شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#جمعه

خطیب جمعه قم: حفظ حجاب برای همه واجب اما برای اهالی قم واجب تر است

کدخبر: 450800
​اقتصادنیوز : خطیب جمعه قم گفت که شهر مقدس قم به عنوان مرکز جهان تشیع و خاستگاه انقلاب اسلامی که همواره خط مقدم فکری و مذهبی نظام و در ولایتمداری و زبانزد بوده‌است، نوک پیکان هجمه فکری و فرهنگی دشمنان می‌باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم با اشاره به سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد: این واقعه یکی از حوادث مهم در تاریخ اسلام است و تاریخ قم به دو بخش قبل و بعد از ورود کریمه اهل بیت(س) به این خطه تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه مقدس بودن قم به صراحت در روایات ذکر شده‌است، اظهار داشت: بدون تردید عنایت ویژه حضرت معصومه(س)به شهر قم،به دلیل جایگاه و عظمتی است که در احادیث و روایات بسیار در رابطه با قم و قمی ها مورد اشاره قرار گرفته‌است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: امر به معروف و نهی از منکر و حفظ حجاب و عفاف برای همه مؤمنان واجب و لازم است، اما برای اهالی قم واجب تر و لازم‌تر است و همه مردم و مسؤولان باید برای حفظ و حراست از حریم مقدس قم اهتمام و توجه داشته باشند.

وی وظیفه مسؤولان قمی را نیز نسبت به دیگر نقاط کشور مهمتر و سنگین‌تر دانست و گفت: نیروی انتظامی قم باید با نفوذی‌هایی که مأموریت دارند قداست و هویت قم را با ترویج فساد و ابتذال خدشه‌دار کنند، مقابله کرده، شهرداری قم نیز باید نسبت به ساخت و سازها با هویت دینی و مذهبی توجه ویژه‌ای داشته و آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه قم نیز باید برنامه‌های ویژه آموزشی و فرهنگی برای نسل جوان و نوجوان قم داشته باشند.

سعیدی با بیان اینکه اقشار مختلف مردم قم وظیفه دارند از ارزش‌های دینی و انقلابی در این خطه مقدس دفاع کنند، گفت: هویت والای دینی و مذهبی شهر مقدس قم، خط قرمز مردم غیور این دیار است و هرکس بخواهد از این خط قرمز عبور کند باید پاسخگو باشد.

وی جایگاه ویژه مرجعیت در جهان تشیع و شخصیت برجسته شیخ الفقها و المجتهدین آیت الله صافی گلپایگانی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: حفظ حریم مرجعیت الزام عقلی و شرعی داشته و نباید هرکسی به خود اجازه بدهد خلاف ادب و نزاکت مطلبی را درباره مرجعیت بیان کند.

خطیب جمعه قم همچنین با گرامیداشت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، به تلاش دشمنان برای ایجاد التهاب و آشوب در جامعه با اختلال در سامانه سوخت کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان امید داشتند که همچون برخی حوادث گذشته، مردم نسبت به این مسأله واکنشی نشان دهند، اما مردم عزیز کشورمان با حوصله و نیز اطلاع رسانی درست و دقیق مسؤولان، در برابر این توطئه ایستادگی کردند.

وی در خطبه اول نماز جمعه نیز با اشاره به جریان شناسی دوران پیامبر اکرم(ص) در سوره مبارکه توبه، خاطرنشان کرد: در مکتب والای اسلام، علمای دینی دارای جایگاه و عظمت ویژه‌ای بوده و این نفوذ و نقش مؤثر در جامعه، همواره مورد طمع دشمنان بوده‌است.

سعیدی با بیان اینکه دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا مرجعیت فکری و پیشگامی در جامعه را از علمای دینی سلب کنند، تصریح کرد: عالمان دین هرگز در مسأله ارزش‌های دینی و مذهبی در برابر دشمنان کوتاه نمی‌آیند و همواره باید تلاش کنند با بصیرت و آگاهی، راه نفوذ دشمنان در جامعه اسلامی را گرفته و اجازه ندهند مردم در دام فتنه های توطئه گران قرار بگیرند.