به گزارش برنا، به نقل از تارنمای فرانسوی «مدیا ۲۴ – Medias ۲۴» مغرب، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در یک نشست علنی، قطعنامه ۲۶۰۲ را - که در آن تمدید ماموریت سازمان ملل برای نظارت بر همه‌پرسی در صحرای غربی موسوم به «مینورسو - MINURSO » منتهی به ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲  خواستار شده بود - تصویب کرد.

از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به غیر از تونس و روسیه که رای ممتنع دادند، مابقی اعضا به این طرح که از سوی آمریکا ارائه شده است، رای مثبت دادند.

روزنامه القدس العربی هم به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که روسیه در این نشست از آمریکا خواست تا برخی اصلاحات را در متن اصلی مصوبه بپذیرد که این اقدام به تاخیر ۲۴ ساعته در رای‌گیری منجر شد اما ایالات متحده این اصلاحات را رد کرد.

 تارنمای خبری مدیا ۲۴ مغرب نوشت ؛ «عمر هیلاله - Omar Hilale» سفیر دائم این کشور در سازمان ملل متحد تاکید کرد: قطعنامه ۲۶۰۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد «تداوم» روند مذاکرات را به عنوان تنها چارچوب برای حل و فصل مناقشه منطقه‌ای پیرامون صحرای غربی میان مغرب، الجزایر، موریتانی و پولیساریو تایید می‌کند.

«عمر هیلاله - Omar Hilale» سفیر دائم مغرب در سازمان ملل متحد
 «عمر هیلاله - Omar Hilale» سفیر دائم مغرب در سازمان ملل متحد

یک ماه پیش، دادگاه عالی اتحادیه اروپا دو توافق تجاری با مراکش که اجازه صادرات این کشور از منطقه مورد مناقشه صحرای غربی به اروپا را می‌دهد، لغو کرد.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا
 دادگاه عالی اتحادیه اروپا

مغرب یک شریک تجاری مهم اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و صحرای غربی را به عنوان بخش جدایی ناپذیر خود می‌داند درحالی‌که جبهه پولیساریو که در عرصه بین المللی به عنوان نماینده مردم این منطقه شناخته می‌شود،  در پی استقلال صحرای غربی است.

مغرب کنترل ۸۰ درصد از منطقه صحرای غربی را در اختیار دارد و پیشنهاد خودمختاری را به این منطقه داده است اما بر حفظ صحرای غربی تحت حاکمیت خود اصرار می‌ورزد.​