شهر خبر

تقدس بخشیدن به دولت، مردم را دین‌گریز می‌کند/ به جای تشبیه دولت به سیره ائمه معصومین(ع)، نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را بخوانید/ مقدس خواندن دولت یعنی بستن دهان منتقدان و مخالفان

علی صوفی گفت: زمانی که به دولت قداست ببخشیم، دیگر فضایی برای نقد وجود ندارد، دیگر نمی‌توان موارد اصلاحی را به دولت و کارگزاران دولت متذکر شد و همچنین هرگونه نظر مخالفی با برخورد ناشایستی روبرو خواهد بود، چون این دولت تبدیل به یک دولت مقدس شده که هیچ نظری غیر از نظرات همفکران خود را نمی‌پذیرد.

تقدس بخشیدن به دولت، مردم را دین‌گریز می‌کند/ به جای تشبیه دولت به سیره ائمه معصومین(ع)، نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را بخوانید/ مقدس خواندن دولت یعنی بستن دهان منتقدان و مخالفان

به گزارش منیبان؛ «لاله افتخاری» چهره سیاسی اصولگرا در مصاحبه با یکی از رسانه‌ در رابطه با اهمیت سفرهای استانی رییس جمهور و تاثیر آن در ایجاد امید برای مردم و بهبود اوضاع گفت: «باید به جناب آقای رییسی خدا قوت گفت روش آیت الله رییسی برای اداره کشور روشی است که در اسلام توصیه شده است و سیره ائمه معصومین (ع) است.»

با به کار بردن این جمله موجی از انتقادات نسبت به این اظهارات در فضای رسانه‌ای و همچنین فضای مجازی توسط کاربران آ« به راه افتاد.

 

در همین رابطه با علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و وزیر تعاون دولت دوم اصلاحات گفت‌وگویی را داشتیم.

 

صوفی در رابطه با پیامدهای اظهارات این چهره اصولگرا در جامعه و تشبیه کشورداری سید ابراهیم رئیسی به سیره ائمه معصومین(ع) به خبرنگار سیاسی منیبان گفت: چنین اظهاراتی به راحتی می‌تواند مردم را به سمت دین‌ گریزی سوق دهد و فاصله‌ میان تمامی قشرها به خصوص جوانان و نوجوانان را با اعتقادات مذهبی بیشتر کند. حتی اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم چنین انتسابات و چنین تشبیهاتی که به منظور سوءاستفاده از مذهب برای پیشبرد اهداف سیاسی و قدرت‌طلبانه اشخاص بوده، هیچ‌گاه به ثمر نرسیده و در مواردی نیز خدشه‌هایی را به باورهای مذهبی وارد کرده است.

او ادامه داد: متاسفانه چنین روش‌هایی از گذشته‌های نچندان دور میان سیاستمداران و دولتمردان باب شد. افرادی که از چنین موضوع ناصوابی سواستفاده کردند، همواره سعی داشتند خود و جریان متبوعشان را به سیره ائمه معصومین(ع) منتسب کنند و به دنبال ساختن شباهت بودند. البته اگر این افراد واقع بین باشند و نوع نگاه جامعه نسبت به طیف خود را مورد ارزیابی قرار دهند، شاهد خواهند بود که چنین روش‌هایی جواب نداده و همانطور که گفته شد فقط باعث به وجود آمدن فاصله میان مردم و مذهب را شده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این موضوع که اقتضای یک حکومت نقد، بررسی و اصلاح آن است، عنوان کرد: اساسا در حکمرانی زمانی که از وضع موجود به وضع مطلوب می‌رسیم و توانسته‌ایم جامعه را همراه با خود به سمت مطلوب مورد نظر هدایت کنیم، فضا را برای نقد مهیا کرده‌ایم تا بازهم به جامعه مطلوب‌تری برسیم. در این زمان است که قداست از حکمرانی گرفته می‌شود.

وزیر اسبق تعاون در ادامه تصریح کرد: اما زمانی که با چنین اظهاراتی به دولت قداست ببخشیم، دیگر فضایی برای نقد وجود ندارد، دیگر نمی‌توان موارد اصلاحی را به دولت و کارگزاران دولت متذکر شد و همچنین هرگونه نظر مخالفی با برخورد ناشایستی روبرو خواهد بود، چون این دولت تبدیل به یک دولت مقدس شده که هیچ نظری غیر از نظرات همفکران خود را نمی‌پذیرد. به این دلیل است که می‌گوییم نباید از مقدسات در این راستا استفاده کرد.

صوفی با اشاره به این موضوع که حکومت یک پدیده بشری است و نباید با این پدیده به صورت تقدس‌بخشی برخورد کرد، اظهار داشت: افرادی که سعی در نسبت دادن دولت متبوع خود به زندگی و سیره ائمه بزرگوار(ع) دارند، چرا نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را نمی‌خوانند که بند به بند این نامه راه و رسم کشور داری است و می‌تواند خوشبینی مردم نسبت به دین را درپی داشته باشد و جامعه را به سوی اعتقادات مذهبی سوق دهد. چرا سعی در جامه عمل پوشاندن به وصایای حضرت امام (ره) ندارند؟ مگر غیر از این است که وصیت‌نامه امام پر از نکات قابل تامل و صحیح درباره شیوه صحیح اداره کشور است؟

این فعال سیاسی در پایان یادآور شد: پایان راه تقدس بخشیدن‌ به دولت، بستن دهان منتقدان و مخالفان است، به صورتی که افراد مختلف حتی نمی‌تواند کوچکترین اظهار نظری را که در راستای مشی دولت نیست، از سوی خود انتشار دهند. مثال بارز این موضوع هم اظهارات اخیر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در رابطه با قهر نکردن با دنیا و ایجاد رابطه با باقی کشورها بود، موضوعی که واکنش تند برخی رسانه‌ها را درپی داشت و این مرجع عالیقدر مورد هتک حرمت قرار گرفت. در اینجا شاهد بودیم یک مرجع تقلید بنا به وظیفه شرعی خود توصیه‌ای را به یکی از کارگزاران این نظام کرد، اما چون جریان اقتدارگرا مخالف چنین اظهار نظری است و برقراری رابطه با دنیا را امری صحیح نمی‌داند، حاضر شد یک عالم بزرگ مورد هتک حرمت قرار بگیرد اما از مواضع خود کوتاه نیاید.

وبگردی