شهر خبر

نتیجه عدم تبیین شروط رهبر انقلاب برای مذاکره هسته‌ای غرق شدن بدنه وزارت خارجه در تاکتیک است


نتیجه عدم تبیین شروط رهبر انقلاب برای مذاکره هسته‌ای غرق شدن بدنه وزارت خارجه در تاکتیک است

مصطفی خوش‌چشم در مراسم رونمایی کتاب «سند صیانت» گفت: اندیشه‌های رهبری در درباره شروط مذاکرات بخوبی تبیین نشده است به همین دلیل است که بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه نگاه درستی از مذاکرات و لغو تحریم‌ها ندارد و غرق در مسائل تاکتیکی می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از دو کتاب «نبرد نافرجام» و «سند صیانت» عصر امروز با حضور محمّدصادق کوشکی، سیدمصطفی خوش‌چشم، مسئولان دانشگاه جامع امام حسین(ع)، اندیشمندان و علاقه‌مندان در نمایشگاه دائمی انتشارات دانشگاه امام حسین علیه السلام برگزار شد. این دو اثر به همت مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) به رشته تحریر در آمده است.

کتاب «سند صیانت» با قلم حامد اسفندیاری شروط رهبر انقلاب در امضای برجام را واکاوی کرده و کتاب «نبرد نافرجام» توسط مهدی فلاحیان و حامد فاضلی، مسئله تحریم در اندیشه معظم‌له  را مورد بررسی قرار داده است.

 دانایی در بین اعضای جامعه کم‌فروغ شده است 

در ابتدای این جلسه محمدصادق کوشکی صحبت کرد و در سخنانی گفت: خلوتی و کم فروغی برنامه‌های مربوط به کتاب علامت هشداردهنده جدی از وضعیت فرهنگ و علم است. متأسفانه وضعیت به‌گونه‌ای شده است که اگر بگویند فلان فوتبالیست یا بازیگر در جایی است، تجمع بسیار بزرگی صورت می‌گیرد، اما برای مراسمات مربوط به نقد و بررسی کتاب چنین تجمعی را شاهد نیستیم. این اتفاق نشان‌دهنده این رویداد تلخ است که دانایی در بین ما کم فروغ شده است.

وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود که سرانه مطالعه در کشور 16، 21 و 25 دقیقه است، یعنی وضعیت خوبی حاکم نیست. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در دین ما اولین دستور خداوند به انسان این بوده است که: «بخوان». همچنین خداوند به قلم قسم می‌خورد و برای آن عبارت «نوشتن» را به کار می‌برد. این حجم زیاد توصیه به گرامیداشت قلم، کتاب و نوشتن نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

کتاب , برجام , رهبر ,

این استاد دانشگاه با اشاره به فراوان‌ترین تأکید رهبر انقلاب گفت: فارغ از این قضیه، در 15 سال گذشته فراوان‌ترین تأکید و پربسامدترین مفهوم که در سخنان مقام معظم رهبری اشاره شده است، توصیه به کتابخوانی است. شاید عده‌ای باور نکنند و بگویند پربسامدترین سخنان ایشان در حوزه‌های دشمن‌شناسی بوده است، اما باید بگویم بیشترین توصیه و تأکید ایشان در 15 سال اخیر، «کتابخوانی» است. این موضوع گله‌ای را از مقلدان و رهروان ولایت باز می‌کند که چرا به این توصیه بی‌توجه بوده‌اند؟ باید این سؤال را از قشر حزب‌الهی پرسید که چرا کتابخوانی در بین‌شان کم فروغ است و به این درخواست رهبر انقلاب کم‌توجه بوده‌اند؟

شروط 9 گانه امضای برجام را نه دولت وقت جدی گرفت، نه مجلس نهم

کوشکی با اشاره به دو کتاب «سند صیانت» و «نبرد نافرجام» گفت: موضوعی که در این 2 کتاب انتخاب شده است، بسیار مهم و درست است، چرا که بسیاری از موضوعاتی که رهبر انقلاب مطرح می‌کنند نیازمند توضیحات و تحلیل‌هایی است که بتواند به پژوهشگران و تصمیم‌گیران کمک کند. این افراد باید بدانند که چرا مقام معظم رهبری شروط 9 گانه‌ای را برای پذیرش برجام مطرح کردند؛ همان شروطی که نه دولت وقت جدی گرفت و نه مجلس نهم. رهبری نیز بعداً در جمله‌ای سربسته به رعایت‌نشدن این شروط اشاره کردند. در کتاب «سند صیانت» تحلیل شده است که این شروط چه بوده و هم‌چنین در کتاب «نبرد نافرجام» فکر و اندیشه آیت الله خامنه‌ای درباره تحریم تحلیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: با این حال بنده معتقدم که در هر دو کتاب این امکان وجود داشت که متفاوت‌تر کار شود. برای مثال در کتاب «سند صیانت»، نویسنده باید روی خود شروط متمرکز می‌شد، شأن نزول آنها را بیان می‌کرد و توضیح می‌داد که اگر این شروط رعایت می‌شد چه فایده‌ای را به همراه داشت و حالا که رعایت نشده است چه زیانی به جامعه ما وارد آمده است. هم‌چنین درباره کتاب دیگر معتقدم که بخشی از آن قابل حذف است، بدون آنکه خللی به اصل مطلب وارد شود.

خلأ در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی باعث نقش‌آفرینی دشمنان شده است

مصطفی خوش‌چشم دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: چیزی که انگیزه شد تا در این مراسم شرکت کنم، نوشته‌شدن کتابی درباره تحریم و بررسی نگاه رهبر انقلاب در این زمینه است. بنده معتقدم که گفتمان انقلاب اسلامی و شاخص‌ها هنوز به خوبی برای جامعه تبیین نشده و مؤلفه‌های آن برای دوست‌داران انقلاب اسلامی، چه در داخل و چه در خارج بیان نشده است. همین موضوع باعث شده است که فضای تبیینی خالی باشد و دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال ترسیم چهره‌ای انحرافی از این مؤلفه‌ها باشند. در این زمینه تلاش برای تبیین سخنان و بیانات امام و رهبری بسیار لازم و ضروری است. این موضوع نه تنها برای جامعه عمومی بلکه برای جامعه نخبگانی نیز لازم است. به همین منظور است که دانشگاه عالی دفاع با تأسیس یک مؤسسه پژوهشی سراغ تبیین این موضوعات رفت.  

 اعترافات بایدن، کری، کلینتون و اوباما برای طراحی استراتژی «چماق و هویج» 

وی با اشاره به مقوله تحریم گفت: یکی از موضوعاتی که لازم است درباره آن محصولاتِ فکری زیادی تولید شود، مقوله «تحریم» است. این مقوله با ما بسیار عجین شده است، چرا که اصلی‌ترین اسلحه آمریکایی‌ها در برخورد با ما همین موضوع بوده است. نزدیک به دو دهه است که آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند تغییر رژیم در ایران میسر نیست، فلذا اگر جلوی رشد سریع انقلاب اسلامی را نگیرند، بزودی جایگاه‌شان را در خاورمیانه از دست می‌دهند. اینها اعترافات خانم کلینتون، آقای کری، آقای جو بایدن و اوباما در کنگره آمریکا در زمان حکومت بوش است. در حقیقت از همان زمان به دنبال تهیه استراتژی مهار جمهوری اسلامی ایران بودند و سیاست اصطلاحاً «چماق و هویج» را از همان زمان طراحی کردند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی از تحریم صحبت می‌کنیم، از وضعیتی سخن می‌گوییم که سخت‌ترین دشمنان آمریکا شاید تنها یک سوم تحریم‌هایی که بر کشورمان اعمال شده است را تحمل کرده باشند و چه بسا تحریم‌هایی که بر ما اعمال شد قابل قیاس با هیچ کشور دیگری نباشد. باید دقت داشت که تحریم‌ها در 8 شاخه مختلف طراحی شده و بر کشورمان اعمال شده است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در تبیین این موضوع به جامعه ایرانی منفعلانه عمل کردیم. در این بین، مقام معظم رهبری بارها درباره موضوع تحریم صحبت کردند و از همان ابتدا که اجازه دادند دولت آقای روحانی به سمت مذاکره برود همیشه تأکید می‌کردند که باید اقتصاد مقاومتی و ملی را دریابید چرا که مشخص بود اولاً تعلیق یکسری از تحریم‌های غیرمؤثر اتفاق می‌افتد و ثانیاً برای اینکه تحریم لغو شود باید اسلحه اصلی را ناکارآمد کرد. اگر اسلحه دشمن بی‌ارزش نشود، هیچ‌گاه آن را بر زمین نخواهند گذاشت.

در امضای برجام غرق تاکتیک شدیم و از سخنان رهبر انقلاب غافل!

این تحلیلگر مسائل خارجی بیان داشت: متأسفانه اندیشه‌های رهبری در این بخش بخوبی تبیین نشده است. به همین دلیل است که بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه نگاه درستی از مذاکرات و لغو تحریم‌ها ندارد و غرق در مسائل تاکتیکی می‌شود. برجام اصلاً در چارچوب درستی پیش نرفت و نگاهمان به طرف آمریکایی نگاهی منفعلانه بود. از این نظر است که این کتاب بسیار خوب است. امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد که تا این اندازه اندیشه‌های رهبری مظلوم باقی نماند.

در پایان این مراسم مهدی فلاحیان نویسنده کتاب «نبرد نافرجام» صحبت کرد و پس از آن از 2 کتاب «نبرد نافرجام» و «سند صیانت» رونمایی شد.

 کتاب , برجام , رهبر ,

انتهای پیام/