شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#پایتخت

گزارش اختصاصی مشرق/

شکست حامیان گروه‌های مسلح در جنوب سوریه/ جزئیات تسلیم تروریست‌ها در استان درعا + نقشه میدانی و عکس

درعا.jpg

در سال های گذشته گروه های مسلح در جنوب سوریه رجز خوانی می کردند و از حمله قریب الوقوع به پایتخت خبر می دادند اما حالا ناتوان از هر اقدامی در حال تسلیم شدن هستند تا شانسی برای زنده ماندن پیدا کنند.

سرویس جهان مشرق؛ ارتش سوریه اواسط تابستان امسال با اعزام نیروهای لشکر چهارم و تجهیزات نظامی سنگین قصد داشت یک بار برای همیشه کار عناصر مسلح را در جنوب این کشور تمام کند چرا که چندین مرتبه توافق آتش بس را نقض کردند.

عملیات علیه گروه های مسلح در پاسخ به شهید و زخمی شدن شماری زیادی از نیروهای ارتش در مناطق آلوده استان درعا در آستانه شروع شدن بود اما با وساطت روس ها یک فرصت دیگر به بزرگان منطقه داده شد که در مدت زمان کوتاه روند خلع سلاح و تسلیم شدن مسلحین را اجرایی کنند.

دمشق به بزرگان منطقه اعلام کرد عناصر مسلحی که دست شان به خون مردم و نیروهای ارتش آلوده است راهی جزء تحویل سلاح و خروج از مناطق آلوده جنوب استان درعا ندارند و در صورتی که در مقابل این اولتیماتوم مقاومت کنند با برخورد سخت مواجه خواهند شد.

البته دولت سوریه این فرصت را در اختیار عناصر مسلح فریب خورده که دخالتی در شهید و زخمی کردن نیروهای ارتش نداشتند، گذاشت که سلاح های خود را تحویل دهند و در منطقه بمانند تا به وضعیت شان رسیدگی شود.

در روزهای اخیر روند خلع سلاح و تسلیم شدن عناصر گروه های مسلح اجرایی شد و در اولین گام شماری از آنان در محله راهبردی و مهم درعا بلد در جنوب شهر درعا سلاح های خود را تحویل دادند و به مناطق اشغالی در شمال غرب سوریه انتقال داده شدند.

شکست حامیان گروه‌های مسلح در جنوب سوریه/ جزئیات تسلیم تروریست‌ها در استان درعا + نقشه میدانی و عکس
آرشیو

به گزارش مشرق، پس از تکمیل فرآیند تسلیم شدن و خروج کامل گروه های مسلح از محله درعا بلد در جنوب شهر درعا، ارتش سوریه به همراه پلیس روسیه در حال وارد شدن به شهرک های حومه شهر درعا هستند تا امنیت را به طور کامل برقرار کنند.

محله درعا بلد مهم ترین پایگاه مسلحین در استان درعا به شمار می آمد و زمانی که گروه های مسلح در سایر شهرک ها دیدند این منطقه به کنترل ارتش سوریه درآمده روحیه خود را از دست دادند و البته خوب می دانند اگر تسلیم نشوند با پاسخ کوبنده روبه رو می شوند.

به گفته منابع میدانی، عناصر گروه های مسلح یکی پس از دیگری در شهرک های واقع در جنوب استان درعا سلاح های خود را بر زمین می گذارند و تسلیم می شوند تا به مناطق اشغالی در استان حلب یا ادلب منتقل شوند یا به وضعیت شان در منطقه رسیدگی شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، مسلحین در شهرک های «مزیرب، یادوده، تل شهاب، زیزون، ابطع، داعل، طفس، سحم الجولان، حیط، جلین، المزیرعه، الشجره، القصیر، عابدین، نافعه، جمله، بیت اره و کویا» تسلیم شدند و در مقابل ارتش سوریه و پلیس روسیه وارد این مناطق شده اند تا آرامش را حاکم و عناصر تسلیم شده را تعیین تکلیف کنند.

همزمان با تسلیم شدن مسلحین در شهرک های آلوده، ارتش سوریه چند گروه از نیروهای خود را به همراه تجهیزات سنگین در مناطق مختلف از جمله حومه شهرک «جلین» در غرب درعا مستقر کرده و پیام روشنی را به طرف مقابل ارسال کرده که اگر توافق را نقض کند جوابی قاطع دریافت خواهد کرد.

شکست حامیان گروه‌های مسلح در جنوب سوریه/ جزئیات تسلیم تروریست‌ها در استان درعا + نقشه میدانی و عکس

 در حال حاضر، حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای عناصر گروه های مسلح راه حل نظامی در خصوص تحولات جنوب استان درعا ندارند چرا که می دانند در صورت هرگونه تحرکی، ارتش سوریه عملیات بزرگی را برای پیچاندن نسخه مسلحین در این محدوده آغاز می کند.

پشتیبانان گروه های مسلح بیشتر وقت، تلاش و توان خود را به مذاکرات پشت پرده با دولت روسیه اختصاص داده اند تا به هر صورت ممکن به روند مصالحه و ورود نیروهای ارتش سوریه به مناطق آلوده به تاخیر بیندازند و برای مسلحین زمان بخرند.

به گزارش مشرق، عناصر مسلح در شهرک های «صیدا، تسیل، جاسم، انخل و ...» تاکنون به روند مصالحه در جنوب سوریه اضافه نشده اند و باید توجه داشت عمده مناطق آلوده در جنوب شرق استان درعا و هم مرز با استان سویداء و کشور اردن واقع شده اند.