علیرضا حاجیان زاده، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره آخرین وضعیت تولید محتوای آموزشی برای کودکان در مهد های کودک گفت: بخش نامه های جدید ابلاغ شده و بسته های یادگیری و تعلیم و تربیت برای مهد کودک ها معرفی شده است.

او با بیان اینکه در آینده برای آموزش مربیان مهد های کودک برنامه هایی خواهیم داشت، افزود: افزایش شهریه مهد های کودک ربطی به تدوین محتوا های آموزشی جدید برای این گروه سنی ندارد چرا که شهریه، هزینه هایی است که در مهد کودک انجام می شود وچون مهد کودک ها غیر دولتی هستند قاعدتا باید هزینه های خود را از شهریه ها و مشارکت مردم تأمین کنند.

حاجیان زاده ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت ها که در کشور وجود دارد هر سال این افزایش قیمت برای مدارس و مهد های کودک نیز اعمال می شود؛ امسال نیز مانند سال گذشته افزایش شهریه اعمال شده است اما این میزان افزایش بر اساس مصوبات سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین می شود و تصمیم گیرنده اصلی آن نیز وزارت آموزش و پرورش نیست. براساس درصدی که به ما اعلام شده است ما بخشنامه ای تنظیم کردیم که باز هم براساس تصمیم آموزش و پرورش استان، بین 15 تا 32 درصد افزایش قیمت شهریه مهد های کودک را داشته باشیم.

او با بیان اینکه در دوران پیش از دبستان موضوع کتب آموزشی مطرح نیست چرا که کودکان 0 تا 6 سال مورد هدف هستند، افزود: مسائلی که بیشتر مورد هدف است موضوع تربیت، مهارت های مختلف و.. بوده تا کودکان بتوانند آمادگی شرکت در آموزش های رسمی وزارت آموزش و پرورش را پیدا کنند.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: در مناطق دو زبانه، موضوع زبان آموزی فارسی با احترام به زبان مادری مطرح است. کودکانی که به سن مدرسه رفتن نزدیک می شوند باید زبان فارسی را یادبگیرند چرا که در برخی از مناطق ایران بسیاری از اقشار دو زبانه هستند و زبان فارسی نیز زبان ملی و عمومی است و همه باید آن را یادبگیرند.

حاجیان زاده گفت: عمده کتاب هایی که معرفی می شوند برای آن است که مربیان روش ها را یاد بگیرند، به روز شوند تا بتوانند با کودکان کار کنند.  بیشتر مربیان محور هستند و ما معتقد نیستیم که باید برای کودکان کتاب درسی تولید کنیم.

او درباره جزئیات عدم اعطای مجوز جدید به مهد های کودک تصریح کرد: مهد های کودک دارای مجوز، مجوز خود را از سازمان بهزیستی دریافت کردند و  طی بخشنامه ای اعلام کردیم این مجوز ها تا پایان سال 1400-1401 تمدید می شوند.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه سازمان تعلیم و تربیت سازمانی تازه تأسیس است و باید مقررات، آیین نامه ها و استاندارد های جدید تدوین کند، ادامه داد: طبق مصوبه و اساس نامه مجوز جدید برای مهد های کودک تا زمانی که بخشنامه های جدید تدوین نشود، صادر نمی شود.

حاجیان بیان کرد: صادر نشدن مجوز جدید کوتاه مدت است و در اولین فرصت که آیین نامه ها به تصویب هیئت امنا برسد، مراحل صدور مجوز آغاز خواهد شد.

او با اشاره به اینکه  به محض ابلاغ آیین نامه های جدید به مهد های کودک 6 ماه فرصت داده می شود که برای دریافت مجوز جدید از سازمان تعلیم و تربیت اقدام کنند، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده آیین نامه ها پایان سال 1400 ابلاغ می شود و مهد های کودک تا شهریور ماه سال آینده فرصت دارند مجوز جدید دریافت کنند.

او با بیان اینکه مهد های کودک اگر استاندارد های ما را داشته باشند، مشکلی برای دریافت مجوز جدید نخواهند داشت، افزود:  اگر مهد های کودک استاندارد های ما را نداشته باشند باید تغییر وضعیت دهند و موارد را اصلاح کنند. تمام استانداردهای جدید شامل فضای آموزشی و ساختمانی، تجهیزات، انواع مربیان، برنامه های اجرایی و... است.

حاجیان زاده بیان کرد: مهد های کودک اگر نتوانند تغییر وضعیت دهد، برای ادامه کار با مشکل برمی خوردند.

انتهای پیام/4