بدن انسان میزبان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد باکتری است که به او در مقابله با عوامل بیماری زا کمک می‌کند.

به گزارش علاج نیوز، سال‌ها پیش محققان از تاثیر ناچیز باکتری‌ها در احساس تندرستی در انسان و کمک به فرآیند هضم غذا خبر داده بودند. یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد شمار باکتری‌های موجود در بدن یک انسان حتی فراتر از تعداد سلول‌های او است. بیش از ۱۰ هزار نوع مختلف باکتری و هزاران میلیارد باکتری در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌کنند.

به لطف پیشرفت‌های پزشکی و دانش ژنتیک، اطلاعات درباره باکتری‌ها به طور پیوسته در حال افزایش است. دانشمندان بر این باورند باکتری‌ها به طور موثر و چشمگیری بر سطح سلامتی و تندرستی انسان تاثیرگذار هستند.

میکروبیوم‌های موجود در دستگاه گوارش که به مجموع باکتری‌های این دستگاه اطلاق می‌شود از سوی دانشمندان مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان می‌گویند این میکروبیوم‌ها تاثیر گسترده‌ای بر فعالیت‌های شناختی، رفتاری، اشتها، متابولیسم، ایمنی و سلامتی دستگاه گوارش دارند.

برآورد می‌شود دستگاه گوارش انسان خانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد میکروبیوم است که ۱۰ برابر بیشتر از سلول‌های بدن انسان است. در حقیقت ما بیشتر باکتری هستیم تا انسان.

بخش اعظمی از این باکتری‌ها در طول دستگاه گوارش قرار دارند و بخشی دیگر در پوست، بینی و گوش‌ها زندگی می‌کنند. بررسی‌های محققان نشان داده است ژنوم (همه ماده ژنتیکی یک موجود زنده) باکتری‌های دستگاه گوارش ۱۵۰ برابر بزرگتر از ژنوم سلول‌های انسانی است.

اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که روابط میان سلول‌های بدن انسان و این باکتری‌ها چگونه است؟

متخصصان در پاسخ می‌گویند در طول زمان سلول‌های بدن و باکتری‌ها وارد رابطه همزیستی شده اند و این همزیستی باعث سود بردن هر دو طرف شده است. تحقیقات گسترده در این رابطه نشان می‌دهد این باکتری‌ها در فرآیند‌های فیزیولوژی انسان تاثیرات بسیار عمیقی دارند. این موارد شامل خلق و خو، سطح تمرکز، حافظه، وزن، هضم غذا، و بسیاری از امور دیگر می‌شود.

دانشمندان می‌گویند باکتری‌ها تاثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی بدن انسان دارند. همانطور که دانستید غالب باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند. در مقابل ۷۰ تا ۸۰ درصد از سلول‌های ایمنی بدن نیز در این بخش قرار دارند.

بیشتر بخوانید

چند نکته‌ی ساده در مورد سلامت دستگاه گوارش

سلول‌های ایمنی

زندگی همزیست گونه باکتری‌ها و سلول‌های ایمنی بدن در دستگاه گوارش مانع از تکثیر و گسترش عوامل بیماری زای دیگر می‌شود، زیرا در حقیقت بدن انسان خانه این باکتری هاست و آن‌ها نیز همانند سلول‌های ایمنی بدن نمی‌خواهند محل زندگیشان با عوامل بیماری زای خارجی احاطه شود.

تحقیقات نشان داده است این باکتری‌ها باعث تقویت سلول‌های ایمنی می‌شود. برای مثال، باکتری‌ها به سلول‌های T کشنده دستگاه ایمنی بدن آموزش می‌دهند که عوامل بیماری زای خارجی را از سلول‌های بافت‌های بدن تشخیص دهند. این کار مانع از بروز بیماری‌های خود ایمنی می‌شود. بیماری‌های خود ایمنی به حالتی اطلاق می‌شود که سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌های بدن را بیگانه تصور کرده و به آن‌ها حمله می‌کند و باعث تخریبشان می‌شود.