با شیوع بیماری کرونا نیاز به اهدای خون بیشتر شده است و اهدای خون باید دائمی و همیشگی باشد تا نیاز بیماران به این ماده حیاتی برطرف شود.

به گزارش علاج نیوز،  خون‌ و‌ فرآورده های خونی یک ماده حیاتی محسوب می‌شود که نیاز بیماران تالاسمی و همو فیلی و به خصوص مصدومان حوادث ترافیکی است و نبود این ماده مهم باعث گرفتن جان هزاران بیمار در کشور و حتی دنیا می‍شود؛ نیاز به خون و فرآورده ها همیشگی است و در شرایط امروز که بیماری کرونا روند نزولی پیدا کرده است و عمل‌های جراحی افزایش داشته توزیع خون در بین بیمارستان ها و مراکز درمانی افزایش چشمگیری پیدا کرده و برای پاسخ به نیاز بیمارستان ها و بیماران افراد اهدا کننده باید مشارکت بیشتری در این کار خیر داشته باشند.

با شروع فصل سرما میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش پیدا می‌کند و این موضوع سبب شده تا میزان ذخایر انواع گروه‌های خونی دچار چالش‌هایی شود

بر اساس استاندارد‌های جهانی به آقایانی که چهار بار در سال و به خانم‌هایی که سه بار در سال خون اهدا می‌کنند اهداکننده مستمر گفته می‌شود و باید گفت در همه شاخص‌های اهداف با فاصله بسیاری از همه کشور‌های منطقه جلوتر هستیم؛ بر اساس آمار  اهدای خون بانوان در کشور ۵ درصد است، در صورتی که ۹۵ درصد اهدا کنندگان خون را آقایان به خود اختصاص می‌دهند که علت اصلی آن وجود برخی باور‌های غلط در بین بانوان است و البته  انجام برخی از فعالیت‌ها از قبیل تتو حجامت از جمله عواملی است که از لحاظ استاندارد جهانی تا مدت یک سال معافیت از اهدای خون را به همراه خواهد داشت.

علت افزایش نیاز به خون چیست؟

توجه به اهدای خون و گسترش این امر خدایی موضوعی پسندیده است اما به دلیل   رشد تخت های بیمارستانی در کلان شهرها، افزایش عمل‌های جراحی تخصصی و فوق تخصصی و پیوند اعضا و گسترش مراکز خون و انکولوژی در سراسر کشور نیاز به خون و فرآورده های آن  با گسترش رو به رو شده است.

به گفته حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون  استفاده از کیسه های فیلتردار جهت بیماران تالاسمی و اشعه دهی به خون و فرآورده های آن و همچنین تهیه فرآورده های خون به روش آفرزیس جهت مصرف بیماران مبتلا به سرطان و بیماریهای خونی و شیمی درمانی از فعالیت های مهم مراکز خون در کشور بوده و باید جوابگوی بیمارستان ها از نظر تامین خون و فرآورده های آن جهت بیماران خاص باشیم.

 حاجی بیگی با اعلام اینکه با راه اندازی طرح شبکه ملی خونرسانی کشور و فعالیت مستمر این شبکه به منظور تامین خون بیماران نیازمند و افزایش ذخایر خون در استانهای پر مصرف جوابگوی نیاز بیماران در مراکز درمانی و بیمارستانی بوده ایم، اظهار کرد: درکشورهای دیگر تنها با صرف هزینه های بسیار سنگین موفق به جذب اهداکنندگان خون می گردند ولی مردم شریف ایران با ایثار و فداکاری خود داوطلبانه به اهدای خون مبادرت می ورزند.

لزوم اهدای خون سالم در تمام فصول سال به خصوص سرما // بیماران و نیازمندان چشم به راه اهدای خون خیرین و افراد نوع دوست


همراهی ستودنی مردم ایران با فرهنگ اهدای خون در روزهای شیوع کرونا

البته موضوع کاهش ذخایر خونی  آن هم در شرایط بیماری کرونا در سراسر جهان مطرح شده و تنها مختص ایران نیست اما بر اساس  آمار سازمان جهانی بهداشت به طور متوسط ۲۰ الی ۳۰ درصد از ذخایر خونی کشورها در طوران پاندمی کرونا کاسته شده که این میزان در برخی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی تا ۵۰ درصد هم گزارش شده است؛ با وجود آنکه همه ساله  پس از تعطیلات تابستان و با بازگشایی مدارس میزان اهدای خون با افزایش رو به رو می‌شد اما امسال این اتفاق رخ نداد و در  آمریکا میزان اهدای خون نسبت به آخرین ماه تابستان ۱۰ درصد کاهش داشته است البته باید گفت که در ایران و با وجود ادامه پیک‌های متعدد کرونا  سازمان انتقال خون ایران  کاهش کمتری  و  در حدود ۸ درصد نسبت به سال قبل از همه گیری کرونا را تجربه کرد و در همین دوران  رکورد ۸ ساله اهدای بانوان در طول سال گذشته شکسته شد.

بر اساس آمار در  استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گیلان، فارس و سیستان و بلوچستان میزان مصرف خون و فرآورده های آن افزایش یافته است.

افزایش ۴۰ درصدی نیاز به خون در مراکز درمانی تهران

محمد رضا مهدی زاده مدیر کل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به کاهش میزان مراجعه به مراکز انتقال خون با شروع فصل سرما در سطح استان تهران اظهار کرد: در شرایط کنونی میزان مراجعه به مراکز انتقال خون سطح استان تهران با سرد شدن هوا کاهش پیدا کرده است.

لزوم اهدای خون سالم در تمام فصول سال به خصوص سرما // بیماران و نیازمندان چشم به راه اهدای خون خیرین و افراد نوع دوست

او ادامه داد: با بهتر شدن وضعیت شرایط بیماری کرونا در سطح استان تهران و افزایش عمل‌های جراحی غیر اورژانسی نیاز به خون سالم و فرآورده‌های آن در گروه‌های مختلف خونی افزایش چشمگیری پیدا کرده است و مردم  باید مشارکت بیشتری در این کار خبر داشته باشند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه میزان ذخایر خون در تهران شکننده، اما بحرانی نیست، گفت: در سطح استان تهران ۱۶۷ بیمارستان و مرکز درمانی فعالیت می‌کنند و بسیاری از عمل‌های جراحی سنگین در تهران انجام می‌شود؛ بنابراین مردم باید مشارکت بیشتری در زمینه اهدای خون داشته باشند.

مهدی زاده گفت: میزان مراجعه به مراکز انتقال خون استان تهران روزانه در حدود ۱۳۰۰ نفر است و نیازمند ۱۵۰۰ واحد خون در طول روز هستیم، تا نیاز بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران برطرف شود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران افزود: در شرایط کنونی نیاز به گروه‌های خونی منفی بیشتر از گروه‌های مثبت است و کمبود‌هایی در بین این گروه‌ها دیده می‌شود.

زمان مناسب برای اهدای خون بعد از ابتلا به کرونا

او بیان کرد: در هفته‌های اخیر با سرعت گرفتن واکسیناسیون و روند نزولی پیک پنجم درخواست بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی از ۱۴۰۰واحد به ۲۱۰۰ واحد افزایش پیدا کرده است و این به معنای افزایش ۴۰ درصدی درخواست مراکز درمانی به خون و فرآورده‌ها در تهران است.

مهدی زاده گفت: افراد دو هفته پس از تزریق واکسن‌ کرونا می‌توانند اقدام به اهدای خون کرده و افراد یک ماه بعد از بهبودی بیماران کرونایی می‌توانند خون سالم خود را اهدا کنند.

با گذشت زمان از شیوع بیماری کرونا و از آنجایی که هنوز نیاز به این بیماری دیده می‌شود بسیاری از مراکز درمانی نیازمند خون و فراورده‌های خونی هستند و از شهروندان درخواس می‌شود که این اقدام خدا پسندانه را انجام دهند.