شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#یمن#ارتش یمن#پیشروی ارتش

تحولات یمن| حمله مشکوک به مرکز سلفی‌ها وابسته به امارات با ۳۹ کشته


تحولات یمن| حمله مشکوک به مرکز سلفی‌ها وابسته به امارات با 39 کشته

پیشروی ارتش یمن به سمت شهر مأرب، حمله موشکی ناشناس به مرکز تجمع سلفی‌های وابسته به امارات و تخلیه فرودگاهی در استان شبوه توسط نیروهای سعودی از مهمترین تحولات یمن طی چند ساعات گذشته بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب این کشور با پیشروی از جنوب به سمت مرکز این استان منطقه‌ای را به کنترل خود درآوردند.

وب سایت «کریتراسکای» یمن به نقل از منبعی محلی در استان مأرب امروز دوشنبه گزارش داد که نیروهای دولت نجات ملی منطقه «بئر الشیخ» را در «درگیری‌های شدید» بامداد امروز از نیروهای منصور هادی آزاد کرده‌اند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بعد از آزادسازی بخش‌هایی از شهرستان‌های الجوبه و جبل مراد، هم‌اکنون در منتهی الیه مناطق کوهستانی «جبل عرائش»، «جبل الرویس» و «جبل الخبات» با نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و دولت مستعفی به ریاست منصورهادی درگیر هستند.

انتظار می‌رود بعد از آزادسازی این مناطق درگیری‌ها به سمت رشته کوه «البلق» کشیده شود که یک مانع طبیعی در برابر رسیدن به شهر مأرب است.

مأرب , کشور یمن , کشور امارات متحده عربی ,

حمله به مرکز تجمع سلفی‌ها در مأرب

شب گذشته رسانه‌های وابسته به دولت مستعفی و ائتلاف سعودی مدعی شدند که «حوثی‌ها» (عنوانی که برای انصارالله و دولت نجات ملی استفاده می‌کنند) با موشک یک مدرسه را در شهرستان الجوبه هدف قرار داده و در اثر آن، 39 نفر که عمدتا کودک و زن هستند، کشته شد.

با این حال رسانه‌های یمن و حزب اخوانی الإصلاح (متحد دولت مستعفی) این ادعا را تکذیب کرد و گفتند که مرکزی که هدف قرار گرفته شده، مدرسه بوده اما مدرسه سلفی‌ها وابسته به امارات.

با اینکه هنوز کسی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و مشخص نیست این حمله موشکی بوده یا توپخانه‌ای و یا هوایی ولی بنا به اعتراف این حزب، مرکز «دار الحدیث» واقع در روستای «العمود» در شهرستان الجوبه مرکز تجمع عناصر سلفی بوده است.

مقامات محلی مدعی اند که دو موشک بالستیک از سوی دولت نجات ملی یمن به این مدرسه اصابت کرده است.

همزمان با این حمله ناشناس، روزنامه نگاران و فعالان وابسته به حزب الاصلاح حمله به «یحیی الحجوری»، سرکرده گروه‌های سلفی در استان مأرب را آغاز کردند.

«یوسف عجلان»، روزنامه نگار روزنامه «المصدر» یمن، الحجوری را به فرار از جبهه های نبرد و امتناع از جنگیدن با نیروهای دولت نجات ملی در شهرستان الجوبه متهم کرد و گفت که سرکرده سلفی‌ها ترجیح داده است که طلاب مرکز «دار الحدیث» را از شهرستان مذکور به خارج از مأرب (احتمالا استان بزرگ حضرموت) منتقل کند.

«پرتال خبری یمن» در این باره نوشت: «اظهارات و توییت‌های عجلان بخشی از سلسله انتقادات به الحجوری از سوی فعالان رسانه‌ای الاصلاح است که اداره شهر مأرب در دست این حزب است».

بر اساس این گزارش، روند انتقادها طی ساعات گذشته رو به افزایش بوده و نشان دهنده «خوشحالی آشکار» از الحجوری است که مرکز متعلق به او در ساعات گذشته مورد حمله قرار گرفته و باعث کشته و زخمی شدن شماری شده است.

این رسانه یمنی در ادامه نوشت: «رهبران این حزب تلاش کردند با متهم کردند حوثی‌ها به دست داشتن در این حمله در الجوبه که تحت سیطره آن‌هاست، جلوی تحقیقات را بگیرند.»

بر اساس این گزارش، دار الحدیث روستای العمده مجتمعی دینی است که امارات هزینه ساخت آن را برای طرفداران الحجوری در راستای تقویت نفوذ خود در برابر اخوانی‌های الاصلاح در شهر مأرب متقبل شده است.

منابع محلی می‌گویند حمله به این مرکز و مجتمع بعد از آن اتفاق افتاد که گروهی از سلفی‌ها حاضر به مشارکت با حزب الاصلاح در نبردهای الجوبه نشده‌اند.

این منابع احتمال می‌دهند که جنگنده‌های ائتلاف سعودی اقدام به بمباران این مجتمع آموزشی و دینی کرده است. در عین حال برخی از منابع دست داشتن آمریکایی‌ها در حمله به این مرکز را بعید ندانستند.

فرار سعودی‌ها از شبوه

از استان شبوه (واقع در جنوب استان مأرب) هم خبر می‌رسد که نیروهای سعودی از فرودگاه «عتق» واقع در این استان عقب نشینی کرده‌اند.

این نیروها از دوسال پیش وارد این فرودگاه شده بودند که شب گذشته این فرودگاه را به مقصد «العبر» و الودیعه» (گذرگاه‌های مرزی بین یمن و عربستان) ترک کرده‌اند.

نیروهای سعودی همه تجهیزات خود را در کامیون‌ها بار زده و دکل ارتباطات مختص خود برای اتصال به شبکه ارتباطی عربستان را نیز با خود برده‌اند.

 

انتهای پیام/