شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#گفتگو#وزیر خارجه

وزیر خارجه لبنان:

مشکل ایجاد شده میان لبنان و عربستان از طریق گفتگو قابل حل است

مشکل ایجاد شده میان لبنان و عربستان از طریق گفتگو قابل حل است

وزیر خارجه لبنان با اشاره به بحران در روابط میان این کشور با عربستان سعودی، گفت: مشکل ایجاد شده میان لبنان و عربستان از طریق گفتگو قابل حل و فصل است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان سخنانی را در خصوص بحران ایجاد شده روابط کشورش با عربستان سعودی، مطرح کرد. وی گفت: مشکل ایجادشده میان لبنان و عربستان از طریق گفتگو قابل حل است

بر اساس این گزارش، این مقام لبنانی افزود: من با هماهنگی روسای جمهور و دولت لبنان، مدیریت گفتگوها برای غلبه بر مناقشه با عربستان را به عهده خواهم گرفت. شب گذشته عربستان سعودی به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

علاوه بر این، واردات تمامی کالاهای لبنانی به عربستان متوقف شد و عربستان سفیر خود را هم از بیروت فراخوانده است. وزارت خارجه عربستان سعودی در راستای دخالت‌های خود در امور داخلی لبنان مدعی شده است اقدامات بیشتری را برای تغییر رفتار دولت لبنان اتخاذ خواهد کرد.

گفتنی است، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان چندی پیش در یک برنامه ضبط شده تلویزیونی ضمن محکوم کردن اقدامات و جنگ‌های ائتلاف متجاوز سعودی در یمن اعلام کرد که جنبش «انصارالله» در سال‌های جنگ فقط از خود در برابر اقدامات این ائتلاف دفاع کرده است.

وی در بخشی از سخنان خود گفته بود: «من معتقدم جنگ یمن یک جنگ بیهوده است و باید متوقف شود. ملت یمن از خود دفاع می‌کند. آیا چنین ملتی باید مورد تجاوز قرار گیرد». سخنان قرداحی واکنش‌های متعددی را در محافل مختلف لبنان به همراه داشت.

رسانه‌های لبنانی نزدیک به عربستان سعودی به شدت قرداحی را مورد هجمه قرار دادند و مدعی شدند که اظهارات او موجب وقوع یک بحران بزرگ در روابط میان بیروت و ریاض خواهد شد. این رسانه‌ها به صورت آشکار قرداحی را تحت فشار قرار دادند تا از سمت خود استعفا بدهد؛ فشاری که البته جواب نداد و وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اعلام کرد که چنین کاری نمی‌کند.

پس از هجمه‌های داخلی رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی، نوبت به «عبد الرحمن بن مساعد بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی رسید تا به صورت گسترده وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را در فضای مجازی مورد حمله قرار بدهد. این شاهزاده سعودی که از اظهارات قرداحی در انتقاد از جنگ یمن به شدت عصبانی و خشمگین بود، در فضای مجازی ضمن به سخره گرفتن سخنان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، گفت: قرداحی گفته است که در اظهاراتش قصد توهین به عربستان و یا امارات را نداشته است. من خطاب به او می‌گویم: آیا تو خودت احمق هستی یا ما را احمق فرض کردی؟