شهر خبر

نخعی در تشریح جلسه کمیسیون انرژی مجلس:

باید تدابیری برای مدیریت منابع آب اتخاذ شود

باید تدابیری برای مدیریت منابع آب اتخاذ شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیش‌بینی بارندگی‌های کم در پاییز سالجاری، حاکی از آن است که باید تدابیر خاصی را برای مدیریت منابع آبی بیاندیشیم.

مصطفی نخعی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون انرژی، رئیس سازمان هواشناسی کشور حضور یافت و گزارشی در خصوص سال آبی گذشته کشور ارائه داد.

وی بیان کرد: براساس این گزارش، سال آبی گذشته از مهر ۹۹ آغاز شده و تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه داشت که در بازه ۳۰ ساله اخیر یکی از بدترین سال‌های آبی کشور بوده است، ما بسیار پایین‌تر از حد نرمال بارندگی داشتیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی‌هایی نیز در خصوص سال آبی جدید که از مهر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ است، مطرح کرد.

نخعی افزود: از ابتدای سال آبی جاری که یک ماه و اندی از آن می‌گذرد، طبق برآورد نرمال باید ۱۱ میلیمتر در کشور بارندگی می‌داشتیم، اما فقط ۶ میلیمتر بارندگی تحقق یافته و ۵ میلیمتر کم‌تر از حد نرمال بارندگی داشتیم.

وی گفت: بارندگی‌های کم در سال آبی گذشته و به دنبال آن ذخایر آبی نامطلوب در بسیاری از سدهای کشور و پیش‌بینی بارندگی‌های کم در پاییز سالجاری، حاکی از آن است که باید تدابیر خاصی را برای مدیریت منابع آبی بیاندیشیم تا در تأمین آب شرب و آب صنایع به مشکل برنخوریم.

نخعی تأکید کرد: طبیعتا این امر مسلتزم نگاه ویژه و تدابیری است که باید اتخاذ شود. سؤالاتی در خصوص باروری ابرها، شرایط ایستگاه‌های هواشناسی و گله‌مندی‌هایی از پیش‌بینی‌هایی که بعضا درست انجام نمی‌شود و مشکلاتی را به همراه دارد در جلسه مطرح شد و رئیس سازمان هواشناسی توضیحاتی ارائه کرد و از بودجه کم سازمان هواشناسی نیز گله‌مند بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه منابع فیزیکی و تقویت ایستگاه‌های هواشناسی برای رصد دقیق‌تر و بهتر از شرایط هواشناسی کشور یکی از اولویت‌هایی است که باید دنبال شود.

وی افزود: رئیس سازمان هواشناسی تأکید داشت که مجلس در بحث افزایش بودجه این سازمان به منظور افزایش ایستگاه‌های هواشناسی جهت سنجش و پیش‌بینی بهتر و دقیق‌تر همکاری لازم را داشته باشد و مقرر شد کمیسیون انرژی در بودجه سال ۱۴۰۱ به این موضوع توجه کند.