شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سینما#سینمای ایران

نوروزبیگی هم وارد "میدان سرخِ" انتقاد از ممیزی شد/ علت زیر سؤال بردن نقطه قوت سینمای ایران چیست؟


نوروزبیگی هم وارد "میدان سرخِ" انتقاد از ممیزی شد/ علت زیر سؤال بردن نقطه قوت سینمای ایران چیست؟

تهیه‌کننده برخی از فیلم‌های بحث‌برانگیزِ سینما اعتقاد دارد مداخله زیر ۱۰ درصدی ساترا بر محتوای سریال‌های خانگی مانعِ صدور این سریال‌ها به خارج از کشور می‌شود!

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده شناخته شده سینما در برنامه تلویزیونی «بی‌چارچوب» شبکه چهار سیما در اظهارنظری عجیب گفت: «ممیزی‌ها باعث می‌شود سریال‌های خانگی به خارج از کشور صادر نشود!»

وی در این باره افزود: با ورود ساترا چنان آسیبی به سریال‌ها وارد شده که چندین دقیقه از سکانس‌های مهم فیلم حذف و باعث انتقادات می‌شود.

این در حالی است که ساترا اعلام کرده برای حفظِ سرمایه سازندگان سریال‌ها، در تلاش است سریالی توقیف نشود و یا ممیزی‌ها به گونه‌ای اتفاق نیفتد که ضربه و آسیبی به روندِ درام داستان‌ سریال‌ها وارد شود.

با این حال اخیراً کارگردانان برخی از سریال‌های پربیننده شبکه نمایش خانگی در اثنای پخش آثارشان مدعی شده‌اند که ممیزی‌های ساترا سبب آسیب خوردن به داستان فیلم‌هایشان شده است.

پیش از این نیز سینماگران در اولین نشست هم‌اندیشی انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین انتقادات تندی را علیه نظارت ساترا و ممیزی‌ها در شبکه نمایش خانگی مطرح کرده بودند.

ابوالحسن داوودی در این نشست گفته بود که "آدم عاقل احتیاج به نظارت ندارد" و محسن امیریوسفی نیز گفته بود "در دهه 1360، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان در برابر سانسورها و نظارت‌ها می‌ایستادند اما الآن به‌خاطر عدم اتحاد ما هنرمندها، با مشکلاتی که می‌بینیم روبه‌روییم."

در مقابل عوامل ساترا نیز معتقدند سازندگان فیلم در پلتفرم‌های نمایش‌خانگی از اعتراض به بحثِ ممیزی و سانسور برای دیده شدنِ بیشتر فیلم‌هایشان و کسبِ درآمدهای هنگفت بهره می‌جویند.

علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا پیش از این در واکنش به اعلامِ خبر توقف پخش سریال "زخم کاری" در توئیتی نوشته بود: "طرح عمومی نکات محتوایی اصلاح شده را در رسانه‌ها نقض غرض دانسته و به نوعی ترویج آنها می‌دانیم... مبنای جنجال پیاپی، به عنوان یک تکنیک بازاریابی را برای زیست بوم رسانه‌های صوت و تصویری کشور، مضرّ می‌دانیم."

«نوروزبیگی» در حال حاضر در رُکودِ اکران‌های سینمایی با سریال "میدان سرخ" به شبکه نمایش‌خانگی ورود کرده است. این سریال که از حضور چهره‌هایی همچون حمید فرخ‌نژاد، علی مصفا و مهتاب کرامتی برخوردار است و نقطه قوتی برای فروش آن محسوب می‌شود، داستان چالش‌برانگیز مافیا و مفاسد اقتصادی و ارزی را روایت می‌کند.

وی در پلتفرمی دیگر به زودی فیلم "شبکه مخفی زنان" را منتشر خواهد کرد.

انتقادی که جواد نوروزبیگی به ممیزی و سانسور وارد می‌کند در حالی است که بسیاری از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون مثل «مهوش صبرکن» معتقدند فضای حمله به بنیان‌های خانواده در سریال‌های خانگی سبب شده است که اعضای یک خانواده نمی‌توانند کنار هم  این مجموعه‌ها را تماشا کنند.

چندی پیش قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات صوت تصویر فراگیر (ساترا) در نشست خود با تهیه‌کنندگان سریال‌های نمایش‌خانگی گفته بود آسیب به ارزش‌های نهاد خانواده، باورها و اعتقادات، ارزش‌های انقلابی و ملی و گفتار نامناسب از بیشترین موارد مداخله ساترا در ممیزی و سانسور است. در عین حال این مداخله را زیر 10 درصد (حدوداً 7.38 درصد) اعلام کرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "زهر مار" در حالی ممیزی‌ سریال‌های خانگی را مانعی برای صدورِ آنها به خارج از کشور می‌داند که برخی از داوران ایرانی جشنواره‌های بزرگِ بین‌المللی طبق مشاهدات عینی خود، از این جشنواره‌ها، معتقدند که سینمای ایران در خارج از کشور، با فیلم‌های پاکش شناخته می‌شود.

«حامد سلیمان‌زاده» یکی از داوران ایرانی است در زمانِ برگزاری جشنواره اخیرِ کن در گفت‌وگویی باخبرگزاری تسنیم  گفته بود: حاضر در جشنواره کن بود  «سینمای ایران برای کن و فرانسه سینمای بسیار جذابی است و از این‌همه علاقه به سینمای ایران شوکه شدم، علت این است که آنان سینمای ایران را سینمایی بااخلاق و خالص می‌دانند که نمی‌خواهد از روابط غیراخلاقی و خشونت به رویکردهای زیبایی‌شناختی برسد و در عین حال انتقادات اجتماعی درستی را مطرح می‌کند.»

«نوروزبیگی» فیلم‌هایی همچون «زهر مار»، «مارموز»، «سلام بمبئی» و «رحمان 1400» را در کارنامه کاری خود دارد که برخی از آنها با وام‌گیری از مفاهیم مبتذل و اروتیک کسب درآمد هنگفت از گیشه را نشانه گرفته بودند، با این حال فیلمی مانند «رحمان 1400» که وی مجری طرح آن بوده است با واکنش‌های شدیدی از داخل و خارج سینما روبرو و در نهایت منجر به توقیف آن روی پرده سینما شد.

یکی از بازیگران مشهور فیلم «رحمان 1400» پس از توقیف این فیلم در اظهارنظری صریح گفته بود "خودم اجازه تماشای این فیلم را به خانواده‌ام نمی‌دهم."

فیلم خرس «نوروزبیگی» نیز اکنون توقیف است و فیلم‌های بحث‌برانگیز او همچون «عنکبوت» و «بی‌همه‌چیز» هنوز روی پرده سینما نیامده‌اند.

اخیراً محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در اولین مصاحبه تلویزیونی خود به صراحت اعلام کرد که اقدام به پاکسازی و استانداردسازی فیلم‌های سینمایی، با هدف حضور خانواده‌ها در سینما خواهد کرد و اکران فیلم‌های توقیف شده منوط به بازبینی آنها در شورای پروانه نمایش و تأیید این شورا خواهد بود.

انتقاد «جواد نوروزبیگی» به ممیزی‌ها و تأثیر آن بر بین‌المللی نشدنِ سریال‌های ایرانی در حالی است که او هیچ اشاره‌ای به حضور برخی از فیلم‌های ناامیدکننده و سیاه‌نما از فضای ایران در جشنواره‌های خارجی نکرده؛ در حالی که هنرمندی همچون علیرضا شجاع‌نوری پیش از این در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  درباره حضور فیلم‌های سیاه و تلخ در جشنواره‌های خارجی گفته بود: «برای جلوگیری از تصاویر وارونه‌ای که گاهی اوقات برخی از رسانه‌های غربی از ایران و ایرانی نشان می‌دهند، بهترین سلاح، همین فیلم‌های ماست که می‌تواند تصاویر درستی ارائه بدهد و پیام‌آور صادق‌تری باشد.»

اینک باید دید موضع نوروزبیگی درباره فیلم‌های سیاه‌نما نیز به تندی انتقاد او از ممیزی‌ها خواهد بود یا خیر؟

انتهای پیام/