شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیسی

رئیسی در دو راهی علما و حامیان

برخی رسانه‌ها و حامیان رئیسی در روزهای اخیر با اهانت به مرجعیت حاشیه ساز شدند و سکوت رئیسی در مقابل آنها نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

رئیسی در دو راهی علما و حامیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – اظهارات اخیر آیت‌‎الله صافی‌ گلپایگانی در دیدار با قالیباف و هجمه‌ای که طیفی افراطی به ایشان کردند، در روزهای گذشته حواشی بسیاری به همراه داشت. علما و سیاسیون واکنش‌هایی نشان داده و نقد کردند و سایت رجانیوز نیز نهایت ناگزیر به دلجویی شد. در این بین اما برخی نگران تکرار اتفاقاتی شدند که در دولت احمدی‌نژاد تجربه شده بود. دلیلش نیز سکوت آقای رئیسی و عدم موضع‌گیری در این رابطه بود. برخی تصور کردند که نکند ادامه این رویه موجب دوباره مکدر شدن رابطه علما و روحانیون قم با دولت اصولگرا شود. مثلا کانال تلگرامی «عصرما» در مطلبی به او هشدار داد که در چاهی که احمدی‌نژاد افتاده بود، نیفتند و نوشت: «کسی که با حمایت و تبلیغ همین مراجع و روحانیون به ریاست‌جمهوری رسیده ‌چطور می‌تواند فقط نظاره گر باشد، مگر آنکه حامیان گذشته را مانعی در مسیر خود ارزیابی کرده باشد و همین اول راه رسیده باشد به جایی که احمدی‌نژاد‌‌ بعد چهار سال رسیده بود».

برخی سیاسیون نیز تقریبا همین نظر و نگران را دارند. مثلا ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس البته معتقد است که رئیسی در یک دوراهی مانده و نمی‌داند که از آیت‌الله صافی گلپایگانی دفاع کند یا حامیان خود که اکنون به علما اهانت کرده‌اند. 

او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» ضمن اشاره به اینکه «بخشی از اصولگراها متاسفانه به دروغ می‌گویند که طرفدار دین و ارزش‌ها و انقلاب هستند» گفت: «به نظر من بخشی از این اصولگراها کاملا منافقانه حرف می‌زنند. از یک طرف می‌گویند که ذوب در ولایت هستیم و از طرف دیگر به راس آن ولایت که امام بود و می‌گفت توهین به مراجع رشته ارتباط انشان را با ائمه اطهار قطع می‌کند، توجه ندارد. این حرفی بود که امام قبلا انقلاب می‌گفتند».

وی افزود: «من نمی‌دانم این‌ها چگونه مدعی هستند که مدافع ولی فقیه هستیم و اینچنین به مراجع توهین می‌کنند! البته عجیب هم نیست چون این‌ها همان‌هایی هستند که به منزل آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی حمله کردند. به نظر من این‌ها قطعا در اینکه مدافع ارزش‌های دینی یا ولایت فقیه هستند، صادق نیستند».

قوامی در پاسخ به اینکه آیا سکوت آقای رئیس جمهور در قبال این جریان موجب نگرانی از تکرار دوران احمدی‌نژاد و رابطه مکدر دولت و مراجع نمی‌شود؟ گفت: «به نظر من آقای رئیسی دچار یک مشکل و یک تناقض درون گروهی شده است. یعنی الان مانده که چه کند چون این‌ها همان‌هایی هستند که پشت سر او بودند و برایش رای جمع کردند. آقای رئیسی هم که قطعا راضی به اهانت به مراجع نیست چون من او را میشناسم و می‌دانم؛ نمی‌تواند موضع‌گیری کرده و با این‌ها برخورد کند. به این خاطر که بخشی از همین‌ها بودند که آقای رئیسی را سر کار آوردند. بر این اساس آقای رئیسی بین دو راه مانده و نمی‌داند که از مراجع حمایت کند و طرفداران خود را از دست دهد یا از این‌ها حمایت کند و شاهد تبعات آن باشد؟! خلاصه راهش همین است که فعلا سکوت کرده و چیزی نگفته است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه نتیجه سکوت رئیسی و ادامه راه فعلی از سوی افراطیون چیست؟ گفت: «این‌ها حملات اینچنینی را می‌کنند که علمای دیگر سکوت کنند و قضیه تمام شود. آنها قضیه را تمام شده فرض می‌کنند چون آقای صافی گلپایگانی که قطعا علیه آنها موضع‌گیری نکرده یا حرفی نمی‌زدند. به این صورت است که دیگران را ساکت می‌کنند تا سایر علما هم حواسشان باشد که با اصولگرایان درگیر نشوند».

وی ادامه این رویه را منجر به حاشیه نشینی و انزوای علما دانست و گفت: « همین حالا هم علمایی که به شدت از این وضع و اوضاع کشور ناراحت هستن حرف نمی‌زنند و خودشان را کنار کشیده‌اند. به هر صورت الان شخصیت‌ها و علمایی که مجیزگوی حکومت نیستند، به حاشیه رانده شده‌اند و متاسفانه خیلی وقت است که اینچنین است».

قوامی در پاسخ به اینکه رئیسی باید در این میانه چطور عمل کند؟ گفت: «من اگر جای رئیسی بودم حتما از آقای صافی گلپایگانی دفاع و حمایت علنی می‌کردم برای اینکه او مورد اعتماد کامل حضرت امام بود . او کسی بود که امام وی را به عنوان اولین نفر برای شورای نگهبان انتخاب کرد. او البته بعد از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفا کرد چون خیلی موافق تشکیل مجمع تشخیص نبود. خلاصه من اگر جای آقای رئیسی بودم الان از او حمایت می‌کردم و به اصولگرایانی که توهین کرده‌اند هم نصحیت می‌کردم که حرمت مراجع تقلید را حفظ کنند و حرف مراجع از دریچه دلسوزی است نه سیاسی. به نظر من این رویکرد به نفع شخصیت آقای رئیسی است».