شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#جدید

عطوان: عربستان خودش را منزوی کرده است/ بیش از ۴۰۰ میلیون عرب حامی لبنان هستند


عطوان: عربستان خودش را منزوی کرده است/ بیش از 400 میلیون عرب حامی لبنان هستند

عطوان در مقاله جدید خود تاکید کرد که تحریکات اخیر ریاض ضد لبنان در چارچوب یک طرح آمریکایی-صهیونیستی است و تاثیر منفی بر امنیت عربستان خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تنش آفرینی عربستان سعودی ضد لبنان به بهانه انتشار اظهارات «جورج قرداحی» وزیر رسانه این کشور درباره جنگ یمن این روزها به یکی از مهمترین اخبار منطقه تبدیل شده است. جورج قرداحی بیش از دو ماه قبل یعنی پیش از اینکه پست وزارتی در دولت لبنان را بر عهده بگیرد به عنوان یک شخصیت رسانه ای در گفتگو با یکی از تریبونهای شبکه الجزیره اعلام کرده بود که «جنبش انصارالله به کسی تجاوز نکرده و در برابر تجاوزات از خودش دفاع می‌کند و جنگ یمن جنگی بیهوده بوده که باید هرچه سریعتر پایان یابد».

اما انتشار این مصاحبه در بازه زمانی کنونی و در میان بحران‌های متعدد لبنان به دستاویزی برای عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس جهت تنش آفرینی برای تحقق اهدافشان در لبنان تبدیل شده است.

در همین زمینه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله خود به بررسی همین موضوع پرداخته و نوشت، هیاهویی که در حال حاضر درباره برکناری یا استعفای جورج قرداحی به پا شده در چارچوب یک طرح آمریکایی - صهیونیستی برای «ارعاب» ایران و گروه‌های وابسته به آن در منطقه است. آمریکا و اسرائیل تلاش دارند ایران را وادار کنند که از برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود عقب نشینی کند یا اینکه یک حمله نظامی را ترتیب دهند. مسلم است که اکنون عربستان و سه کشور همپیمان آن در حوزه خلیج فارس که سفرای خود را از لبنان اخراج کردند، طرف اصلی این طرح هستند.

عطوان در ادامه مقاله خود به گزارش اخیر «دنیس راس» فرستاده پیشین آمریکا در امور خاورمیانه اشاره کرد که مدعی شده بود «ایران قصد دارد بمب اتم تولید کند و بنابراین آمریکا باید تاسیسات هسته‌ای ایران را از بین ببرد». در این میان 5 شاخص عملی وجود دارد که تاکید می کند سناریو طراحی شده توسط دنیس راس وارد مرحله اجرایی شده و یک تقسیم نقش میان مشارکت کنندگان در طرح مذکور یعنی اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت گرفته است. این پنج شاخص به شکل زیر است:

- شاخص اول مربوط به به گزارش خبری است که رویترز درباره گشت‌زنی یک بمب افکن غول پیکر آمریکایی در کنار یک جنگنده صهیونیستی «اف 15» در آسمان شبه جزیره عربستان و خلیج فارس منتشر کرده و در قالب یک پیام تهدید آمیز برای ایران بود.

- مورد دوم مربوط به اظهارات «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اجلاس سران گروه 20 بود که اظهار داشت، «بحران عربستان با لبنان به دلیل سیطره حزب الله است و لبنان باید از این سیطره آزاد شود. همچنین مذاکرات با ایران متوقف شده و هیچ پیشرفت خوشبینانه‌ای حاصل نشد و به همین دلیل تاریخی نیز برای دور بعدی مذاکرات تعیین نشده است». این مسئله نشان می‌دهد که جورج قرداحی قربانی این ماجرا شده است.

- مورد سوم تجاوزات شدید جنگنده‌های صهیونیستی به حومه شمالی دمشق است.

- شاخص چهارم به مانور نظامی اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی با سلاح‌های مختلف مربوط می‌شود که یک جنگ همه جانبه را شبیه سازی کرده و در آن هزاران سرباز و نیروی امنیتی جهت مقابله با ناآرامی‌ها در روستاهای عربی مشارکت کرده‌اند؛ ناآرامی‌هایی که در صورت آغاز جنگ احتمالی با ایران به وجود خواهد آمد. این مانور شامل نحوه زندگی شهرک نشینان اسرائیلی در روستاها و شهرها و پناهگاه‌ها برای یک مدت طولانی و مقابله با هزاران موشکی است که از چندین جبهه از جمله جنوب لبنان و غزه، اراضی اشغالی را هدف می‌گیرند.

- موضوع پنجم اظهارات «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که طی سخنرانی ماه گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرده و گفت: «برنامه هسته‌ای ایران به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده و تسامح ما نیز همین طور... اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت، بخش زیادی از این تهدیدها موضوع جدیدی نیست. همانگونه که هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی «التنف» در سوریه پاسخی به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه «تدمر» بود دور از انتظار نیست که پاسخ های دیگری با اندازه و تاثیر گذاری بیشتر در راه باشد. شاید موشک‌هایی که اطراف سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار داد پیام هشدار آمیزی باشد مبنی بر اینکه حمله بعدی ممکن است علیه پایگاه «عین الاسد» در الانبار صورت بگیرد.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد، اما مشارکت عربستان سعودی در این سناریوی آمریکایی- اسرائیلی با بحران آفرینی ضد لبنان به خاطر اظهارات جورج قرداحی ممکن است اتفاق بسیار خطرناک و جدی باشد که می‌تواند بر امنیت و ثبات عربستان تاثیر منفی بگذارد؛ به این صورت که ممکن است پاسخ به این اقدام عربستان از جانب ائتلاف انصارالله یمن صورت بگیرد که این پاسخ صرفاً مربوط به سیطره این جنبش بر شهر استراتژیک «مأرب» نیست و ممکن است با حملات بیشتر آن به عمق عربستان همراه شود.

در پایان مقاله عطوان آمده است، همچنین ممکن است برخی اهداف اقتصادی و نظامی عربستان در عراق نیز مورد حمله قرار بگیرد. هیچ جنگی در آینده یکطرفه نخواهد بود و بحران های سیاسی و معیشتی تنها منحصر به لبنان نخواهد شد. باید بگوییم که عربستان سعودی نمی‌تواند لبنان را منزوی کند و در واقع خودش را منزوی کرده است. تنها 3 کشور حوزه خلیج فارس هستند که از عربستان حمایت می کنند؛ این در حالی است که بیش از چهارصد میلیون عرب حامی لبنان بوده و در شرایط بحرانی با ملت این کشور همبستگی می‌کنند.

انتهای پیام/