شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#مهاجرت

اخراج ۷ پناهنده سوری به‌جرم موز خوردن در ترکیه

اخراج هفت پناهنده سوری به‌جرم موز خوردن در ترکیه

اداره مهاجرت ترکیه، هفت مهاجر سوری را دستگیر کرده و می گوید به خاطر اینکه فیلم و عکس موز خوردن این افراد رفتاری تحقیرآمیز علیه شهروندان ترکیه بوده، حکم به احراج آنها داده است.

به گزارش مشرق، تصمیم دولت ترکیه درباره اخراج این پناهجویان سوری در “شبکه های اجتماعی” بازتاب زیادی یافته است و اداره مهاجرت می‌گوید انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی جهت تمسخر شرایط سخت اقتصادی مردم ترکیه انجام شده است

ماجرا از آنجا آغاز شد که فیلمی منتشر شد که در آن یک شهروند ترکیه می گوید: مهاجران سوری از شهروندان ترکیه شرایط زندگی راحت تری دارند و در حالی که او به عنوان شهروند ترکیه نمی تواند حتی از بازار یک موز بخرد سوری ها کیلو کیلو موز می خرند.”

انتشار این فیلم سبب شد چند مهاجر سوری به نشانه مخالفت با تبعیض و تحقیر مهاجران و اقدامات مهاجر ستیزانه، تصاویر موز خوردن خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند و حالا اداره مهاجرت دولت ترکیه اعلام کرده، هفت مهاجر سوری را که تصاویر موز خوردنشان را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند دستگیر کرده و آنها را به کشورشان سوریه اخراج می کند.

بحران اقتصادی ماه های گذشته در ترکیه باعث شده موضوع پناهجویان سوری در این کشور تبدیل به یک پتانسیل تنش زای اجتماعی شود و بسیاری از شهروندان ترکیه، مهاجران خارجی را یکی از دلایل اصلی بیکاری و مشکلات اقتصادی خود بدانند. در همین راستا طی ماه های گذشته تنش اجتماعی بین برخی شهروندان ترکیه ای با مهاجران سوری افزایش یافته است و حتی در برخی شهرها حملاتی علیه خانه ها و مغازه های مهاجران سوری انجام شده است.

ترکیه در ماه های گذشته با بحران اقتصادی جدی ای دست و پنجه نرم می کند. لیر ترکیه به شدت ارزش خود را از دست داده و قیمت ها در بازار این کشور به شدت در حال افزایش است. لیر ترکیه در پنج‌سال گذشته حدود چهار برابر در برابر دلار آمریکا کاهش ارزش داشته است.

موز خوردن در ترکیه

حداقل دستمزد در ترکیه ۲۸۰۰ لیر (کمتر از ۳۰۰ دلار) در ماه است و این در حالی است که قیمت حامل های انرژی، مواد خوراکی و کرایه خانه، طی ماه های گذشته به شدت افزایش یافته است. منتقدان دولت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، سیاست های اقتصادی دولت و فساد مدیران را از دلایل اصلی تشدید مشکلات اقتصادی این کشور می دانند. برخی از شهروندان ترکیه نیز معتقدند سیاست دولت این کشور در جذب حدود ۵ میلیون پناهجوی سوری و افغان طی سال های گذشته وضعیت زندگی آنها را دشوارتر کرده و موقعیت های شغلی آنها را با حقوق کمتر در اختیار مهاجران خارجی قرار داده است.