شهر خبر

آینده مبهم پروژه گازی نورداستریم

آینده مبهم پروژه گازی نورداستریم

با افزایش تردیدها نسبت به اهداف مسکو و نگرانی نسبت به آینده، برخی چهره های سیاسی و حزبی آلمان خواستار توقف آغاز به کار انتقال گاز روسیه به این کشور از طریق پروژه نورداستریم۲ شدند.

به گزارش تحریریه، «سرگئی نیچایوف» سفیر روسیه در آلمان، در گفتگویی با روزنامه «برلینر سایتونگ» در خصوص آینده پروژه نورد استریم ۲ اظهار داشت: انتظار می‌رود دولت آتی آلمان نیز به این پروژه پایبند باشد. نورد-استریم-۲ با منافع اقتصادی آلمان و مردم آن مطابقت دارد. و امنیت انرژی را تضمین می‌کند. در ضمن این پروژه بین چندین کشور اروپایی مشترک است. برای روسیه تامین گاز طبیعی، ابزاری جهت فشار سیاسی نیست، بلکه تجارت خوبی برای همه افراد درگیر در آن است.

⭕️ اما از سویی دیگر، به نوشته کانال «اورآسیا پست»، «آنالنا باربوک» رئیس حزب چپ ها که این روزها مشغول مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی است، در گفتگویی با گروه رسانه‌ای فونکه درخواست کرد فعلا به نورد استریم ۲ مجوز فعالیت صادر نشود زیراکه طبق قانون انرژی اروپا، متصدی تولید گاز، نباید همزمان انتقال‌دهنده آن باشد.

رئیس حزب سبزها معتقد است: تا زمانی که یک شرکت هر دو کار را انجام می‌دهد، نباید مجوز فعالیت به آن داده شود. بربوک همچنین روسیه را به انجام «بازی پوکر» با قیمت انرژی متهم کرد و هشدار داد: نباید اجازه دهیم از ما اخاذی کنند.

The Gazprom-operated Slavyanskaya compressor station at the starting point of the Nord Stream 2 offshore natural gas pipeline.

در همین حال روزنامه «گاردین» نوشته است چه بخواهید چه نخواهدی، روسیه با پروژه گازی نورداستریم جای پای محکمی را در آلمان کسب می کند آن هم برای کالایی که اروپا به شدت به آن نیازمند است.  

گزارش این روزنامه تاکید دارد انتقال سالانه ۱۷۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه به آلمان از طریق پروژه زیردریایی ۷۶۰ مایلی می تواند موجب گرمی در قاره سبز شود و از داغی بازار انرژی در این کشورها بکاهد اما در عمل این پروژه نمی تواند پاسخ مناسبی برای یک بحران زودگذر باشد. در واقعیت پروژه فوق معمای پیش روی اروپا در زمینه تامین انرژی را مزمن تر می کند و نحوه یافتن یک راه حل بلندمدت برای این چالش را پیچیده می سازد.  

گفتنی است پس از سال‌ها مناقشه بر سر ساخت خط لوله نورد استریم ۲، در ژوئیه ۲۰۲۱ خبری تعجب‌برانگیز در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه مذاکرات بین آلمان و ایالات متحده در این خصوص به پایان رسیده و توافق حاصل شده است. این در حالی است که دولت آمریکا از بزرگترین منتقدان این پروژه به شمار می‌رفت، به ویژه ترامپ که سابقا در این زمینه تحریم‌هایی را نیز وضع کرده بود. دولت آمریکا معتقد است روسیه نباید در موقعیتی قرار گیرد که بتواند از انرژی به عنوان سلاح علیه اروپای غربی استفاده کند.

پایان/