شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#هنرمند#جمعه#آبان

ایران درودی، هنرمند نامدار معاصر در ۸۵ سالگی درگذشت

ایران درودی، نقاش و هنرمند نامدار ایرانی پس از چند ماه مبارزه با بیماری صبح امروز جمعه هفتم آبان در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و در بیمارستان دی تهران درگذشت.

ايران درودى

به گزارش همشهری آنلاین، بانو درودی که شهریورماه امسال به بیماری کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شده بود، دوران نقاهت پس از بهبودی نسبی را در منزل گذراند اما بالا بودن سن و درگیر شدن با بیماری‌های دیگر او را ناچار کرده بود مدام در رفت و آمد به بیمارستان باشد. تا اینکه سرانجام حوالی ساعت هفت صبح امروز جمعه هفتم آبان در بیمارستان دی تهران جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و از دنیا رفت.

ایران درودی که از پیشگامان نقاشی معاصر ایران بود، سال ۱۳۱۵ در شهر مشهد از پدری خراسانی و مادری قفقازی به دنیا آمد و خانه‌شان برخوردگاه فرهنگ‌ها و زبان‌های متفاوت بود. او علاوه بر اینکه نقاشی چیره‌دست و ماهر بود، دستی هم بر کارگردان، نویسندگی و نقد هنری داشت و در دانشگاه رشته تاریخ هنر تدریس می‌کرد.

درودی حدود شش دهه در فرانسه زندگی کرد و آنجا با شخصیت‌های برجسته جهان هنر از جمله سالوادور دالی آشنا شد. آثار او در بیش از ۶۰ نمایشگاه انفرادی و ۲۵۰ نمایشگاه گروهی در ایران و جهان به نمایش درآمد و با نوشتن و انتشار کتاب «در فاصله دو نقطه» به جرگه نویسندگان پیوست. یکی از آخرین فعالیت‌های او حضور در نمایشگاه‌ آثار هنرمندان پیشکسوت در فرهنگسرای نیاوران در سال ۹۸ بود.

زنده‌یاد درودی در میانه‌های دهه هشتاد شمسی به ایران بازگشت و از آن زمان پیگیر افتتاح موزه‌ای به نام خود بود تا آثارش را در این موزه برای مردم و هنردوستان به یادگار بگذارد. پیش‌تر اعلام شده بود ۱۹۵ تابلو از این هنرمند به شکل محضری به ملت ایران بخشیده شده و پس از آغاز به کار موزه‌ ایران درودی در خیابان یوسف‌آباد تهران در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

هشت اثر مرحوم درودی در گنجینه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران و چند موزه‌ در ایران و برخی آثارش در دیگر موزه‌های دنیا نگهداری می‌شود. این چهره برجسته هنر معاصر ایران در دوران اقامت در اروپا در دانشکده عالی هنرهای زیبای پاریس، مدرسه لوور پاریس در رشته نقاشی و رشته تاریخ هنر در دانشکده سلطنتی بروکسل درس خوانده و دانش‌آموخته شده بود.