نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تحرک عملکردی در کودکان مبتلا به فلج مغزی را می توان از طریق اسب سواری بهبود بخشید.

به گزارش علاج نیوز، فلج مغزی از هر ۱۰۰۰ کودک متولد شده در سراسر جهان، دو نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فیزیوتراپی مهمترین راه برای بهبود حرکت، تعادل و وضعیت بدن در کودکان مبتلا به این بیماری است. تحقیقات محققان مؤسسه علم و تکنولوژی گوآنگجو کره جنوبی نشان داده است که هیپوتراپی، نوعی فیزیوتراپی شامل اسب سواری، در روند درمان و بهبود عملکرد کودکان فلج مغزی مؤثر است.

فلج مغزی یک ناتوانی شایع در بین کودکان است که با الگوهای راه رفتن غیرطبیعی و ناتوانی در حفظ وضعیت و تعادل مشخص می‌شود. در حالی که این بیماری غیرقابل درمان است، درمان‌های فیزیوتراپی می‌تواند کمک زیادی به بهبود حرکت و تعادل کند.

یکی از این رویکردهای درمانی، هیپوتراپی است که از اسب سواری برای بهبود تحرک عملکردی در کودکان مبتلا به فلج مغزی استفاده می‌کند. اگرچه مطالعات علمی به عنوان یک رویکرد درمانی مؤثر برای فلج مغزی از این نوع درمان پشتیبانی می‌کند. متأسفانه داده‌های کمی در مورد چگونگی نتایج هیپوتراپی در بهبود وجود دارد.

معیارهای تعامل فیزیکی بین اسب‌ها و کودکان مبتلا به فلج مغزی

اخیراً، تیمی از محققان از کره جنوبی و ایالات متحده، معیارهای تعامل فیزیکی بین اسب‌ها و کودکان مبتلا به فلج مغزی را در طول هیپوتراپی بررسی کردند.

تیم تحقیقاتی چهار کودک مبتلا به فلج مغزی را در طول هشت جلسه فیزیوتراپی مورد مطالعه قرار دادند. آنها حسگرهایی را روی اسب‌ها و کودکان قرار دادند تا حرکات آنها را ثبت کنند و شتاب و سرعت زاویه‌ای آنها را ردیابی نمایند.

بیشتر بخوانید

کودکان مبتلا به مشکلات مغزی دچار انحراف چشم می‌شوند

آنها دریافتند که داده‌های بدست آمده از اسب‌ها و کودکان با گذشت زمان شروع به شبیه شدن به یکدیگر کردند که نشان دهنده هماهنگی بین اسب و سوارکار است. آنها همچنین پس از هر جلسه تست‌های حرکتی را به کودکان دادند و در پایان آزمایش، بهبود مهارت‌های حرکتی آنها را مشاهده کردند.

دکتر «پیلوون هور»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «ما دریافتیم که تعامل فیزیکی بین کودکان مبتلا به فلج مغزی و اسب‌ها، که مشخصه آن سازگاری کودکان با حرکت اسب و بالعکس است، برای مؤثر بودن توانبخشی بسیار مهم است.»

به گفته محققان، این یافته‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌های فیزیوتراپی بهینه شود و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی بهبود یابد.