شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اپل

نزول فلزات گرانبها با انتشار آمار تورم / صعود ۳شاخص اصلی به رغم افت اپل و آمازون

قیمت طلا در معاملات روز گذشته فلزات گرانبها و از همان ابتدای ساعات معاملات، به شدت کاهش یافت و با توجه به انتشار داده‌های تورم ایالات متحده در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز بسته شد.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ داده‌های تورم ایالات متحده که همزمان با افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری و شاخص دلار آمریکا منجر به عقب نشینی بازار فلزات گرانبها شد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۱۵ دلار کاهش به قیمت ۱۷۸۴.۱۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۶ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۸۹ دلار در هر اونس معامله شد.

گزارش شاخص هزینه اشتغال در سه ماهه سوم ایالات متحده که روز گذشته منتشر شد، افزایش ۱.۳ درصدی نشان می‌دهد که بالاتر از پیش‌بینی‌های ۰.۹ درصدی بوده است. شاخص هزینه‌های مصرف شخص ۰.۳ درصد نسبت به ماه آگوست و ۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این داده‌ها سیاست‌های پولی ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد. داده‌های اقتصادی همچنین منجر به صعود شاخص دلار آمریکا و در نهایت موجب افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی و عمدتا نزولی داشتند. در ایالات متحده آمریکا اما هر سه شاخص اصلی صعودی شد و معاملات هفته و ماه اکتبر مثبت به پایان رسید. این در حالی است که دو شرکت اپل و آمازون از تاثیر مشکلات زنجیره تامین بر روی عملکرد خود خبر دادند و در حالی که تصور می‌رشد بازارها از این مساله تاثیر بپذیرد اما چنین نشد.

در دیگر اخبار روز گذشته شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو ۴.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت در حالی که در ماه سپتامبر این افزایش به ۳.۴ درصد می‌رسید. آمار ماه اکتبر ۲۰۲۱ بالاترین آمار از سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده است.

در بازارهای کلیدی خارجی روند کاهشی قیمت نفت خام ادامه یافت و هر بشکه نفت خام به قیمت ۸۲.۳۰ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا اما با اندکی افزایش به ۱.۶۱۲ درصد رسید.

طلا 1

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از  مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است چرا که قیمت‌ها همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه در روند صعودی چهار هفته‌ای هستند. با این حال برای حفظ روند صعودی باید قدرت تازه‌ای نمایش داده شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۸۳۶.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به کمتر از سطح پشتیبانی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۹۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۶.۲۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

طلا2

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره

روند صعودی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۱۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۴.۶۹۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۷۶ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳.۶۱۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.