح نیست اما سیاست‌های کلی وجود دارد که باعث این محدودیت‌ها می‌شود. در هر صورت موافقت با 15 روز ذخیره مازوت انجام و قرار شده که برای بخشی از آن به جای ضمانت‌نامه، سفته بگیرند.وی در ادامه متذکر شد: در زمان قطعی گاز، به ناوگان ترابری سوخت مازوت فشار مضاعفی وارد می‌شود چراکه باید نیروگاه‌ها و کارخانجات را تامین کند. به همین علت ما از ابتدای سال درخواست داشتیم که با توجه به وجود مخازن ذخیره در کارخانه‌ها، اجازه ذخیره‌سازی به کارخانجات سیمان داده شود که خوشبختانه این کار در حال انجام است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با ابراز نگرانی از قطع همزمان برق و گاز گفت: نگرانی ما این است که ما همزمان با قطعی گاز، قطعی برق به علت مشکل سوخت نیروگاه‌ها داشته باشیم. در این صورت ممکن است که حتی تقاضای زمستان را هم نتوانیم تامین کنیم. اگر این اتفاق بیافتد صنعت سیمان تقریبا به تعطیلی کشانده می‌شود. با سوخت دوم طی 15 روز ما می‌توانیم تولید کرینکر را انجام دهیم اما مراحلی مانند آسیاب سیمان با قطعی برق دچار مشکل خواهد شد.وی تصریح کرد: به جز کارخانجات سیمان، صنایع دیگر هم از سوخت مازوت استفاده می‌کنند؛ اما از آنجا که سیستم‌های فیلتراسیون مورد استفاده ما سیستم‌های روز دنیا است، می‌توانیم آلایندگی مازوت را کمتر کنیم. ما ترجیح می‌دهیم که 100 درصد گاز استفاده کنیم که هم سوخت پاکی و هم از نظر قیمتی برای ما مناسب‌تر است. مازوت را با هر قیمتی که به ما بفروشند باز حمل آن بسیار گران شده است.شیخان در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی پیشگیری از آلایندگی مازوت و تاثیر آن بر شهرها گفت: در شهرهای بزرگ مانند تهران، شیراز و ... اشکالاتی از طرف محیط زیست یا دیگر سازمان‌های مربوطه وارد برای استفاده از گاز مازوت وارد می‌شود. سال گذشته گاز سیمان تهران را وصل کردند که بتواند از سوخت پاک‌تری استفاده کند؛ اما در مورد باقی کارخانجات اینطور نیست چراکه بیشتر کارخانجات ما در مناطق محروم و دور از شهرها هستند. آلایندگی مازوت هم آنطور که عموم مردم تصور می‌‌کنند نیست، شاید خودروهای ما آلایندگی بسیار بیشتری ایجاد کنند اما بیشتر کارخانجات خارج از شهر هستند و قرار است که گاز کارخانجاتی هم که داخل شهر قرار گرفته‌اند قطع نشود. 

منبع: ایلنا