شهرخبر

۴۸ ساعت فرصت دارید تا عقب‌نشینی کنید

بریتانیا روز دوشنبه یک نوامبر (۱۰ آبان) به فرانسه ۴۸ ساعت مهلت داد تا از مناقشات پسابرکسیتی بر سر موضوع ماهیگیری بین دو کشور عقب‌نشینی کند.مناقشات پسابرکسیتی بر سر ماهیگیری چهارشنبه گذشته با توقیف یک کشتی بریتانیایی از سوی فرانسه در نزدیکی شهر ساحلی لوآور به اوج خود رسید. پاریس تهدید کرده است که از تاریخ ۲ نوامبر (فردا) اقداماتی را اعمال می‌کند که می‌تواند تجارت در کانال مانش را مختل کند.

 ۴۸ ساعت فرصت دارید تا عقب‌نشینی کنید

 بریتانیا روز دوشنبه یک نوامبر (۱۰ آبان) به فرانسه ۴۸ ساعت مهلت داد تا از مناقشات پسابرکسیتی بر سر موضوع ماهیگیری بین دو کشور عقب‌نشینی کند.

مناقشات پسابرکسیتی بر سر ماهیگیری چهارشنبه گذشته با توقیف یک کشتی بریتانیایی از سوی فرانسه در نزدیکی شهر ساحلی لوآور به اوج خود رسید. پاریس تهدید کرده است که از تاریخ ۲ نوامبر (فردا) اقداماتی را اعمال می‌کند که می‌تواند تجارت در کانال مانش را مختل کند.

این اقدامات می‌تواند شامل افزایش بازرسی‌های مرزی و بهداشتی کالاهای بریتانیایی و ممنوعیت ورود کشتی‌های بریتانیایی به برخی بنادر فرانسه باشد.

الیزابت تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در این زمینه گفت: «فرانسوی‌ها تهدیدات کاملا غیرمنطقی را علیه صنعت ماهیگیری ما و جزایر مانش انجام داده‌اند و باید از این تهدیدات دست بردارند وگرنه ما از سازوکارهای توافق تجاری خود با اتحادیه اروپا علیه این اقدام استفاده خواهیم کرد.»

وی افزود: «فرانسوی‌ها رفتار ناعادلانه‌ای داشته‌اند. این در شرایط قرارداد تجاری نیست و اگر کسی در یک معامله تجاری، ناعادلانه رفتار کند، شما حق دارید علیه آن‌ها اقدام کنید و به‌دنبال جبران آن باشید. این همان کاری است که اگر فرانسوی‌ها تسلیم نشوند، ما انجام خواهیم داد.»

وی سپس اعلام کرد که فرانسه در این موضوع ۴۸ ساعت فرصت دارد.

بریتانیا و فرانسه چندین دهه بر سر مناطق غنی ماهیگیری در اطراف سواحل خود با یکدیگر اختلاف داشته‌اند اما در ماه سپتامبر گذشته پس از آنکه پاریس، لندن را متهم کرد که مجوز کافی برای ماهیگیری در برخی از سواحل بریتانیا به قایق‌های فرانسوی اختصاص داده نشده است، درگیری تازه‌ای آغاز شد.

 

بریتانیا می‌گوید برای کشتی‌هایی که می‌توانند ثابت کنند قبلا در آب‌های این کشور ماهیگیری کرده‌اند مجوز صادر می‌کند. این درخواست از سوی ماهیگیران بریتانیایی مطرح شده است که هراس دارند قایق‌های فرانسوی بتوانند سود آن‌ها را از بین ببرند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز یکشنبه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم، درباره اختلاف‌های ماهیگیری گفت‌وگو کردند اما نتوانستند این مناقشه را کاهش دهند.

جانسون گفت که از خواندن نامه پاریس به اتحادیه اروپا «متعجب» شده است. این نامه از سوی نخست وزیر فرانسه به اورزولا فن در لاین ارسال و در آن خواسته شده تا به صراحت به شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نشان داده شود که «زیان خروج از اتحادیه اروپا بیشتر از باقی ماندن در آن است.»

خانم تراس روز دوشنبه با مطرح کردن این پرسش که چرا موضوع ماهیگیری دوباره روابط دوجانبه را تیره کرده است گفت که ممکن است این موضوع با انتخابات سال آینده ریاست جمهوری فرانسه مرتبط باشد.

 

منبع: انتخاب